byta förgasare???

bassisten

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Jag tänkte byta förgasare till min rotax 438, Den sitter på en arbetsskoter ,det är en VM32, inte mycket tycker jag och vill prova något större.
Är det smart att satsa på det eller blir den inget starkare ändå, tipsa gärna...

ralf

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
svårt

På en arbetskoter väljer man en mindre förgasare eftersom man ofta kör på låga varv. En mindre förgasarhals ger bra sug genom munstyvket även vid låga trottellyft. En större hals kommer att ge en motor som går sämre på lägre varv men bättre på höga varv så det är upp til dig att bestämma. Bra gassvar på låga eller höga varv.

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Är det ingen som labbat med tvåstegsförgasare på skotrar, sådär som man hade på sin gammla opel från sjuttitre.

En port öppen på halvgas och begge på fullgas.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
DIRAVI skrev:
Är det ingen som labbat med tvåstegsförgasare på skotrar ?
...en såndär som man hade på sin gammla opel från sjuttitre.
En port öppen på halvgas och begge på fullgas.
Hmmmm..........

Jag vet att Yamaha hade något liknande på ganska många av sina 70 tals modeller

ex. vis : GP-440

- - - - - - - -
Bassisten :

Har du verkligen angett rätt motor typ ??

Rotax 438 :confused: :confused:

- - - -

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag vet att Yamaha CS 340 (dvs. ET'ns efterföljare) har nån form av tvåportsgasare, men om den arbetar i två steg vet jag inte?
Ett tips iaf...

twostroke

Välkänd medlem
11 aug 2004
124
0
6
Ökx
keihin skrev:
Jag vet att Yamaha CS 340 (dvs. ET'ns efterföljare) har nån form av tvåportsgasare, men om den arbetar i två steg vet jag inte?
Ett tips iaf...
Den har i alla fall spjäll istället för trottel..

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Sp+jäll är det svenska ordet som används istället för det engelska throttle.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
DIRAVI skrev:
Sp+jäll är det svenska ordet som används istället för det engelska throttle.
Haha! Den var kul... för det vara väl ett skämt? :confused:

En spjällförgasare har en metallskiva som kan vridas så att den antingen stänger förgasaren nästan helt eller ligger längst efter förgasarhalsen vid full gas.
Throttle heter inte helt otippat trottel på svenska och vad det är bör väl alla skoterägare veta?

Jag har haft en Yamaha SW 440 från slutet av 70-talet nångång och den hade spjällförgasare, men inte någon sorts tvåstegshistoria...
Såna används inte alls nu för tiden vad jag vet, det måste väl bero på att flödet genom förgasaren inte kan vara speciellt bra?

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
henkew skrev:
Haha! Den var kul... för det vara väl ett skämt? :confused:

En spjällförgasare har en metallskiva som kan vridas så att den antingen stänger förgasaren nästan helt eller ligger längst efter förgasarhalsen vid full gas.
Throttle heter inte helt otippat trottel på svenska och vad det är bör väl alla skoterägare veta?

Jag har haft en Yamaha SW 440 från slutet av 70-talet nångång och den hade spjällförgasare, men inte någon sorts tvåstegshistoria...
Såna används inte alls nu för tiden vad jag vet, det måste väl bero på att flödet genom förgasaren inte kan vara speciellt bra?

Nej det var faktiskt inte något skämt, det spjäll jag har i mina weeberförgasare på bilen och i spjällhusen på RXL-en heter på engelska throttle, och spjällhus heter på engelska throttlebody.

Sen att vissa i sverige valt att säga trottelförgasare om en kolv-slidförgasare vet jag inte vad det beror på.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jaja, det är möjligt att det översätts så, jag tänker på vardagligt tal...
Har aldrig hört någon säga något annat än trottel åt... ja... trotteln.

Vi kommer nog inte så långt med den här frågan, du får säga "kolv-slid" så fortsätter jag med trottel... :)

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
twostroke skrev:
Den har i alla fall spjäll istället för trottel..
Helt sant, det har väl de flesta (för att inte säga alla?) Yamaha fram till årsmodellerna -92-93 nångång? Eller längre?