Text & Foto Stefan Sund
Om det är någon skoter som verkligen kan överraska så brukar det faktisk handla om 600:or, kanske främst för att man inte har lika höga förväntningar på dessa. Men de har ofta en stor fördel genom att väga lite mindre och ha en lagom kraftig effektkurva för att bli väldigt mycket smidigare än motsvarande 800:a. Det som de flest anger som skäl till att man väljer den större motorn är att man vill ha den där effekttoppen som kan skicka upp skidorna i luften när helst man behagar, och det kan vi helt klart hålla med om i de flesta fall. För det är just på den punkten som en 600:a kan kännas för tam. Men om man vill ha detta beteende på en 600:a så går det absolut att ordna för de nya 600:orna från främst BRP i det här fallet samt Arctic har gott om effekt. Det man behöver göra är att få mer viktförskjutning bakåt, ett snabbt men värdelöst alternativ är att kapa av balataremmen då det får även en 50-hästarsmaskin att stå rakt upp. Men lägger man istället lite tid på att justera dämparna så att den är hårdare fram och mjukare bak samt släppa lite på balatan borde även en 600:a kunna få mattres om det handlar om en okopplad boggi. Nästa steg är en neddrevning och ett lämpligt variatorkit är den sista och lite dyrare utvägen. Allt detta kommer naturligtvis med vissa nackdelar då man aldrig kan få allt på en och samma gång. Lagom är bäst för att få en så pass allround skoter som möjligt.
Nog om detta och åter till den nya Summiten! Ofta när det handlar om 600:or har man prutat både här och där när det gäller utrustning för att hålla nere priset och på så sätt skapa en bra instegsmaskin vilket gäller oavsett segment. Just när det handlar om lössnömaskiner gör inte detta så mycket då den främsta prioriteringen handlar om låg vikt och då vill man inte ha en massa lull-lull som väger. Det gör att även en dyr värsting är väldigt avskalad när det gäller mountainmaskiner. På Summit 600:a är det så gott som bara stötdämparna som är av en enklare sort utan en massa inställningsmöjligheter, men inte heller det gör speciellt mycket då det handlar om en lössnömaskin. Sedan har den faktiskt el-start som standard och naturligtvis även backfunktionen RER. Inte heller har man snålat när det gäller tekniken, den är baserad på senaste REV Gen4-plattformen och har RAS 3-framvagn, Pilot DS 3-skidor och tMotion-boggi med is-rivare. Man får alltså allt det senaste bara att det är några år efter när det kom på värstingarna! Vi tror inte heller att Rotax nya 600R är billigare att tillverka än 850-motorn så det handlar egentligen om att tillverkarna gör en lägre förtjänst på 600:orna och vi som konsumenter får på så sätt väldigt mycket skoter för pengarna!
Remproblem?
Även Summit 600:a får hela kittet med uppdateringar när det gäller remproblemet som 850:in hade, nu har den här modellen aldrig haft något problem med remmen då den är ny och man försäkrar sig helt enkelt om att så inte heller ska bli fallet genom att ge den luftintag på sidopanelen, nytt variatorskydd, sekundärvariator med fenor, uppdaterade motorfästen på båda sidorna samt en anpassad variatorkallibrering, det sista kanske inte är så konstigt då det handlar om en ny motor. Rotax 600R E-TEC har vi redan avhandlat i flera artiklar men den tåls att tas upp igen. Motorn är konstruerad på ungefär samma sätt som sin storebror 850. En kompakt skapelse som gör att massan hamnar mitt i maskinen vilket ger nästan likvärdiga egenskaper oavsett åt vilket håll du vill lägga omkull skotern. Den är också betydligt rappare än sin föregångare och riktigt underhållande att köra oavsett om den sitter i en ledmaskin eller som här i en lössnömaskin.
Rotax 600R E-Tec
Den nya 600:an ersätter 600 H.O.-motorn i alla Ski-Doo-modeller till 2019 utom när det gäller arbetsskotrarna. Motorn har fått ett tillskott på 5 kubik, vilket innebär att den totalt har 599,4cc. Trots denna låga ökning har man faktiskt lyckats klämma upp effekten till hela 125 hästar. Målen med den nya motorn var främst högre effekt, bra respons samt pålitlighet. En annan sak den delar med 850:in är att den nästan har samma borr som slag, 72,3 x 73mm. Förutom att man ökat volymen något för att uppnå en högre effekt har man även använt sig av Mono-block cylinder design, eRAVE med 3-lägen, 35% kortare insug och dubbla reedventiler, allt som på 850:in. Även avgassystemet är omdesignat för bättre flöde med tillexempel en mjukare böj på utblåset. Insprutningen är av andra generationens E-Tec och eRave-portarna reagerar tre gånger snabbare än tidigare.
Driftsäkerheten har ombesörjts med hjälp av plasma-coatade cylindrar för att hålla oljan bättre och minskar friktionen. Dessutom är balanseringen av veven optimerad. Man använder sig också av den underhållsfria pDrive-variatorn med minimerad friktion på Summit SP. ECM-modulen är dubbelt så snabb jämfört tidigare för att hinna hålla koll och styra motorn rätt. Även om nya 600:an klarar av SHOT-systemet tack vare magneten från 850:in så är inte denna Summit SP begåvad med detta, istället har man en gammal hederlig el-start. Den nya motorn är som natt och dag jämfört med 600 H.O-motorn tack vare en betydligt bättre respons och uppbyggnad av effekt. Den har enligt Ski-Doo hela 30% snabbare respons än tidigare! Allt detta samtidigt som den ska ha lyckats bibehålla bränsle- och oljeförbrukningen. Den ska alltså endast dra 1,13 liter/mil! Men det är troligen en sanning med modifikation då vi vet att det även när det gäller bilar oftast är helt omöjligt att uppnå de angivna siffrorna och antagligen ännu svårare med en snöskoter. Men högst troligt är den här motorn en av de snålaste 600:orna på marknaden.
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 599,4cc, 2-takt, c:a 125 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning.
Chassi: REV Gen 4
Broms: Brembo-racing, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: RAS 3, HPG. Fjädringsväg 215 mm.
Skidor: Pilot DS 3
Spårvidd: 91-95 cm.
Boggi: tMotion, HPG. Fjädringsväg 239 mm.
Matta (BxL): PowderMax II FlexEdge, 406×3705/3912 mm.
Kamhöjd: 63,5 mm.
Torrvikt: 199/200 kg.
Bränsletank: 36 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 132 900 / 135 900 kronor.
* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på