Arctic Cat Thundercat iACT
• Nya smidiga reglage som är enklare att använda vid körning, med förbättrad ergonomi och ett bekvämare och kortare gasreglage.
• Den nya Stealth Lightweight Brake-mastercylindern ger förbättrad bromsprestanda med en mer skyddad design.
• Nytt kort bromshandtag med bättre ergonomisk och komfort.
• En ny magnetiskt-dödmansgrepp kommer som standard.
• Ny vändhjulsaxel med tre hjul på 8,0 tum för mer konsekvent prestanda som kompletteras med nya 5,5 tums boggihjul.
• En reviderad bakre pivot i SLIDE-ACTION-boggin förflyttar boggihjulen till boggiskenornas utsida.
Ultimat prestanda möter interaktiv fjädring!
Nya ZR 9000 Thundercat iACT kombinerar den mest kraftfulla produktionssnöskotermotorn i världen med det avancerade iACT-fjädringssystemet från FOX. Resultatet blir en tekniskt avancerade snöskotern med högsta prestanda på både leden och över sjön. Thundercat iACT uppnår en ny nivå av prestanda tack vare iACT-systemet. I samarbete med FOX och deras prisbelönta ZERO QS3-dämparsystemet kan man med iACT via en knapp på vänster sida av styret direkt kopplat till shock control module (SCM) kontrollera FOX ZERO iQS i framvagnen samt den bakre iQS-boggidämparen. Detta så att föraren kan växla omedelbart mellan de tre kompressionsinställningar mjuk, medium och fast. Resultatet blir en optimerad fjädring för både olika förhållanden och körstilar. Systemet optimerar också automatiskt dämparkalibrering när man lägger i backen! Vilken iACT-position man valt visas sedan tydligt på den digitala mätaren.
Motorn är en outtömlig källa av kraft, en fyrtaktande DOHC turbo trippel som ställer högsta standard för kraft, jämnhet och tillförlitlighet, utrustad med intercooler, turbo och tre injektorer som tillsammans levererar maximalt med hästkrafter vid vilken höjd som helst och utan någon längre fördröjning. De 200-plus-hästarna som Arctic Cat anger att trippeln har är konsekvent i sin prestanda, också mycket tack vare det automatiskt justerande TEAM Rapid Response II-primärvariatorn och Rapid Reaction-sekundären. 9000-serien C-TEC4 turboladdade motor ger maximal med effekt vid 8750 RPM. Motorn är som ni vet ett gemensamt projekt mellan Arctic Cat och Yamaha. För att uppnå maximal prestanda och hållbarhet i den använder man nya 4-hålsspridare, motorbromsstyrning via en tomgångs-krets och motorlappning och lätta aluminiumcylindrar.
Precis som alla ZR, är Thundercat byggd på det tävlingsutprovade ProCross-chassit, en stabil plattform som erbjuder gott om körglädje samt feedback till föraren. Thundercat har självklart begåvats med Next Gen-kåporna som är lättare att ta på / av, Next Gen är också konstruerat för att leverera optimalt luftflöde till motor och variatorer. Utseendet matchas av framvagnen Arctic Race Suspension (ARS) som erbjuder 10 tum i fjädringsväg, den kopplade SLIDE-ACTION-boggin ger sedan 13,5 tum i fjädringsväg bak. De nya boggihjulen förbättrar både prestandan och utseendet på skotern. Thundercat är en lång skoter med sin 137 tums matta, i USA får man en Ripsaw-matta med endast 25mm i kamhöjd medan vi får Thundercaten med 41mm Cobra-matta, ändå något lägre än vad motsvarande Yamaha har. Det är en matta som kan leverera en bra balans som matchar 4-taktsmotorns effekt.
Arctic Drive-systemet består som sagt av TEAM-varatorer. De är enkla att serva och har en låg vikt. Rapid Response II-primären är kullagrad vilket möjliggör en automatisk justering av remspänningen och ger jämn prestanda utan någon manuell justering. Den har också ett 12,5 procent lägre effektivt startvarv (samtidigt som den bibehåller toppförhållandet) för jämnare tillslag och minskat remslitage, vilket är en design som är unik för Arctic Cat.
Rapid Reaction BOSS-sekundären har en “Built On Shaft Secondary” konstruktion (där av namnet) där variatorn är konstruerad med de maskinbearbetade skivorna monterade i ”symbios” direkt på en matchad variatoraxeln. BOSS-variatorn eliminerar behovet av så mycket stål i konstruktionen vilket sparar vikt som minskar rotationsmassan, förbättrar balansen och uppnår en bättre variator / axeltolerans.
Det lättaste, starkaste och mest kapabla chassit Arctic Cat någonsin har byggt säger man själva. Det kom 2012 och har som sagt förbättrats genom åren. Framvagnen ARS (Arctic Race Suspension) i Thundercat kombinerar höga skidspindlar och breda A-armar för att ge styrka och göra så att skotern ligger säkert i kurvorna. De undre A-armarna monteras på chassit i en vinkel från chassiets centrumlinje, med optimala caster / camber-vinklar för att förbättra både komfort och kurvtagning samtidigt som risken för bump-steer minskar.
De smidda skidspindlarna är långa för att de ska minska krafterna / belastningarna i spindeln och för att tillåta ett längre avstånd mellan de övre och undre A-armarna vilket ger en ökad chassiestyrka. ZR-modellerna har ProCross trail-skidorna som är 6 tum breda, vilket bidrar till de vassa egenskaper man vill ha på leden. Den djupa kölen på skidan ser till att man tar kurvorna precis som man vill, så länge skidorna håller sig i backen det vill säga…
SLIDE-ACTION
Att hålla skidorna i backen är SLIDE-ACTION-boggins uppgift. Dess koppling är lite unik eftersom den främre svingens infästning mot chassit är U-formad och passar över den fasta axel i tunneln, detta för att tillåta en halv tums glidrörelse, där av namnet SLIDE-ACTION. Till skillnad från alla andra kopplade boggikonstruktioner tvingar denna ”icke-fixerade-infästningen” inte svingen att kollapsa när den bakre saxen komprimeras. Resultatet är att man kan dra full fördel av en kopplad boggi som minskar skidlyft under acceleration – men fortfarande med bibehållen fjädringsväg fram i boggin.
Boggin innehåller också Arctic Cats Torque-Sensing Link eller momentkopplingslänk, vilket möjliggör en lägre mattspänning. När det gäller grundjustering av fjädringen i boggin kan förspänning justeras på fjädrarna och kopplingsblocken ställas i 3-positioner. Denna utpräglade ledmaskin är också utrustad med en lång tunnelkylare för att säkerställa kylningen av motorn i alla lägen.
Thundercat är ganska välutrustad och som de flesta nya Arctic Cat-snöskotrar kommer den utrustad med ett nytt dödmansgrepp. Den helt nya dödaren använder sig av en magnetisk anslutning (istället för en ”hatt”). Som flera av Arctics 4-taktare kommer den även med elektriskt värme i dynan, riktigt skönt och helt rätt maskin att ha detta på tycker vi. 2017 gjorde man om ljusreflektorn så att den förlänger ljusbilden nedåt med 5 grader jämfört med tidigare år, vilket förbättrade ljusbilden och täckningen. Den har även LED-strålkastare som hjälper till lite men kanske framförallt är snyggt. När helljuset är aktiverat, fortsätter även halvljuset att lysa för att ge en bredare ljusbild. Vi hittar även en stor väska bakom dynan och ett glasögonfack framför styret på Thundercat.
Instrumenteringen är den välkända Deluxe Digital Gauge med två konfigurerbara displayer som visar hastighet, varv, högsta varvtal, klocka, höjdmätare, odo-meter, timmar, trip 1 / 2, kylvätsketemperatur, avgastemperatur, insugstemperatur, spänning och bränslenivå, detta i en rad olika kombinationer mellan skärmarna.
Nya reglage
De flesta av årets Arctic Cat har nya reglage som är enklare att använda tack vare en förbättrad ergonomi och det syns direkt på instrumenteringen vad man tryckt på. Hand- och tumvärmen har fler lägen och knappen förhindrar också oavsiktliga ändringar av värmen. Den nya Stealth-bromsen med sitt korta handtag ger större bromsverkan vid mindre kraft än tidigare. Dubbelkolvsoket är placerad “med” bromsskivan för att chassirörelserna inte ska slå tillbaka bromskolvarna, det gör att man kan använda mindre bromskolvar och en kortare slaglängd på bromshandtaget innan bromsbeläggen nuddar skivan, vilket möjliggör för ett mer kraftfullt bromstryck. Den nya bromsvätskebehållaren sitter också mer skyddad på Stealth-bromsen än tidigare. Bromshandtaget som är tillverkat i komposit är skönt utformat och känns också varmare än motsvarande handtag i aluminium.
Motor: 3-cyl, vätskekyld, 998cc, 4-takt, c:a 180 hk.
Bränslesystem: EFI.
Chassi: ProCross
Broms: Stealth, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: Arctic Race Suspension, FOX 1.5 ZERO iQS. Fjädringsväg 254 mm.
Skidor: ProCross – 6
Spårvidd: 106,7-109,2 cm.
Boggi: SLIDE-ACTION, Arctic Cat IFP 1.5 / 2.0 ZERO iQS. Fjädringsväg 343 mm.
Matta (BxL): Cobra, 381×3480 mm.
Kamhöjd: 41 mm.
Torrvikt: 239 kg.
Bränsletank: 38 liter.
Oljevolym: 3,6 liter.
Dyna: 1 up, Sport
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 158 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *