Yamaha ET 340 -81 mattbyte 276 till 307.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Tänkte skriva mitt projekt här istället så det inte blir så struligt och för att andra som kör ET kan kolla hur det är att byta matta till nyare om man inte vill köpe en gammal ET-matta på blocket. Mattan som ska dit är en 307*38*25.

Tog lös i följande ordning:

* Mag-sida skruvade jag isär mekanismen till hastighetsmätaren och lagerhållarna och den stora mutter som håller allt på plats.

* Tog lös kåpan på kedjehuset, slackade kedjad och skruvade lös nedre drevet.

* Tog tag i drivaxeln och sköt den åt mag-sidan och sen var det bara att ta ur den ur tunneln.

* Skruvade fast drivaxeln i skruvstädet spruta på med 5-56 och slå lös drivhjulen (3.29) och dit med de nya (2.52) i motsatt ordning. Om du har en ET från 77-79 så behöver du inte byta drivhjul för att få på en nyare matta med 2,52" pitch.
Ni andra ( 1980 --> ) kan kolla fakta här: http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=92292&postcount=9 (Tack 2stroke för hjälpen :beer:)

Det enda problemet nu är att flytta alla fästen för boggien. Tänkte flytta bak ca 12 cm för det borde väl räcka? Spänningsskruvarna är ju några cm också :rolleyes: Fick ta rondellen och kapa av alla stålnitar sen slå lös dom. Inge vanlig popnit här inte. Tänkte passa på att höja den samtidigt. 3 cm på främre fästena och 5 cm bak borde väl bli lagom? Dessutom är jag lur på om det bakre boggiefästet kommer hålla sen eller om man måste svetsa dit en vinkeln som gått under fotsteget, får prova och se, kanske kan lägga någonting mellan vinkeln som redan är där och fotsteget?

Det är bara att komma med åsikter och förslag om ni vill :)



Bakre boggiefästena.
 
Last edited:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jo, boggien blir för kort. Skall flytta bak boggien runt 12 cm samt höja den 3 cm fram och 5 cm bak. Ska fixa material nu i veckan. Bultar och 4-kantsrör att lägga mella fotsteget och plåten på bakre fästet osv.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Har också funderat på att göra så där med min CS 340 som har samma udda mattlängd...(tror jag iaf, det är inte 307)

Men är det inte lättare att dra på en boggi som är 307 redan och försöka få till det med fästen? Kanske från en Phazer eller gammal Indy? Blir ju inte dyrt....
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har också funderat på att göra så där med min CS 340 som har samma udda mattlängd...(tror jag iaf, det är inte 307)

Men är det inte lättare att dra på en boggi som är 307 redan och försöka få till det med fästen? Kanske från en Phazer eller gammal Indy? Blir ju inte dyrt....
Jo, iofs har du rätt. Men jag har redan påbörjat detta med orginalboggien. Och hittade inga andra boggies på blocket så jag kör på med orginalboggien.

Och om nån undrar så har jag satt mattan åt fel håll för att den ska skotta i snön och inte "skära" som den kommer göra om man monterar den enligt pilen på mattan.
 
Last edited:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Nu är jag klar. Synd man inte kunde provköra pga ingen soppa. Hann bara starta den så mattan gick runt så jag kunde spänna den riktigt.



Höjningen bak.






Det är bara att fråga om ni har funderingar. Åsikter och synpunkter är inte heller helt fel. :)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Mycket bra tråd, så ska det se ut! :)

Kan fylla i att jag opererade en ET 340 -85 för ett antal år sedan och stötte då på samma drivaxel/hjul-problem. Jag fick då tag i en SEXkantig drivaxel från en Yamaha ET 250, årsm. -79 enl. säljaren (om jag minns rätt), denna axel hade redan internal-drivhjul med 2,52" delning, vilket var orginal enl. samma säljare! Passade "bolt on" i 340n dock så visade det sig att den gamla Polaris Longtrack-mattan jag skulle använda hade 2,00" delning, men drivhjulen från Polarisen var bara att pressa på ET 250-axeln, inga problem!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Mycket bra tråd, så ska det se ut! :)

Kan fylla i att jag opererade en ET 340 -85 för ett antal år sedan och stötte då på samma drivaxel/hjul-problem. Jag fick då tag i en SEXkantig drivaxel från en Yamaha ET 250, årsm. -79 enl. säljaren (om jag minns rätt), denna axel hade redan internal-drivhjul med 2,52" delning, vilket var orginal enl. samma säljare! Passade "bolt on" i 340n dock så visade det sig att den gamla Polaris Longtrack-mattan jag skulle använda hade 2,00" delning, men drivhjulen från Polarisen var bara att pressa på ET 250-axeln, inga problem!
Tack! :)

Okej. Bra att det löste sig då. Det enda jobbiga som varit under denna modifiering har varit att flytta boggiefästena. Men jag hade ju kunna gjort det lättare om jag inte höjt den men man passar väl på att höjja då man ändå ska flytta fästena. :hmmmm:

Jag köpte 15 liter soppa förut och fyllde upp och provkörde den nån sväng på lägdan och det var inget som kändes konstigt iaf så allt verkar funka...förutom motorn som kändes lite trög på gasresponsen och ville smådö lite men tror det är för jag fick soppatorsk med den förut eller nåt med tändstiften för jag har dom som satt på när jag köpte den nu för resten har gått åt till Blizzarden. :argh:
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Jag kom på en sak om detta med delning på skotern kan det ha något med att göra hur långt det är mellan kammarna på utsidan, jag vet att det är mellan piggarna på insidan som drivhjulen greppar som man mäter delning.
Men på min CS som har orginal yamaha matta med de lååååga kammarna och en polares phazer som har samma matta så ser man att det är olika långt mellan kammarna om man kollar på spåren. Phazer mattan ger lika långt mellan kammarna som en Indy orginal osv. Phazern och indyn e jag i det närmaste säker på att dom har 2,52 delning...

Nu blev de långt och krångligt men ni kanske förstår vad jag menar...? ;) Jag undrar då om jag har standard delning på min CS, 6-kantig axel har jag iaf, och sedan undrar jag om det har något med delningen att göra hur långt det är mellan kam-raderna på utsidan av mattan?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag kom på en sak om detta med delning på skotern kan det ha något med att göra hur långt det är mellan kammarna på utsidan, jag vet att det är mellan piggarna på insidan som drivhjulen greppar som man mäter delning.
Men på min CS som har orginal yamaha matta med de lååååga kammarna och en polares phazer som har samma matta så ser man att det är olika långt mellan kammarna om man kollar på spåren. Phazer mattan ger lika långt mellan kammarna som en Indy orginal osv. Phazern och indyn e jag i det närmaste säker på att dom har 2,52 delning...

Nu blev de långt och krångligt men ni kanske förstår vad jag menar...? ;) Jag undrar då om jag har standard delning på min CS, 6-kantig axel har jag iaf, och sedan undrar jag om det har något med delningen att göra hur långt det är mellan kam-raderna på utsidan av mattan?
Fuck, vilken trådkapning ;)

Delningen har inget att göra med kammarna. Att dom sitter sådär måste ju ha nåt med fabrikanten att göra :rolleyes:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Fuck, vilken trådkapning ;)

Delningen har inget att göra med kammarna. Att dom sitter sådär måste ju ha nåt med fabrikanten att göra :rolleyes:
Han har rätt i sin teori "leijon_".
Ju större avståndet mellan kuggluckorna (delningen), Desto större mellanrum mellan kammarna.
Det är inte för inte långa mountain mattor har 3" delning, dvs mindre kammar = mindre vikt.

Är du intresserad utav mer info "leijon_" skapa en ny tråd om mattbyte på en CS.;)

//Rasmus
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Nej ja tyckte mest att det kändes som om du var färdig här men jag ursäktar Norden_AN... , min CS är för närvarande krockad så jag har inget sug efter att börja skruva i den ;)
Men tackar för svar ändå:D
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Provkörning 3 mil igår. Sista turen för säsongen. Den har tappat ganska mycket toppfart men vad gör det då jag nu tar mig fram där jag förut hade kört fast? Kunde klättra i tösnön uppöver hyggen, myrar etc.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Hmm...lite för tidigt att säga. Hann ju bara köra den en gång efter bytet. Men visst bör den dra mer iom att den får mer matta att dra runt. Men ligger man inte och pinar på sjöar så så klarar man sig nog ganska bra, för jag tappade ju lite toppfart. Kan återkomma om förbrukningen då jag kört den några mil till. :)