Arctic Cat RIOT X 8000

Nya F7:an?

Arctic Cat presenterade nya RIOT väldigt tidigt förra säsongen för att ge potentiella kunder möjligheten att provköra skotern och lägga en beställning tidigt. Detta på grund av att man valt en helt ny strategi att bara tillverka skotrar på beställning! Är detta då möjligen arvtagaren till den legendariska F7:an?

AV: Stefan Sund & Magnus Wedin

Den här skotern presenteras som en crossover med god prestanda både på och vid sidan av leden. Detta gäller speciellt Riot X som vi provkört här, som ska vara den mer lössnöorienterade av de olika RIOT-modellerna. Det som gör den till mer lössnömaskin är bland annat 40” M-framvagn (justeras mellan 39.5”- 41.5”) med Bone-spindlarna samt M-skidorna. Vidare handlar det om en 146” lång matta i form av en Challanger med 51mm kammar. Ett bra alternativ av matta för denna typen av skoter.

Cross-Action
Den nya boggin Cross-Action som mattan slingrar sig runt är en blandning av ZR och M-boggin. Det handlar om en okopplad boggi för bus och lössnö men som ändå är väldigt kapabel på leden! Den bjuder på mer viktförskjutning än en kopplad boggi samtidigt som Slide-Action-armen fram i boggin ska göra den kapabel i gupp och kurvor. Man använder sig av tre vändhjul med två placerade utanför boggiskenorna för stabilitet. Man har även utrustat den med is-rivare.

När det kommer till bekvämligheter får man El-start med batteriet placerat i en M-dyna, lite större än en vanlig M-dyna alltså. Man har tillgång till de fina QS3-dämparna fram och bak i boggin samt ett smidigt teleskopstyre som justeras enkelt i höjdled. Många klagar på teleskopstyrningen men jag kan inte sluta att tycka den är bra, förlåt…

Uppdaterad motor!
Gen II C-TEC2 8000 är här och vad betyder det? Jo den har fått nya cylindrar med ny position på spridarna samt en ny topp och kolvar. Även svänghjulet är nytt på denna motor, andra uppdateringar rör fuel rail med dubbla dämpare samt kalibrering av bränslemappen.
Alla dessa förändringar ska ge mer vrid och en snålare kalibrering som i sin tur bidrar till lägre utsläpp.

Märkte vi någon skillnad mellan fjolårets och denna ”nya” motor? Inte var det då jätte tydligt trots att vi hade flera 19-maskiner med oss på provkörningen att jämföra med. Men så är det inte heller för att få mer effekt som Arctic Cat gjort förändringarna, utan på grund av miljökrav.

Är den som F7:an då? Nej inte riktigt, iallafall inte som dämparna stod på testskotern. Den håller fortfarande ner framvagnen för den mest effektiva starten och bäst fäste istället för att skicka upp skidorna i himlen. Personligen hade jag jobbat lite med dämpare och balata för att få den snäppet busigare än originalinställningarna även om dessa säkert är effektivare.

 

50/50
Riot X känns väldigt 50/50, vilket många andra crossovers sällan gör numer. Detta trots att meningen är att denna X-modell ska vara mer mot lössnö än vanliga Riot. Oftast vill de ju luta ganska mycket åt ena eller andra hållet.

– Jag tyckte att den påminde en del om Nytro XTX:en jag hade för många år sedan, inte bäst på något men bra på mycket (om än denna såklart är bättre på allt än vad XTX:en var!). Jag kände att jag saknade det där sköna skidlyftet och drivet i snön som jag har på Lynxen (3700 RE) men det hade ju såklart fått den att bli avsevärt mycket sämre på leden, säger testföraren Magnus och fortsätter.

– Med lite hjälp så klarade ju dock Rioten också att klämma upp skidorna rejält! I övrigt måste jag säga att den var ganska trevlig att hantera och bryta omkull på sidan om leden. Än en gång så måste jag ju dock påpeka att jag vill se nya och bättre fotsteg för just friåkning, om än de på denna modell, som en crossover, fungerar helt ok. Personligen så föredrar jag High country-modellerna framför Rioten, de är ruskigt fina att bryta omkull och köra med på sidan om, medan Rioten såklart saknar en del av smidigheten och busfaktorn som dom har – vilket den såklart också ska göra för att prestera bättre än High country-modellerna på leden. Men så är jag ju ganska kraftigt partisk när det kommer till vilken typ av körning jag föredrar! 😉

Däremot är 146” lång matta helt perfekt och med 51mm kammar blir den helt okej ute i lössnön utan att göra bort sig på leden. Vi hade dock inget bottenlöst puder att testa i men receptet har fungerat förut och gör säkerligen så även på Riot X.
Den här vill vi köra mot Polaris SKS för att utse den sanna 50/50-skotern!

FAKTA Arctic Cat RIOT X 8000 -2020
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 794cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning.
Chassi: Ascender
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AMS BONE 40, FOX 1.5 ZERO QS3.
Skidor: ProClimb – 7 G2
Spårvidd: 100,3-102,9 cm.
Boggi: Cross-Action, 1,5 IFP / FOX ZERO 2,0 QS3.
Matta (BxL): Challenger 381×3708 mm.
Kamhöjd: 51 mm.
Torrvikt: 228 kg.
Bränsletank: 45 liter.
Oljetank: 3,1
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 159 900 kronor.
Generalagent: Textron, arcticcat.se

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer