Arctic Cat M6000 SE ES 141″ -19

Långtest

Varje år brukar vi ha visa maskiner som vi lägger lite extra krut på när det gäller testandet och de kallar vi helt naturligt för långtestare. Att köra en skoter under några timmar ger okej med input till en provkörning men inte alltid hela sanningen om hur det är att äga skotern en hel säsong eller längre.

Text Jonatan Krekula

Till i år efter att knappt kört skoter på 1,5 år efter att ha råkat ut för en otrevlig skoterolycka i April -17 har jag inhandlat en Arctic Cat M6000 141″ SE ES 2019 som jag hoppas ska göra mig nöjd. Den har jag tänkt utvärdera, vilket ni kommer att kunna läsa om här på snowmobile.se.


På senare år har Backcountry-körningen successivt minskat för mig och det har blivit betydligt mer varierande körning där allt från lössnöturer, ledåkning, fiskeresor och även familjeutflykter med pulka ingått, så valet föll tillslut på en halvlång Mountain 600cc. Varför blev det då en sådan?
Dels för att jag prioriterar smidighet och framkomlighet framför de vassaste ledegenskaperna och samtidigt vill jag ha en lekfull maskin vid mindre snömängder så därför torde Ascender-chassit på 141″ vara en passande maskin efter att spenderat några år med 150″+ maskiner. Vad gäller motorvalet så har Arctic Cat ingen 800cc 141″ byggd på Ascender-plattformen, det tillsammans med ett riktigt bra pris på M6000 141″ gjorde att jag slog till på en 600cc.
Nya G2 ProClimb-7-skidan.
FLOAT-ACTION Rear Suspension med PowerClaw 141″ 66mm.
Arctic Cat IFP 1.5-dämpare runt om på maskinen.

 

Ascender-chassi betyder att det rakt igenom är en Mountain-maskin. Den har 36″ framvagn, Ascenderplast och fotsteg (betydligt smalare), nedsänkt drivaxel och en värre 66mm matta om man jämför mot XF High Country. Detta bör fungera bra utan att skotern för den skull är helt bortkommen på leden då största skillnaden för ledegenskaperna är att High Countryn har 40” framvagn, men dessto större skillnader för djupsnöegenskaperna till M-seriens fördel.

Några frågetecken finns såklart innför kommande säsong. Kommer motor och mattlängd räcka till för att ha roligt när snön blir djup? Kommer stötdämparna att klara sönderkörda leder? Senare under säsongen kommer jag att gå igenom mina intryck av maskinen och göra en utvärdering av den, där jag kommer gå igenom det mesta. I skrivande stund så har jag endast fått 5 km på tripmätaren i brist på snö och kyla. Väntar även på att montera en del tillbehör som ännu inte anlänt. På återseende!

 

En ny rejäl frontbåge i svart är på gång.
Packlåda bortagen. Väntar på en svartmålad förstärkt dragbåge.
Gps-hållare och styrväska har monterats. På bild syns även nya handkontrollen för iår.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FAKTA ARCTIC CAT M6000 SE ES 141 -2019

Rejäl packlåda kommer sitta på imellanåt med snabbfästen och bytas mot en smidigare väska vid behov.


Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning DSI.
Chassi: Ascender
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: Arctic Mountain Suspension (AMS) , AC IFP 1.5. Fjädringsväg – mm.
Skidor: ProClimb – 7 G2
Spårvidd: 864-965cm / 34”-38”.
Boggi: FLOAT-ACTION, AC IFP 1.5. Fjädringsväg 368 mm.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3581 mm.
Kamhöjd: 66 mm.
Torrvikt: 213 kg.
Bränsletank: 45 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 117 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se
Helförsäkring: 3.489:- / 2.764:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer