Hej
Jag och några vänner sitter och planerar nästa års äventyr.
Vi har alla skoterkort/förarbevis och är sugna på en lång tur i fjällen.
Målet är att vara ute i 4-5 dagar och bo på olika platser och se så mycket som möjligt.
Vi har inga krav på bekvämlighet och är öppna för att få uppleva något nytt och spännande.
Vi har arbetat fram en första planering, dock behöver vi hjälp att bryta ned den i detaljer och få feedback från mer kunnigt
och erfaret folk. Därför vänder vi oss till er här på forumet.
Vi planerar att bege oss ut någon gång i mars-april för att få så bra väder som möjligt och att det inte är för kallt och mörkt.
Vi planerar att hålla ett ganska lågt temp, därför räknar vi dagsrutter på 6 timmar i 30 kilometer i timmen. Det vill säga att
vi kommer ca 18 mil på en dag. Dock av tidigare erfarenhet av kortare körningar så håller vi ett högre tempo än så. Men det
känns tryggt att säga 15-20 mil per dag.
Så här ser grundplanen ut. Vi vill gärna ha mer idéer och feedback på det vi säger. Vi har alla kört skoter förr men vi är inga
erfarna körare.
---
Dag 1.
Stockholm, sen eftermiddag/kväll. Vi tar natt tåg till Kiruna.
Dag 2.
Kiruna morgon, vi beger oss till skoteruthyrningen
http://www.kirunaskoteruthyrning.se/
Plockar i ordning det vi behöver, packar packning på skotrar och eventuella kälkar.
(hyrställe??)
Vi beger oss ut så fort som möjligt på första rutten. Beroende på hur mycket klockan blivit
så åker vi mot Sopperogården (ca 7mil) eller Karesuando (ca 12mil).
En kort och en lite längre rutt beroende på hur mycket tid som är kvar av dygnet.
Övernattning vid någon av målen.
Dag 3.
Dag tre kör vi mot treriksröset och Klipisjärven Retkeilykeskus Oy (ca 10-12mil).
Här ser vi oss omkring lite, ska ju va trevligt att få besöka treriksröset etc.
Övernattning.
Dag 4.
Nu kör vi söderut, mot Abisko. Hålla oss på Svenska sidan om gränsen pga av Norska skoterlagar (ca 15mil)
Här sover vi över och kanske beger oss till Björkliden om det finns tid.
Dag 5.
Fortsatt körning söderut. Mot kebenekajse och förbi mot STF Saltoluokta Fjällstation (10-12mil).
Här sover vi över.
Dag 6.
Tillbaks mot Kiruna (ca 10mil) för återlämning av skoter och fest på stan
Övernattning
Dag 7
Tågresa åter mot Stockholm.
---
Vi räknar med att det finns bränsle i Kiruna, Treriksröset och Abisko. Annars är tanken att ha med sig en extra dunk och köra
på en tank per dag ungefär. Men kanske blir annorlunda då man kollar på detaljer förstås.
------
Där är våran grova plan såhär ett år innan.
Lite som är bekräftat och mest lösa planer.
Det blir 4 nätter utanför Kiruna.
Att komma åter till Kiruna och sova en natt där kanske är onödigt om man kan komma till ett natt tåg och bege sig hemåt direkt.
Nu söker vi eran feedback.
Tar vi det för lugnt, kommer vi stå där vid lunch och rulla tummarna och redan nått dagsmålet?
Är det en realistisk resa?
Finns det bättre alternativ?
Boende, Rutt, Uthyrare, Område?
Vi har pratat om att träffa Samer och få se hur de bor/lever.
Avstånden är mäta fågelvägen, så de är förstås längre på leden
Jag har än inga kartor men planerar att skaffa sådan när det närmar sig och
när man planerar turerna mer i detalj mellan varje mål.
Tacksam för svar och diskussion.
Jag och några vänner sitter och planerar nästa års äventyr.
Vi har alla skoterkort/förarbevis och är sugna på en lång tur i fjällen.
Målet är att vara ute i 4-5 dagar och bo på olika platser och se så mycket som möjligt.
Vi har inga krav på bekvämlighet och är öppna för att få uppleva något nytt och spännande.
Vi har arbetat fram en första planering, dock behöver vi hjälp att bryta ned den i detaljer och få feedback från mer kunnigt
och erfaret folk. Därför vänder vi oss till er här på forumet.
Vi planerar att bege oss ut någon gång i mars-april för att få så bra väder som möjligt och att det inte är för kallt och mörkt.
Vi planerar att hålla ett ganska lågt temp, därför räknar vi dagsrutter på 6 timmar i 30 kilometer i timmen. Det vill säga att
vi kommer ca 18 mil på en dag. Dock av tidigare erfarenhet av kortare körningar så håller vi ett högre tempo än så. Men det
känns tryggt att säga 15-20 mil per dag.
Så här ser grundplanen ut. Vi vill gärna ha mer idéer och feedback på det vi säger. Vi har alla kört skoter förr men vi är inga
erfarna körare.
---
Dag 1.
Stockholm, sen eftermiddag/kväll. Vi tar natt tåg till Kiruna.
Dag 2.
Kiruna morgon, vi beger oss till skoteruthyrningen
http://www.kirunaskoteruthyrning.se/
Plockar i ordning det vi behöver, packar packning på skotrar och eventuella kälkar.
(hyrställe??)
Vi beger oss ut så fort som möjligt på första rutten. Beroende på hur mycket klockan blivit
så åker vi mot Sopperogården (ca 7mil) eller Karesuando (ca 12mil).
En kort och en lite längre rutt beroende på hur mycket tid som är kvar av dygnet.
Övernattning vid någon av målen.
Dag 3.
Dag tre kör vi mot treriksröset och Klipisjärven Retkeilykeskus Oy (ca 10-12mil).
Här ser vi oss omkring lite, ska ju va trevligt att få besöka treriksröset etc.
Övernattning.
Dag 4.
Nu kör vi söderut, mot Abisko. Hålla oss på Svenska sidan om gränsen pga av Norska skoterlagar (ca 15mil)
Här sover vi över och kanske beger oss till Björkliden om det finns tid.
Dag 5.
Fortsatt körning söderut. Mot kebenekajse och förbi mot STF Saltoluokta Fjällstation (10-12mil).
Här sover vi över.
Dag 6.
Tillbaks mot Kiruna (ca 10mil) för återlämning av skoter och fest på stan
Övernattning
Dag 7
Tågresa åter mot Stockholm.
---
Vi räknar med att det finns bränsle i Kiruna, Treriksröset och Abisko. Annars är tanken att ha med sig en extra dunk och köra
på en tank per dag ungefär. Men kanske blir annorlunda då man kollar på detaljer förstås.
------
Där är våran grova plan såhär ett år innan.
Lite som är bekräftat och mest lösa planer.
Det blir 4 nätter utanför Kiruna.
Att komma åter till Kiruna och sova en natt där kanske är onödigt om man kan komma till ett natt tåg och bege sig hemåt direkt.
Nu söker vi eran feedback.
Tar vi det för lugnt, kommer vi stå där vid lunch och rulla tummarna och redan nått dagsmålet?
Är det en realistisk resa?
Finns det bättre alternativ?
Boende, Rutt, Uthyrare, Område?
Vi har pratat om att träffa Samer och få se hur de bor/lever.
Avstånden är mäta fågelvägen, så de är förstås längre på leden
Jag har än inga kartor men planerar att skaffa sådan när det närmar sig och
när man planerar turerna mer i detalj mellan varje mål.
Tacksam för svar och diskussion.