Arctic Cat 2021!

Del ett av två...

Arctic Cat 2021 har släppts lagom till att 2020-maskinerna har landat!

Ja redan i mitten av oktober väljer Arctic Cat att släppa den första delen av sina 2021-modeller där det mestadels handlar om nya färger. Varför gör man då detta kan man ju fråga sig? Redan förra säsongen bröt man ny mark när man “tvingade” kunderna att förbeställa sina maskiner om man vill ha en ny (iallafall i USA), man ville alltså inte sitta på något lager med osålda skotrar. Man var väldigt tidiga redan då och många “over there” hade möjlighet att provköra på vårkanten innan man beställde.

Nu är man ännu tidigare ute, antagligen för att locka till sig kunderna i god tid och ge dem alla möjligheter att provköra. Men visst blir det lite knas att släppa dem samtidigt som 2020 kommer i butik?! Men det handlar ju om en helt ny strategi från Arctic och framför allt Textron. Det positiva är väl att handlarna slipper stå med osålda maskiner efter säsong alt. rea ut dem på vårkanten. Men jag är osäker på vad vi som slutkunder tjänar på detta, skulle väl kanske vara att man får en chans att provköra innan köp. Men nog kan de skjuta på lanseringen någon månad så att man hinner njuta av sin nya skoter liiite innan man ser vad som komma skall…

Som sagt är detta bara första delen av vad man tänker släppa och den hemliga bild man släppt ser ut som en blandning av en M- och en cross-modell. Ja det ser ut som huv och lyse kommer från crossen och resten från M eller en Riot X, samt en annorlunda dyna.

Nyheter
Det som är nytt på det man släppt förutom färgerna är bland annat att iACT nu heter ATAC SUSPENSION som står för Arctic Technology Adjustable to Conditions.

Detta sitter på följande modeller i USA:
• ZR 6000 137 ES LTD ATAC
• ZR 8000 137 ES LTD ATAC
• ZR 9000 137 Thundercat ATAC

ZR120 & 200
Barnskotrarna får också en del uppdateringar. Båda får nya fjädring som enkelt kan justeras i fem lägen, vilket kan göra den 50% styvare än grundinställningen.

ZR
Ny TCL (Torque Contol Link) i kolfiber som både sparar vikt och dämpar vibrationerna från motorn.
Man byter ut 11″ dubbla-styrstålen mot en 17” single.

RIOT 6000/8000
Precis som på ZR får även RIOT den nya TCL:en i kolfiber samt nya styrstål. Att man inte redan släppt RIOT X får en att misstänka större uppdateringar på denna. Mycket möjligt att det är den som är på den mörka bilden…

M8000 Mountain Cat och M8000 HARDCORE Alpha One
Här kalibrerar man om FOX QS3/ QSL-däparna samt fjädrarna för att klara större skutt. Alla modeller kommer med is-rivare som standard. Även den nya TCL i kolfiber återfinns på M-modellerna.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer