Fusk med mätare 600 sdi

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Hej. jag undrar om det ofta förekommer fusk med milmätaren på ski-doo med sdi motorn fram till -08. Om jag har förstått det rätt så kan man alltid kontrollera timräknaren men kan då även den fuskas med så den visar färre timmar än vad som är riktigt??

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
Tror inte du kan nolla timmarna i ECM:en och dessa läser du av med hjälp av närmsta åf eller om du skaffar eget diagnosverktyg.

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Nej, man kan bara nolla i mätaren.. Men det är ju inte alltid man orkar fara till ÅF och betala 500kr för att dom ska om timmarna stämmer överens.. Skaffa ett eget diagnosverktyg tror jag inte man ska satsa pengar på, eller det enda diagnosverktyget jag vet om som man kan kolla ski-doo och lynx är BUDS. och det är allt annat än gratis :/

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
om mätaren pajjar och byts ut så visar den nya 0mil, om det är fusk eller inte går ju diskutera

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Å andra sidan, milantalen inte är så relevant på en snöskoter! Skicket ska alltid bedömas i första hand, där ligger den ända faktan. Tycker det är ganska meningslöst att hålla på med funderingar kring milantalen stämmer eller ej...