Är ni forumanvändare verkligen SERIÖSA?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Glenning

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Är det verkeligen seriöst Ni som har användarnamn som svarar konstant på alla meddelanden kanske bör tänka om.Nyligen har en Stackars grabb i Kåge fått små fina tipps av en forumanvändare om hur han ska få sin skoter att gå bättre Det slutade med haveri.Forumanvändaren vet jag vem han är Han är 13 år gammal........Man ska ha i åtanke att den som ställer en fråga på FORUMET kanske är totalt novis o behöver hjälp.Det kanske är en person som tror på alla tipps han får.Vissa tipps kan bli Väldigt dyra En hel del är riktigt bra...MEN Men ni som svarar o inte har någon koll på vad ni vet eller säger PS Tänk efter...Det kan bli DYRT MvH Glenn
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vad fick han för "tips"? Är tipsen/inläggen seriösa och riktiga spelar det väl ingen roll om personen som testar tipset är 12 eller 55 år. Kan man inte meka kan man inte meka... Men de som svarar frågor och bara chansar/ljuger kan ju dra nånstans, men jag ser ändå inte var åldersfrågan kommer in... Att frågeställaren är okunning och väldigt ung är ju inget man utgår ifrån utan det är ju i första hand något som trådskaparen i förstahand ska förtydliga. Sen om det framgår tydligt att personen är okunning kanske man ska anpassa tipsen. Man att gå på någon som i välmening tipsat om något och sedan gå på den personen för att frågeställaren är okunnig känns rätt fel. Så, bort med de idioter som chansar och ljuger i sina inlägg men de som frågar bör ha lite självinsikt om sina skills...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Först och främst så är det en stor fördel att stava rätt om man ifrågasätter om alla forumanvändare är seriösa här på Snowmobile.

Som sagt är ett forum till för att man ska kunna dela med sig sina kunskaper och givetvis lära sig också, dvs ibland kan blir rätt subjektivt. Vi gör en hypotetisk fråga; En forumsmedlem ställer en fråga om bestyckning, för X så fungerade det perfekt med strl 200 på munstycket medans för Y så fungerade inte det alls med strl 200 fast det är likadana förgasare och Y:s skoter skar tillslut p.g.a för snålt ställt förgasare. Det som missades under deras diskussioner var att Y:s skoter kördes vid havsnivå medans X kör endast vid fjällen.

Man kan ju inte lita 100% blint på ett forum, är det något viktigt jag ska göra så ställer jag samma fråga i flera olika forum frågar bekanta och eventuellt så besöker/ringer man en mekaniker och sen utför jag det jag ska ha gjort. Så ställ frågor så utförliga som det går, så lite sunt förnuft måste man nog använda innan man gör en större operation.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är det verkeligen seriöst Ni som har användarnamn som svarar konstant på alla meddelanden kanske bör tänka om.Nyligen har en Stackars grabb i Kåge fått små fina tipps av en forumanvändare om hur han ska få sin skoter att gå bättre Det slutade med haveri.Forumanvändaren vet jag vem han är Han är 13 år gammal........Man ska ha i åtanke att den som ställer en fråga på FORUMET kanske är totalt novis o behöver hjälp.Det kanske är en person som tror på alla tipps han får.Vissa tipps kan bli Väldigt dyra En hel del är riktigt bra...MEN Men ni som svarar o inte har någon koll på vad ni vet eller säger PS Tänk efter...Det kan bli DYRT MvH Glenn
Det är inte ett forums ansvar att fostra och guida en 13-åring genom livet. Det ligger nog på en förälder.
Men med dagens allehanda datorspel o.dyl. väljer ynglingarna uppenbarligen att fostras av datorer, hursomhelst.
Det är nog ingen som tvingat denna 13-åring att mecka sin skoter på ett visst sätt, och jag tycker att vi kan lämna denna händelse därhän och låta detta bli en livsläxa för honom - särskilt i källkritik.
Att börja skälla på internet för att någon inte riktigt tänkt hela vägen är helvrickat.

Sen kan man ju spekulera i huruvida han verkligen följde råden eller "tog i" lite extra.
Man vet ju själv hur girig man var som novis inom mekbranschen, men man lär sig så småningom att nöja sig när det fungerar.
Några konkreta exempel på "tips" skulle ju underlätta svar på alla tveksamheter.
 
Först och främst så är det en stor fördel att stava rätt om man ifrågasätter om alla forumanvändare är seriösa här på Snowmobile.

Som sagt är ett forum till för att man ska kunna dela med sig sina kunskaper och givetvis lära sig också, dvs ibland kan blir rätt subjektivt. Vi gör en hypotetisk fråga; En forumsmedlem ställer en fråga om bestyckning, för X så fungerade det perfekt med strl 200 på munstycket medans för Y så fungerade inte det alls med strl 200 fast det är likadana förgasare och Y:s skoter skar tillslut p.g.a för snålt ställt förgasare. Det som missades under deras diskussioner var att Y:s skoter kördes vid havsnivå medans X kör endast vid fjällen.

Man kan ju inte lita 100% blint på ett forum, är det något viktigt jag ska göra så ställer jag samma fråga i flera olika forum frågar bekanta och eventuellt så besöker/ringer man en mekaniker och sen utför jag det jag ska ha gjort. Så ställ frågor så utförliga som det går, så lite sunt förnuft måste man nog använda innan man gör en större operation.
man blir ju knäckt, varför är det en fördel att stava rätt om man ska ifrågasätta??? vad har de med saken och göra... Och hur många gånger får man inte svar av nån som har nån kompis pappas låtsas brorsas lilla systers låtsas kompis som har provkört nån maskin som... osv osv... inte undra på att man ifrågasätter? eller???
 

darkien

Aktiv medlem
16 feb 2007
56
0
1
luleå
stava rätt o stava rätt tänk att de finns mängder av folk me dyslexi som inte kan stava rätt alla ggr varav ja sjlv är en av dom.... så de e då sista du ska hacka på hellboy

för övrigt så har ja bara en sak o säja o fågan på seriösa de finns alltid vettit folk som svarar o på alla ställen oavsett om de e irl eller på internet så finns de alltid okunnigt/oseriöst folk som tror dom vet o kan allt o svarar på sånt dom inte har en susning om... sånt e livet ;)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Visst är det viktigt att det blir bra svar på frågor som ställs, men att hålla ett forum ansvarigt för att ett fel uppstått är ju helt knäppt.

Då ska man ju inte låta killen överhuvudtaget sitta på Internet, eller kolla på TV.

Där kan man ju få hur många knasiga idéer om allt, hela dagarna.

Om man ska bolla tillbaka frågan kanske man ska ställa föräldrarna ansvariga då..?(som låter han kolla på Internet..)

Nåväl, hoppas vi alla kan lära sig nåt av detta.

PS Vad frågade han om DS
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag uppfattar det inte som om forumet kritiseras, utan det som kritiseras är att folk slänger ur sig gissningar och ibland rena dumheter utan att tänka på de eventuella konsekvenserna.

Det finns många forum där för- och efternamn och ort är obligatoriska användarnamn. Detta skulle nog ta bort de allra flesta skräpinlägg.

Skräpinlägg som för oss vuxna bara är jobbiga, men för barn&ungdomar kan vara rent farliga.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
ojdå, det där var inte alls bra.. visst är det så att det finns många som gissar sig till svar.. men fel svar kan ju det bli, men delvis kan ju det vara trådskaparens fel som inte ställer frågan så att man kan förstå.

det här med att makinen gick sönder pga att han fick fel svar här är ju bara att skylla sig själv.. eftersom det är ju han som lagar maskinen så han kanske gjorde nåt fel!

om man inte kan ens lite om maskinen så skall man nog låta bli att skruva och inte lita på vad som skrivs i forumet..
man ska nog inte skylla på de yngre.. dom är rätt flitiga..
det finns väldigt många vuxna som inte kan ett skit om maskiner och har tummen mitt i handen..
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Mycket tänkvärt inlägg.

Gissningar hör inte hemma på ett forum annat än när man ANGER att det är en gissning.
Ett forum är väl ett forum för en dialog? Nog mer en FAQ som folk vill att detta forum blir till. Nu försvarar inte jag om det är nån som på flit tutar i folk osanningar för att vara taskiga mot vederbörande.
Men förslag, gissningar (något kvalificerade sådana kanske man kan kräva), diskussioner och till och med meningsskiljaktigheter mellan olika användare är nog saker man får räkna med som tillhör ett forum.

Men att ta allt som skrivs på nätet för fullständig sanning vare sig det är på ett forum eller på någon sida ska man nog passa sig för om man inte får någon mer feedback på informationen och inte är säker på vad man ger sig in på.

Sen ibland är det ju fånigt att klaga på stavning, men det är ju faktiskt enklare att förstå om inläggen är läsbara (finns ju skräckexempel då man kan börja fundera)
 
Last edited:

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag kan till viss del hålla med om att det är lite för oseriöst ibland, men som en annan här sa gäller det ju att källsortera lite

ibland önskar jag att man helt enkelt skulle kunna få till stånd vettiga tekniska lektioner utan att det kommer inte en massa fåniga gissningar och trams från folk som tror att de vet, men sånt går ju aldrig att hindra. då är det nästan lika bra att allt kommer in, och sen blir det jobbigt att söka i stället
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Om man är helt novis ska man kanske inte ge sig in på operationer som felaktigt utförda kan orsaka haveri.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
ett förslag vore ju att de som har skoterkort får vara medlemmar hära alltså det vill säga 16 åringar och uppåt..
att de yngre inte skulle kunna komma och förstöra som ni säger...
men saken är ju den att de yngre har ju oxå ett intresse som kan vara att skruva i skotrar, vilket de flesta har idag..

som jag skrev tidigare så man får absolut att skylla sig själv om man går och skruvar och inte vet vad man gör..
 
D

Deleted member 9532

ett förslag vore ju att de som har skoterkort får vara medlemmar hära alltså det vill säga 16 åringar och uppåt..
att de yngre inte skulle kunna komma och förstöra som ni säger...
men saken är ju den att de yngre har ju oxå ett intresse som kan vara att skruva i skotrar, vilket de flesta har idag..

som jag skrev tidigare så man får absolut att skylla sig själv om man går och skruvar och inte vet vad man gör..
Visst kan detta vara ett alternativ, men de 14 åringar som sitter här och är seriösa och faktiskt är kunniga på detta område?
De finns faktiskt och jag kan tänka mig besvikelsen om de helt plötsligt blir utsparkade p g a åldersgräns...
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Visst kan detta vara ett alternativ, men de 14 åringar som sitter här och är seriösa och faktiskt är kunniga på detta område?
De finns faktiskt och jag kan tänka mig besvikelsen om de helt plötsligt blir utsparkade p g a åldersgräns...
det är det jag försöker säga att dagens ungdomar är rätt kunniga..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
det är det jag försöker säga att dagens ungdomar är rätt kunniga..
"Kunniga" är väl fel ord...
Vetgiriga och nyfikna, nästintill "dumma"/oeftertänksamma - på mycket god väg till kunnigheten!
Främst är det väl själva förståelsen för allting som kommer aningen till korta.
"Vad händer när jag höjer/sänker nålen? Jaha, den gick bättre - men varför?" Exempelvis.

Om jag kopplar mot mig själv för 8-9 år sedan så visste man ju knappt inte hur man använde ett momentskaft - än mindre varför och ATT det skulle användas.

Det är väl skrivet tidigare, men all heder åt dem som vågar och försöker, omän resultatet inte blir absolut 100%. Då är de ju en erfarenhet rikare, ivf!
Inte för att klanka ned på en viss folkgrupp, men jag vet/känner många, många utan mekanisk (främst inom fordon) utbildning som skulle utklassa många, många andra som gått tre år skola med mekanisk inriktning.
Vad jag vill få fram?
Att erfarenhet = kunskap, och erfarenheterna har sitt ursprung i "trial and error".
 

Glenning

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Stavfel ja hadde ett streck i svenska för xx antal år sedan.Men vad det handlade om i det här fallet var en person som utgav sig för att vara anställd på en skoterfirma,med flera års erfarenhet.Givetvis finns det riktigt duktiga 13åringar,men att utge sig för att vara fantomen när men inte är det kan ställa till med ett hvete för den som litar på den information han får.Att dom som kommer med tipps på olika inlägg har lite kött på benen i sina svar tycker jag inte är för mycket begärt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.