Boondocker by Chris
Fotstegen
Dom nya fotstegen som jag har tillverkat är ju inte direkt anpassat för chassit, detta pga att jag inte hade tillgång till skotern på det stället där vi tillverkade fotstegen.
Detta gjorde att vi fick anta/gissa vissa saker. Så att lösa själva monteringen mot chassit har varit lite klurigt. Att skruva fast delen som ligger an mot tunneln var ju den enkla biten. Men monteringen i framkant och i bakkant var inte lika enkla. Fram så fick jag kopiera främre delen av originalfotstegen och modda dom “kopiorna” för att få en stabil plattform där. Konstruktionen är gjord så att dom stabila delarna går I längsled med fotstegen. Detta betyder att jag behöver en stabil montering både fram och bak för att fotstegen inte ska “krokna”. Fotstegen är också flyttade uppåt, så jag svarvade även till aluminiumbussningar för att få till montering i ytterkant.
I bakkant blir det en aluminiumkonstruktion med 2st aluplåtar med aludistanser emellan. Här var det lite trixit att få till alla vinklar samtidigt som jag vill att det ska se snyggt ut och vara stabilt. Denna konstruktion kommer binda ihop bakdelen på fotstegen med övre kanten på tunneln. Fotstegen kommer bli monterade enbart med skruv så det ska vara enkelt att demontera om jag behöver det. För att kunna få till snygga bockningar på aluminiumplåtarna så tillverkade jag en enkel “bockningsjigg” som jag kan anväda i pressen. Har testat att bara bocka i skruvstycket men bockningarna blir inte så bra som jag vill där och inte heller så exakta som jag vill.
Övrigt
Med ett sånthär projekt så ingår ju också mindre trevliga jobb. Idag har jag jagat runt i olika butiker för att hitta rätt modell/storlek/material på skruvar till fotstegen. Normalt brukar jag köpa sånt via ebay men då jag behövde bara några stycken av varje modell/storlek kändes det bättre att kunna köpa dom i butik och i lösvikt. Just denna gång lyckades jag hitta det jag sökte på Bauhaus där dom hade hyfsat sortiment av rostfria skruvar. Jag har sortimentlåda där jag sorterar upp dom direkt jag får hem dom, annars hittar ju ju inte rätt modell sen när det är dags att använda dom 🙂
Jag har också tagit bort det “gamla” dekalkittet. Går hyfsat enkelt bara jag värmde lite försiktigt och sen drog bort dekalerna snabbt. Det lim som lämnade kvar på kåpan så tog jag bort med dekalens klibbiga sida och sen lite brakecleener.