06
okt

Boondocker By Chris 2.0

Del 5

thumb DB2

Linq fästena
Jag har ritad av konturerna till Linq fästena som sedan jag har låtit vattenskäras i 25mm tjock aluminium. Dock är Linq fästena ca 22mm tjocka så det första som måste göras är att fräsa ner dom till rätt tjocklek. För denna fräsning funkade det att enkelt spänna fast alubitarna i maskinskruvstycket.

Men för resten av fräsningarna så är det värre. Därför borrade jag upp dom kommande fästhålen till 5mm och gängade dom med M6. På det sättet kan jag skruva fast alubitarna i en fyrkantig aluminiumplatta som jag sen enkelt kan spänna fast i maskinskruvstycket i valfri riktning. All fräsning sker ju manuellt så det är hyfsat mycket "vevande" för att få matningbordet att röra sig fram och tillbaka för att få fräst bort allt extra material. Fräsen är inte så kraftig heller så jag kan inte fräsa så mycket per "omtag". Jag kom en bra bit på väg tills ett drev i fräsen gav upp. Så bara att beställa nytt och vänta på att det ska dimpa ner i postlådan så jag kan fortsätta.

LinQ

Polering
LaserPatrik har ju fixat en del rostfria delar åt mig. Dom ska vara dels på främre lyftbågen och dels till den bakre bågen. Jag har inte sysslat med rostfritt innan så det är en ny erfarenhet. I detta skede är det mest polering som jag ska göra. Men även det är en hel vetenskap med olika polertrissor i olika material, olika slippastor beroende på material och sedan varvtal på polertrissorna. Jag har dock fått hjälp av Patrik som har mycket erfarenhet av detta. Så det kommer att vara en del testande och "göra om" innan jag kommer vara nöjd med bitarna.

frontbge

Lyftbågarna
Främre lyftbågen har jag redan svetsat ihop. Dock ska det komma ett polerat rostfritt skydd under buken. Grunden har ju Patrik skurit ut men jag fick själv bocka till den och polera den. Även ovanpå bågen skall det till en liten rostfri detalj. Här hade jag dock missat i min måttsättning så den delen passade inte utan det är bara att rita om så Patrik får skära ut en ny.

kolfiber

Bakre lyftbågen kommer att ha laserskurna sidostycken. Dom kommer byggas i en sandwich konstruktion med en tunn aludel närmast tunneln sen en tunn kolfiberplatta och ytterst en rostfri del. Varför jag bygger den på det sättet har flera förklaringar. Men den innersta delen har anpassats för att passa runt dom veck och bockningar som finns på tunneln. Sen täcker kolfibern detta och den rostfria delen kommer vara den som är den bärande delen. Så just nu har jag skurit ut kolfibern och passat in den på dom övriga delarna och kolfibern har även fått sig några varv med klarlack. Så fort jag är nöjd med poleringen av dom rostfria detaljerna så kommer jag limma ihop sandwichkonstruktionen.

 

KONTAKTA OSS

SNOWMOBILE

Malmgatan 4

794 31 Orsa

redaktionen@snowmobile.se