Hmmmm..........DIRAVI skrev:Är det ingen som labbat med tvåstegsförgasare på skotrar ?
...en såndär som man hade på sin gammla opel från sjuttitre.
En port öppen på halvgas och begge på fullgas.
Den har i alla fall spjäll istället för trottel..keihin skrev:Jag vet att Yamaha CS 340 (dvs. ET'ns efterföljare) har nån form av tvåportsgasare, men om den arbetar i två steg vet jag inte?
Ett tips iaf...
Haha! Den var kul... för det vara väl ett skämt?DIRAVI skrev:Sp+jäll är det svenska ordet som används istället för det engelska throttle.
henkew skrev:Haha! Den var kul... för det vara väl ett skämt?
En spjällförgasare har en metallskiva som kan vridas så att den antingen stänger förgasaren nästan helt eller ligger längst efter förgasarhalsen vid full gas.
Throttle heter inte helt otippat trottel på svenska och vad det är bör väl alla skoterägare veta?
Jag har haft en Yamaha SW 440 från slutet av 70-talet nångång och den hade spjällförgasare, men inte någon sorts tvåstegshistoria...
Såna används inte alls nu för tiden vad jag vet, det måste väl bero på att flödet genom förgasaren inte kan vara speciellt bra?
Helt sant, det har väl de flesta (för att inte säga alla?) Yamaha fram till årsmodellerna -92-93 nångång? Eller längre?twostroke skrev:Den har i alla fall spjäll istället för trottel..