Komptest. Hur använder man det?

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Tjena! Jag undrar vad komptest på en motor kan visa? Hur vet man om resultaten är bra eller dåliga, alltså är det individuellt för varje typ av motor?

Undrar vad en 600 sdi motor ska ha för komp om den är fräsch och inte har rullat mer än 300 mil

Hellstrm

Aktiv medlem
6 okt 2012
70
0
6
Föglö, Åland
Det nästan viktigaste är att det är någorlunda jämnt mellan båda cylindrar, visar ena t.ex. 5 och andra 9 så är det illa. vad en 600 sdi ska ha vet jag dock inte.

// Jesper

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Huvudsaken du gör lika på bägge cylindrarna. Kompen blir olika på olika mätare och även hur du mäter.

Kolla komp med kall skoter, kolla sen med varm skoter. Avviker någon cylinder så spiller du i en matsked (typ) tvåtaktsolja och provar igen.

Stiger kompen av oljan så kan ringarna vara dåliga/trötta.

2-taktsoljan tätar.

lilltrippel

Välkänd medlem
4 jan 2007
101
0
16
Östersund
Kollade min renegade 800 för två veckor sedan. 10 0ch 10,5 kall skoter. Tror att i den som visade 10 så hade jag slarvat med att skruva åt instumentet riktigt. Du kan lätt göra det själv tänk på att hålla full gas och dra hårt som en riktig karl.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Varför ska man hålla full gas?? Sen kan man ju dra flera drag tills mätaren inte rör sig nåt mer. Ett drag som en karl är inte säkert det räcker.