Strypa Catten!

G-D-S

Tills alldeles nyligen har crossmaskinerna alltid haft förgasare, vilket även gäller vår projektskoter Mountain-budget som startade sitt liv på crossbanan. Inga problem med det så länge man har en lättåtkomlig möjlighet att prima eller choka vid kallstart, en lite detalj som man glömde på Arctic Cat Sno Pro 600 SX…

Proceduren för att få liv i 600-kubikaren när den är kall går till så att man måste ta av höger sidokåpa och lirka in handen tills man hittar choken som är placerad på förgasaren. Det är bara den högra choken man når då den andra ligger väl gömd under pipan. Men som tur är räcker det bra med att choka endast en förgasare för att motorn ska hoppa igång. För att denna procedur ska bli lite mer användarvänlig bör man montera ett choke-kit så att man kan choka med en spak uppe vid konsolen som på de flesta andra skotrar i världen. Detta kit plockade Bengan på Catmaster.se ihop till oss. Tidigare bestod detta kit av två kablar en till vardera förgasare, men då det räcker med att choka en förgasare är det bara en kabel som behövs. Det finns även lite nackdelar med att ha två om man inte lyckades dra den vänstra kabeln på ett bra sätt så den inte nuddar pipan. På min 09:a lyckades jag inte med det och choken smälte fast vilket gjorde att jag bröt av spaken till choken. Det räcker alltså med en…

Själva monteringen är ganska lätt bara du hittar en lämplig plats att placera chokespaken och säkrar kabeln så att den går fritt överallt. Sedan är det bara att skruva loss choken på förgasaren, sätta ihop choke-kittet och skruva det på plats. Ta upp ett hål för chokespaken i konsolen och skruva fast det. Sedan ska choken justeras så att den är helt stängd när den inte är aktiverad vi spaken annars går den lite fett. Detta då det egentligen inte handlar om en choke som stryper luften utan ett system som ger mer bränsle. Det ska vara ett spel i själva spaken på c:a 2-3mm, då det bara är en kabel är denna finjustering lite enklare än med två. Här kommer lite bilder från själva monteringen att följa för den som behöver vägledning!

 

Choken på den högra förgasaren är ganska enkel att komma och det är den som ska ersättas.
Den vänstra är snudd på omöjlig att komma åt, undra varför den sitter där…

 

 

 

Montera bort den gamla choken med en 14mm nyckel.

 

Montera ihop choke-kittet, det måste finjustera på plats.

Skruva fast chokekabeln och dra den på lämpligt sätt upp till konsolen vid styret. 

 

 

Borra ett hål för spaken. (vårt hål var fyrkantigt och fanns redan där, får duga…)
Justera kabeln nere vid förgasaren så att det är ett spel på 2-3mm vid spaken. Se videon nedan!

 

 

 

 

 

 

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer