Diamond drive rasat

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Diamonddriven rasade idag. Troligtvis har oljan läckt ut. Inte hunnit ta isär den och kollat skadan. Någon som varit med om liknande? Vad som kan tänkas behövas göras. Dreven förståss men frågan är om man måste byta hela skiten.. vad tror ni?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
svårt att veta , öppna och inspektera , blir förmodligen billigast att köpe en begad komplett , vilken skoter års modell har du ?
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Låter ju fint det. Men ska försöka hinna ta upp den på måndag och kika. Dåligt med beggade dd och speciellt till f6:eek:rna. Ska kika om det går göra nått åt den öht. Iofs ingen brådska iom att skotersäsongen börjar vara över....
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kollat upp hur mycket som gått sönder än?

Blev ju orolig för min egen så jag rev lös den förs inspektion igår. Oljan såg lite risig ut men inga fel kunde hittas inuti iallafall, alla lagar fräscha å fina. Borde väl vara lagren som åker först tycker man utan olja?
 

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Lyfter tråden lite, dessa DD haveri som folk pratar om, är dom vanligare på DD med back eller utan?
Skulle tro att det är backen som är strulet..rent logiskt ju mer skräp som ska in desto större risk att något går fel
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det var ju problem med nån senare årsmodell där ett lager kunde vara felmonterat...

Annars så skulle jag nog vara mest orolig med de tidiga DD där det bara skulle vara 1dl olja.
Då behövs inte mycket läckage innan det går torrt...
I den nyare är det ju 3.5 och 4.5 dl i växlarna...
 

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Då man byter till M Drevning så byter man väll även lagrena? kan man anta att det är gjort när det gjorts vid service på service ställe.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Ett tips är att byta lagret in mot drivaxel Tror att det är ett vanligt 6205 om jag minns rätt. Någon smart konstruktör har bestämt att det skall vara ett lager där med stål hållare runt kulorna. Montera ett vanligt SKF med plasthållare så minskar risken för ett total haveri bara för att hållaren går sönder. Plocka även sönder planetväxeln och byt det tunna nållagret där när ni ändå har upp DDn. Från en som vet = dyrt