Kvalité Tobe kläder

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nån som har någon åsikt om detta?
Köpte mig en par Tobe byxor i höstas och nu efter halva säsongen så är det riktigt många små hål på framsidan benen. Från knäna och neråt.
Kör ju mycket ospårat i skog och visst nog piskas det ju kvistar mot benen.
Men ska verkligen inte dagens kläder hålla för sådant?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Kvaliten är inte den bästa, min overall har hål längst ner på benen samt nött på knäna,röven och längst ut på armar och ben.
Tyget känns för klent, visst den är smidigt och det skönaste skoterkläderna jag haft men klart sämst hållbarhet för pengarna.

Coldwave kläderna jag har sen fan ut som nya efter flera år.
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Lite så jag känner oxå. Har en gammalt snogear ställ som jag haft i 2 vintrar och där finns det inte ett hål nånstans.
Tobe byxorna ser ju ut som en tesil!
Har mailat dom jag köpte byxorna av och förklarat problemet. Får se vad dom säger.
Men några fler Tobe kläder tror jag inte det blir!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Upplevt samma problem jag också. Byxorna och jackornas kvalité är tveksam. Nästa köp blir nog hmm eller klim.
 

Zemren

Aktiv medlem
6 apr 2012
76
0
6
Luleå
Har kört med tobe overallen i två år nu och har inga hål eller speciella nötningar

///Zemrén
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kvaliten är inte den bästa, min overall har hål längst ner på benen samt nött på knäna,röven och längst ut på armar och ben.
Tyget känns för klent, visst den är smidigt och det skönaste skoterkläderna jag haft men klart sämst hållbarhet för pengarna.

Coldwave kläderna jag har sen fan ut som nya efter flera år.
Ja det är tyvärr även min uppfattning, snygga, sköna men tveksam kvalitet. Och tanken ska ju ändå som jag fattar det att göra skidliknande kläder men med stryktålighet som ska klara skoteråkning. Nej de mesta från tobe som används i vårat gäng verkar gå sönder tyvärr.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vet inte om jag nämnt det tidigare, men Haglöfs, ursprungligen från Dalarna, gör grymma kläder för skoteråkning;)
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Håller med Jonte, kör själv med dobson byxor som jag köpte för 299:- varma och hållbara. Men en lite dyrare everest jacka som funkar kanon. Skulle vela ha en onepiece de verkar sjukt sköna men priset ska vi inte ens diskutera om.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sömmarna gav upp efter en säsong på brallerna, kör med session jacka å fxr byxor som hängt med ett gäng år.. Upplever att skid/snowboard kläder är för veka, speciellt brallorna när man kör med knäskydd, hål efter typ 3 turer..
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja har en 2.0 overall, MASSOR av små hål samt att hängslena lossnat på 2 punkter. Jävligt trist med tanke på pris

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nån som har tips på kläder som fungerar?
Vill ha skal samt med färg och inte vanliga tråkiga svarta skoterkläder.
Finns ju en uppsjö av snowboardkläder som är snyggt.
Men tror knappast dom håller. Därför man köpte Tobe.. Men där sket man ju en lök!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nån som har tips på kläder som fungerar?
Vill ha skal samt med färg och inte vanliga tråkiga svarta skoterkläder.
Finns ju en uppsjö av snowboardkläder som är snyggt.
Men tror knappast dom håller. Därför man köpte Tobe.. Men där sket man ju en lök!
4 andra bokstäver.
KLIM
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Skulle inte Haglöfs släppa en vassi overall snart. Den tror jag kommer vara riktigt bra!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Jag har Klim togwoteebyxor som jag verkligen kan rekommendera. Dom är ju dock inte skal.

Men Klim har så trista färger och ett "gammalt" utseende på jackorna. Så jag har åker med en Norröna Trollveggenjacka och jag tycker den funkar extremt bra. Grym kvalitet och passar mig verkligen i funktionen då jag är rätt varmblodig och inte är i behov av en tjock jacka. Bra passform.

http://www.norrona.com/Products/3000-10/3400/trollveggen-gore-tex-pro-jacket-m

/J

Nån som har tips på kläder som fungerar?
Vill ha skal samt med färg och inte vanliga tråkiga svarta skoterkläder.
Finns ju en uppsjö av snowboardkläder som är snyggt.
Men tror knappast dom håller. Därför man köpte Tobe.. Men där sket man ju en lök!
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Men Klim har så trista färger och ett "gammalt" utseende på jackorna.
Eftersom dom lär hålla många många år så är nog en diskret färg som alltid funkar att föredra framför andra märken med dessa flashiga färger som måste bytas ut efter ett kort tag antingen för bristande kvalitet eller för att färgen är offside.

Jag är då nöjd med Klim,dom verkar riktigt slitstarka och sen är det ju goretex också.
 

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Eftersom dom lär hålla många många år så är nog en diskret färg som alltid funkar att föredra framför andra märken med dessa flashiga färger som måste bytas ut efter ett kort tag antingen för bristande kvalitet eller för att färgen är offside.

Jag är då nöjd med Klim,dom verkar riktigt slitstarka och sen är det ju goretex också.
Jo, smaken är som baken. Kvaliteten är det i varje fall inget fel på. Dock tycker jag att dom borde kunna "hotta" upp sina modeller lite.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Såg dom hade jackor med annan färg än svart. Men byxor fanns det bara svarta och i vanlig skoterbyxmodell.
Men man kanske få se funktion före utseende. För hålla på köpa nya byxor efter halva säsongen gått funkar inte!

Var och kollade på dom igen. Revorna ser ut som man gått lös med kniv.
Och då det är skal så är det ju öppet rakt in till understället! Tacksamt...