Miniprojekt ZR 600

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Efter många om och men så har jag beslutat mig för att starta en liten projektplan på nykissen.

Utgångspunkt:

Arctic Cat ZR 600-01:a. Nyrenoverad motor+variator. V-kit. Öhlinsdämpare i boggien.


Det som är gjort:
>Vinklat tillbaks styret.
>Stoppat på en styrpad
>Lagat sprickor i huv
>Testkört









Det som ska göras är:
>Ny matta. Köpt! 38 mm Camoplast Cross Country
>Nya boggiefjädrar. Beställda!
>Renovera boggiedämparna.



Jag ska börja med att ta bort boggien och gammelmattan ikväll.

Kommentera gärna! :becky:
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Jag är ganska vrålsäker att det var din, men det var kanske 3 dar sedan. Men jag har väl sett galet!
Den du länka är det då inte. Det blir nog bra med 38 matta om den reser så bra som den gör på bilden med mattan du har nu :D
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
J.Eriksson: Det stämmer bra! Jag hade den på blocket, men har nu bestämt mig för att jag nog behåller katten en stund till.

Ante: Byter upp mig ytterligare till sommarn istället, om inte planerna ändras igen xD

För övrigt så hoppas jag att den reser, iaf lite med 38:ans matta. På bilden så matade jag in i en oskottad infart. Det var to.m ett litet hopp och inte ett res.. ;P
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Nu har jag äntligen fått lite tid över och skruvat i kissen. Tog bort boggien och plockade lös dämparna som ska in på rep. Fjädrarna togs också bort. Som vanligt med begagnat så hittade jag lite trevliga överraskningar i form av 3 små sprickor längst bak på skenorna vid vändhjulen, så nu ska den in på svetsning.



Sen så plockade jag isär kedjehuset och tog lös drivaxeln. La ut gamla mattan på blocket och stoppade tillbaks drivaxeln. Såhär ser det ut med nya mattan:



Nu så väntar jag på att få hem mina nya fjädrar. Dämparna ska in på renovering så fort jag får råd.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
Blir nog ett stort lyft det där. kör själv med den där mattan och måste säga jag är mkt överraskad.
Riktigt nöjd. men känns de inte jobbit å riva skotern så där mitt i sesongen?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Okej, vad kul att höra! :) Nej, det är faktiskt inte så jobbigt som man kan tro.. Föret här är ändå uselt, fast det är 50 cm+, pga att det bara är bottenlös puder. Just nu vill jag ha 2 dagars blida och sen 30cm puder ovanpå :D
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Haha, det är väl därför man uppfann släp. Det blir nog det, ska höra med killen jag lämnar in hos :)
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Är tyvärr inte mycket som hänt. Men kul att intresse finns! :D Jag har lämnat in boggien idag på svets. Blir nog att hämta den på fredag. Har också skickat iväg lite delar som låg för att få råd att renovera dämparna. Jag ska nog försöka sy ihop några dämparskydd också :) Siktar på att ha den färdig tills nästa helg!
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tackar! Det är nog en sjuka man har :p Jag finner det mycket underhållande att skruva isär något nyköpt, reparera eventuella småfel och förbättra =)

T ex så kände jag att boggien var lite mjuk de provrundor jag körde med den. Då offrar jag istället några dagars körning för att få bort problemet. Sen kan jag njuta fullständigt med en fräsch maskin och få ut så mycket som möjligt ur den.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Japp just nu är det läge att skruva (kallt och jävligt ändå) sen glider man i påsk (varmt och behagligt ;) Håll oss uppdaterade, följer också denna tråd.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Exakt! -29 har vi haft idag:) Det som har hänt är att dämparskydden nästan har blivit färdigsydda, lägger upp en bild på dom monterade när det är klart. Boggiedämparna skall lämnas in på renovering till veckan.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Det går sakta men säkert framåt.. Nu så är dämparskydden färdigsydda. Har spänt fjädrarna och monterat dom. Boggien hämtas vilken dag som helst och då ska jag också hämta ut de nya boggiefjädrarna samt lämna in dämparna på rep+omschimsning. :)

Jag ( eller morsan) sydde upp en extra uppsättning dämparskydd då jag köpte så mycket tyg. Om någon är intresserad så är dom till salu, kan ta det via pm.

Här är lite bilder: