Kolla kedjespänning EXT 580

Zpider

Medlem
26 dec 2012
18
0
1
Värmdö
www.weirdperformance.se
Hej

Hur kan man kolla kedjespänningen på en EXT 580 -95 med back samt ev spänna kedjan? Jag hittar ingen justering på utsidan typ med låsmutter.

Den "hoppade ur" när jag drog på över sjön, lät som om kedjan gick av först, men efter att ha saktat in kuggade den i igen. Läste nånstans att detta kan ske om kedjan är för slappt spänd. Har dock inte kunnat få den att hoppa ur igen sen dess även om jag gasat friskt.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Finns det ingenting utvändigt så är det en fjäder inne i kåpan som håller sträckningen på kedjan (två rullar och en fjäder). Du tror inte att det var en isklump som släppte och åkte runt i mattan eller drivhjulen som kuggade i mattan.
 

Zpider

Medlem
26 dec 2012
18
0
1
Värmdö
www.weirdperformance.se
Ja, så ser det ut om man kollar skisserna på modellen utan back, 2 rullar och en fjäder mellan. Dock verkar det ser helt annorlunda ut på den med back.

Nej, det var klart metalliskt när den kuggade i igen, och har provat köra med mattan för löst spänd så när mattan kuggar låter det annorlunda.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Sticker ut en bult med stopp skruv på i kedjehuset vill jag minnas. Släpp på stopp skruven mot huset och se till att bulten går lätt, dra åt den för hand, skruva sen åt låsmuttern.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Sitter det inte automatisk kedjespännare på din då ? , , ser du ju snabbt om det inte sitter en bult med låsmutter på sidan utav kedjehuset .

Kanske dax att ta bort locket och kika , så det inte är dreven och kedjan som börja bli slut , (Om du har back ) så sitter även stål plunchar i stora drevet som kan bli sliten så dreven inte kuggar i varandra som dom skall .

Jag skulle inte tveka en minut och ta i sär det så det inte blir ett stor ras i kedjehuset
 
Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
svängen har ju redan svarat att det inte finns någon yttre spännare.
Det är fjädern nr.49, rullen nr.33 å delarna där som håller kedjan spänd.

 

Zpider

Medlem
26 dec 2012
18
0
1
Värmdö
www.weirdperformance.se
Sådär, nerrivet nu. Märkte också att växeln bara hoppas ur om jag kommer upp i runt 90 km/h eller högre, under det inga problem avsett belastning. Men en stund på högre hastighet så smäller den ur.

Verkar som om pinnarna fått lite stryk på sekundärdrevet:


Och motsvarande hål samma sak:


Detta oroar dock lite, varför den slagit i bultarna till drivaxel lagret på baksidan, vad kan ha orsakat detta? Verkar inte finnas nåt schims eller nåt, bara en stor distans bakom.


Sen är spännaren inte korrekt heller, rullen går liksom inte i linje med kedjan, ser ut som om den fått en smäll.

Så frågan är vad man gör med detta? Fixa pinnarna och hålen går ju, men orsaken till att drevet slagit i är ett frågetecken.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Har du kvar bricka nr 5 eller är def fel bultar till lagert. Kolla antalet kugg på dreven. Kan ha nya liggande i nån låda.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hmm. Kolla linjeringen mellan dreven. Lägg en rätskiva emellan och kolla. det kanske är så att du måste shimsa ut nedre drevet något så det inte tar i bultarna.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. En tanke som slog mig var att någon ev har bytt driv axellager och vänt det fel väg. Rätta mig om jag har fel men visst sitter det likadana lager på bägge sidor och om det är så ska det vändas med "kanten" utsticket in mot drevet. Annars så får du be någon som har en svarv att tillverka en bricka i lagom storlek.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Kan finnas lager som har utsticket på lagret för den exentriska låshylsan som kan vara fel längd oxå !! .

Gör som nämts tidigare , kolla linjeringen med övre drevet , förutsatt att det oxå sitter rätt ! .

Om det felar så schimsa tills det blir bra .