Kedjeras Nytro MTX

kaptenhaddok

Medlem
15 jan 2012
26
0
1
Gällivare
Tjenare,

Fick åka lina hem från fjälls igår efter att ha skickat kedjan genom kedjehuset (locket). Frågan är nu vad jag bör byta ut? Kedjan finns typ inte kvar utan består typ av en näve länkar och kedjehuslocket är skrot. Vad rekommenderar ni att också byta ut?

- Övre drevet? Ser ok ut för mitt otränade öga.
- Nedre drevet? Ser också ok ut.
- Några lager?
- Något annat?

Finns det någon "rejälare" kedja att sopa på eller är originalkedjan det enda valet?

Och sist men inte minst - vad kostar dessa prylar?

Skotern i fråga är en Nytro MTX -12 med Challenger Extreme och har ett MCX 270 monterat.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
finns nog ingen rejälare kedja vad jag vet, dreven behöver du ju inte byta om dom verkar ok. Räcker med kedja och locket...
Kontakta Rasmus på RPgarage, han har lock till kedjehuset.
072-7343244
lr
sales@rpgarage.se
 

kaptenhaddok

Medlem
15 jan 2012
26
0
1
Gällivare
Mycket bra fråga. Det fanns olja (hade nyss kollat nivån och fyllt på lite pga. ett mindre läckage - det var aldrig under stickans längd) och spänt kedjan enligt instruktioner. Jag har bytt mattan för ca 30 mil sedan och följt instruktionerna från ty4stroke till punkt och pricka i lugn och ro. Jag skulle väl gissa på följande:

1. Antingen så har jag ändå rört ihop något under montaget
2. Sh*t happens (har läst på en del amerikanska forum att det inte är helt ovanligt med kedjehaveri på turbomaskinerna)

Skotern har gått ca 220 mil i skrivande stund.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Okay, måste säga att ett kedje ras efter dom miltalen är väldigt sällsynt fast du kör turbo 190 eller turbo 270.. men som sagt vi är bara människor:)
 

kaptenhaddok

Medlem
15 jan 2012
26
0
1
Gällivare
Såja, nu har man haft tid att sopa ihop den. Bytte alla lager och tätningar "bara för att" + gav den fett, ny motorolja och ett par slides. Nu är den nästan redo, det enda problemet är att lyckas centrera mattan framtill på drivaxeln. Är busenkelt att centrera i bakänden, men framtill på drivhjulen så vill mattan gå mot variatorsidan och kuggarna ligger mot fönsterna i mattan (både när den är upphängd och efter att har kört runt lite).

Någon som har tips på vad som kan göras?