Ski-Doo Summit SP 600R

Smidigast av alla!

Det är inte varje år som en snöskoter överraskar oss så mycket som nya Summit 600 gjorde i våras!

 

Text & Foto Stefan Sund

Rensat styre med en stabil burkrem.

Om det är någon skoter som verkligen kan överraska så brukar det faktisk handla om 600:or, kanske främst för att man inte har lika höga förväntningar på dessa. Men de har ofta en stor fördel genom att väga lite mindre och ha en lagom kraftig effektkurva för att bli väldigt mycket smidigare än motsvarande 800:a. Det som de flest anger som skäl till att man väljer den större motorn är att man vill ha den där effekttoppen som kan skicka upp skidorna i luften när helst man behagar, och det kan vi helt klart hålla med om i de flesta fall. För det är just på den punkten som en 600:a kan kännas för tam. Men om man vill ha detta beteende på en 600:a så går det absolut att ordna för de nya 600:orna från främst BRP i det här fallet samt Arctic har gott om effekt. Det man behöver göra är att få mer viktförskjutning bakåt, ett snabbt men värdelöst alternativ är att kapa av balataremmen då det får även en 50-hästarsmaskin att stå rakt upp. Men lägger man istället lite tid på att justera dämparna så att den är hårdare fram och mjukare bak samt släppa lite på balatan borde även en 600:a kunna få mattres om det handlar om en okopplad boggi. Nästa steg är en neddrevning och ett lämpligt variatorkit är den sista och lite dyrare utvägen. Allt detta kommer naturligtvis med vissa nackdelar då man aldrig kan få allt på en och samma gång. Lagom är bäst för att få en så pass allround skoter som möjligt.

 

Pilot DS 3-skidor och lite enklare dämpare som fungerade över förväntan.

 

 

Summiten har en extremt liten dyna, men det funkar!

Nog om detta och åter till den nya Summiten! Ofta när det handlar om 600:or har man prutat både här och där när det gäller utrustning för att hålla nere priset och på så sätt skapa en bra instegsmaskin vilket gäller oavsett segment. Just när det handlar om lössnömaskiner gör inte detta så mycket då den främsta prioriteringen handlar om låg vikt och då vill man inte ha en massa lull-lull som väger. Det gör att även en dyr värsting är väldigt avskalad när det gäller mountainmaskiner. På Summit 600:a är det så gott som bara stötdämparna som är av en enklare sort utan en massa inställningsmöjligheter, men inte heller det gör speciellt mycket då det handlar om en lössnömaskin. Sedan har den faktiskt el-start som standard och naturligtvis även backfunktionen RER. Inte heller har man snålat när det gäller tekniken, den är baserad på senaste REV Gen4-plattformen och har RAS 3-framvagn, Pilot DS 3-skidor och tMotion-boggi med is-rivare. Man får alltså allt det senaste bara att det är några år efter när det kom på värstingarna! Vi tror inte heller att Rotax nya 600R är billigare att tillverka än 850-motorn så det handlar egentligen om att tillverkarna gör en lägre förtjänst på 600:orna och vi som konsumenter får på så sätt väldigt mycket skoter för pengarna!

 

Remproblem?
Även Summit 600:a får hela kittet med uppdateringar när det gäller remproblemet som 850:in hade, nu har den här modellen aldrig haft något problem med remmen då den är ny och man försäkrar sig helt enkelt om att så inte heller ska bli fallet genom att ge den luftintag på sidopanelen, nytt variatorskydd, sekundärvariator med fenor, uppdaterade motorfästen på båda sidorna samt en anpassad variatorkallibrering, det sista kanske inte är så konstigt då det handlar om en ny motor. Rotax 600R E-TEC har vi redan avhandlat i flera artiklar men den tåls att tas upp igen. Motorn är konstruerad på ungefär samma sätt som sin storebror 850. En kompakt skapelse som gör att massan hamnar mitt i maskinen vilket ger nästan likvärdiga egenskaper oavsett åt vilket håll du vill lägga omkull skotern. Den är också betydligt rappare än sin föregångare och riktigt underhållande att köra oavsett om den sitter i en ledmaskin eller som här i en lössnömaskin.

Rotax 600R E-Tec
Den nya 600:an ersätter 600 H.O.-motorn i alla Ski-Doo-modeller till 2019 utom när det gäller arbetsskotrarna. Motorn har fått ett tillskott på 5 kubik, vilket innebär att den totalt har 599,4cc. Trots denna låga ökning har man faktiskt lyckats klämma upp effekten till hela 125 hästar. Målen med den nya motorn var främst högre effekt, bra respons samt pålitlighet. En annan sak den delar med 850:in är att den nästan har samma borr som slag, 72,3 x 73mm. Förutom att man ökat volymen något för att uppnå en högre effekt har man även använt sig av Mono-block cylinder design, eRAVE med 3-lägen, 35% kortare insug och dubbla reedventiler, allt som på 850:in. Även avgassystemet är omdesignat för bättre flöde med tillexempel en mjukare böj på utblåset. Insprutningen är av andra generationens E-Tec och eRave-portarna reagerar tre gånger snabbare än tidigare.

Driftsäkerheten har ombesörjts med hjälp av plasma-coatade cylindrar för att hålla oljan bättre och minskar friktionen. Dessutom är balanseringen av veven optimerad. Man använder sig också av den underhållsfria pDrive-variatorn med minimerad friktion på Summit SP. ECM-modulen är dubbelt så snabb jämfört tidigare för att hinna hålla koll och styra motorn rätt. Även om nya 600:an klarar av SHOT-systemet tack vare magneten från 850:in så är inte denna Summit SP begåvad med detta, istället har man en gammal hederlig el-start. Den nya motorn är som natt och dag jämfört med 600 H.O-motorn tack vare en betydligt bättre respons och uppbyggnad av effekt. Den har enligt Ski-Doo hela 30% snabbare respons än tidigare! Allt detta samtidigt som den ska ha lyckats bibehålla bränsle- och oljeförbrukningen. Den ska alltså endast dra 1,13 liter/mil! Men det är troligen en sanning med modifikation då vi vet att det även när det gäller bilar oftast är helt omöjligt att uppnå de angivna siffrorna och antagligen ännu svårare med en snöskoter. Men högst troligt är den här motorn en av de snålaste 600:orna på marknaden.

Två alternativ
Det finns två olika längder att välja på när det gäller Summit SP 600, dels är det den kortare som vi kört här som mäter 146” eller på ren svenska 370 cm och så har vi den längre på 391 cm eller 154”. Vi kan ju bara bedöma 146 tummaren men vi tror inte att 600:an ska ha några som helst problem att även få snurr på den längre mattan. Om man jämför SP-modellerna med X-modellerna skiljer sig fotstegen åt, varför har vi aldrig riktigt förstått då båda fungerar lika bra!? Gott om fäste samtidigt som de rensas från snö på ett bra sätt. Möjligen att X-fotstegen är något stabilare. Styret på Summit SP är ett skönt fatbar-styre med rensade reglage, precis som det ska vara på en lössnömaskin. Det enda reglaget som sitter här är el-startsknappen som även fungerar som back sedan hittar vi bara ett gashandtag och en broms. Resten sköter man på de nerflyttade knapparna på konsolen. Den digitala displayen är väldigt enkel men visar ändå det man behöver veta, men speciellt tydligt är den kanske inte. Den är helt enkelt gjord för att man ska kunna rulla med maskinen utan att något går sönder, av precis samma orsak har man även struntat i att montera en ruta.

 

Mattan är av modellen PowderMax II FlexEdge med böjlig kant av mattan som underlättar nedlägg och gör att mer av mattan har kontakt med snön när man kör på skrå. Kamhöjden på denna matta mäter 63,5mm oavsett om du väljer 146” eller 154”. Naturligtvis har den även tMotion-boggin som underlättar ytterligare när det gäller att få omkull maskinen på skrå. Dessa två tekniska lösningar tillsammans med en lätt skoter, 199 klio, med centraliserad massa gör den extremt smidig i alla situationer, en riktigt lekfull skoter som gör det föraren vill och inget annat. Visst kan det ta vissa förare några försök innan man kommer överens med ”vingligheten” men det lönar sig i längden. En nybörjare på lössnöåkning kommer ha sin roligaste dag i snön på Summit SP 600R, det är vi säkra på. Framme i RAS 3-framvagnen sitter två Pilot DS 3-skidor där man kan justera spårvidden mellan 91-95 cm, alltså smalt eller jätte smalt! Detta bidrar till att Summiten inte är den bästa ledmaskinen när det svänger, men rakt fram går den ändå hyfsat med tanke på att det sitter lite enklare dämpare på maskinen. Jämfört med DS 2-skidorna är DS 3 lättare och dessutom har de en 12 mm djupare köl som styr lite bättre i lösare snö.

 

Intryck från förarna
Våra förare var som vanligt när det gäller den nya motorn från Rotax riktigt imponerade. Kanske extra mycket när det gällde Summiten då man även lyckats bra med drevning och variatorinställningarna, den var riktigt snärtig vilket vi inte brukar vara bortskämda med när det gäller Ski-Doo:s förra 600:a. Den var riktigt lekfull också för att vara 600:a och gick fint på rullen, dessutom är den sjuuuukt lättkörd.
Om vi jämför med en annan 600-favorit, Arctics M6000, så smäller den nya Summiten snäppet högre med sina bättre reglage, bra snurr i motorn och även dämparna funkade klockrent fast det handlar om en enklare SP-modell. Även om vi körde 146 tummaren så tog vi oss fram riktigt bra i branterna samtidigt som den var underhållande. Det känns helt enkelt som att man har lite mer koll på skotern än vanligt och inte tvärtom…
“Hade man inte varit dum i skallen och alltid måste åka mest cc så skulle man haft en sån”, sa en av testförarna efter provkörningen.

 

FAKTA SKI-DOO SUMMIT SP 146/154 600R E-TEC -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 599,4cc, 2-takt, c:a 125 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning.
Chassi: REV Gen 4
Broms: Brembo-racing, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: RAS 3, HPG. Fjädringsväg 215 mm.
Skidor: Pilot DS 3
Spårvidd: 91-95 cm.
Boggi: tMotion, HPG. Fjädringsväg 239 mm.
Matta (BxL): PowderMax II FlexEdge, 406×3705/3912 mm.
Kamhöjd: 63,5 mm.
Torrvikt: 199/200 kg.
Bränsletank: 36 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 132 900 / 135 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.ski-doo.se
Helförsäkring: 3.489:- / 2.764:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer