Längre skotertur - söker feedback

Behedwin

Medlem
19 apr 2012
10
0
1
Hej
Jag och några vänner sitter och planerar nästa års äventyr.
Vi har alla skoterkort/förarbevis och är sugna på en lång tur i fjällen.

Målet är att vara ute i 4-5 dagar och bo på olika platser och se så mycket som möjligt.
Vi har inga krav på bekvämlighet och är öppna för att få uppleva något nytt och spännande.

Vi har arbetat fram en första planering, dock behöver vi hjälp att bryta ned den i detaljer och få feedback från mer kunnigt
och erfaret folk. Därför vänder vi oss till er här på forumet.

Vi planerar att bege oss ut någon gång i mars-april för att få så bra väder som möjligt och att det inte är för kallt och mörkt.
Vi planerar att hålla ett ganska lågt temp, därför räknar vi dagsrutter på 6 timmar i 30 kilometer i timmen. Det vill säga att
vi kommer ca 18 mil på en dag. Dock av tidigare erfarenhet av kortare körningar så håller vi ett högre tempo än så. Men det
känns tryggt att säga 15-20 mil per dag.

Så här ser grundplanen ut. Vi vill gärna ha mer idéer och feedback på det vi säger. Vi har alla kört skoter förr men vi är inga
erfarna körare.


---
Dag 1.
Stockholm, sen eftermiddag/kväll. Vi tar natt tåg till Kiruna.

Dag 2.
Kiruna morgon, vi beger oss till skoteruthyrningen
http://www.kirunaskoteruthyrning.se/
Plockar i ordning det vi behöver, packar packning på skotrar och eventuella kälkar.
(hyrställe??)
Vi beger oss ut så fort som möjligt på första rutten. Beroende på hur mycket klockan blivit
så åker vi mot Sopperogården (ca 7mil) eller Karesuando (ca 12mil).
En kort och en lite längre rutt beroende på hur mycket tid som är kvar av dygnet.
Övernattning vid någon av målen.

Dag 3.
Dag tre kör vi mot treriksröset och Klipisjärven Retkeilykeskus Oy (ca 10-12mil).
Här ser vi oss omkring lite, ska ju va trevligt att få besöka treriksröset etc.
Övernattning.

Dag 4.
Nu kör vi söderut, mot Abisko. Hålla oss på Svenska sidan om gränsen pga av Norska skoterlagar (ca 15mil)
Här sover vi över och kanske beger oss till Björkliden om det finns tid.

Dag 5.
Fortsatt körning söderut. Mot kebenekajse och förbi mot STF Saltoluokta Fjällstation (10-12mil).
Här sover vi över.

Dag 6.
Tillbaks mot Kiruna (ca 10mil) för återlämning av skoter och fest på stan :)
Övernattning

Dag 7
Tågresa åter mot Stockholm.

---

Vi räknar med att det finns bränsle i Kiruna, Treriksröset och Abisko. Annars är tanken att ha med sig en extra dunk och köra
på en tank per dag ungefär. Men kanske blir annorlunda då man kollar på detaljer förstås.


------


Där är våran grova plan såhär ett år innan.
Lite som är bekräftat och mest lösa planer.

Det blir 4 nätter utanför Kiruna.
Att komma åter till Kiruna och sova en natt där kanske är onödigt om man kan komma till ett natt tåg och bege sig hemåt direkt.


Nu söker vi eran feedback.
Tar vi det för lugnt, kommer vi stå där vid lunch och rulla tummarna och redan nått dagsmålet?
Är det en realistisk resa?

Finns det bättre alternativ?
Boende, Rutt, Uthyrare, Område?

Vi har pratat om att träffa Samer och få se hur de bor/lever.

Avstånden är mäta fågelvägen, så de är förstås längre på leden :)
Jag har än inga kartor men planerar att skaffa sådan när det närmar sig och
när man planerar turerna mer i detalj mellan varje mål.

Tacksam för svar och diskussion.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En stor del i nöjet med en längre tur är planeringen så detaljer är det roligast att gräva i själv.

Tidsmässigt så anser jag att ni ska lägga turen när det är fullmåne då det är stabilare väder, 2013 inträffar detta 27 Mars samt 25 April så en tur sista veckan i Mars borde vara helt okej.

Generellt så planera för färd på fjället eller de öppna vidderna men ha backup alternativ för att köra en dag eller 2 i skogslandet om det är hårt fjällväder och kanske t o m någon alternativ syssla en dag.

Sträckmässigt är det lämpligt med 100-150 km per dag, egentligen tillräckligt för vad de flesta orkar med, ges det sedan tillfälle och alla är på hugget så går det att sträcka ut med ytterligare 100 km dvs kanske hoppa förbi planerat stopp om förutsättningarna är de rätta.

De fågelvägsmätta avstånden kan du räkna upp med 30-40%.

Det börjar finnas många platser att besöka och t o m bo på, efter er sträckning kan ni t ex hitta Kristallen stensliperi vilket är värt ett besök och de samt andra hjälper säkert till att svara på frågor i planeringen.

Sedan går det att ta en guide också, 250-300 eruo per dag kan ge många bra upplevelser och en garanti för att allt funkar, utslaget per huvud och dag är det inte särskilt dyrt faktiskt
 

Behedwin

Medlem
19 apr 2012
10
0
1
Kanon tack för svar
Ja visst är det roligt med planeringen. Därför sitter vi här nu ett år innan och funderar kring det.

Kan behöva mer feedback på avstånd/sträcka per dag man lämpligen tar sig fram.
Dvs vad orkar man verkligen. Personligen känns 100-150km kort. 30km/h och körning i 5 timmar på en dag är 15mil. Men är 5 timmar en lång hård körning i det relativt låga hastigheten.
Är det orealistiskt att planera efter 6 timmar körning per dag...
Eller ska man räkna med 4 timmar körning och i ett högre tempo (50km/h)

Såklart det beror på väder. Så en säkerhetsmarginal är bra att ha.
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
GPS och skoterledskartor från www.kartman.se sparar mycket tid och felkörningar.

Att köra 6-10 timmar per dag är inga problem men att snitta 50km/h kan bli jobbigt beroende på lederna. Sen brukar det alltid bli längre dagsetapper än man planerar pga felkörningar och att lederna inte alltid stämmer.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
De rutinerade guiderna går sällan över 150 km per dag även med kunder de haft upprepade gånger då erfarenheten säger att det är vad de flesta även vältränade orkar med då man rör sig i 50-75% ospårad terräng med varierande före

För den delen kan även ledkörningen variera i kvalite´och tid i alltifrån ett helt igendrevat och bristfälligt uppmärkt spår till kanonleder där man matar mil under sig.

Personligen kör jag gärna 250-500 km per dag under bra förutsättningar, dock inte 4-5 dagar i rad då man måste ta sig tid att se på omgivningen också.

Er planering är alltså helt okej och det viktiga med att inte ha för långa dagsetapper planerade är att ni har tid för lite kringfärder där det passar och om det är bra väder, tid att stanna för lunch i en driva och tid att fota och dokumentera.
Sedan kan ju lite maskinstrul också kosta tid och det är bra att inte behöva känna sig stressad utan ha tid att bogsera tillbaka ett par timmar, svetsa en kälke och köra vidare och ändå nå dagsmålet.

Så svaret är att räkna med 4 h effektiv körning och se till att ta er tid att utforska och dokumentera.

En grej som är bra, framförallt för oroliga anhöriga på er breddgrad som tror att ni åkt till Nordpolen för att bli uppätna av isbjörnar är att skaffa en satelittracker typ SPOT så att de kan få ok meddelanden och t o m själva se var ni är, sparar många telefonsamtal då vi ju de flesta är sedda som småpojkar och småflickor av våra äldre anhöriga tills dess vi nått pensionsålder :)
Kombinerar man SPOT med en FB sida som uppdateras dagligen om möjligt så blir det ett nöje för fler och du väljer ju själv vilka som kan se vad ni gör.

Men nu ska vi inte föregå det roliga i planeringen, vill du ha lite utrustningstips och förberedelsetips rent allmänt så PMa ditt mailadress så kan jag plocka ihop lite läsbart riktat mot snöskoteråkning.
Är borta ett par dagar nu framöver på lite tur så du får inte svar direkt men i mitten på nästa vecka fixar det sig.

Som sagt, halva nöjet är planering
 

Behedwin

Medlem
19 apr 2012
10
0
1
Jag har inte tänkt så långt.
Än så länge är planen bara "vilka stopp ska vi ha" "hur många nätter" "vad vill vi se"
Sedan får vi bryta ned varje dagsfärd i mer exakt planering av vägval, led, alternativ etc.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
På vissa ställen kan ju sträckorna bli betydligt längre än fågelvägen med tanke på förbudsområden. Har inte granskat den planerade rutten men tänk på det också...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Att nämna Saltoluokta och 10 mil till Kiruna är ett exempel som inte riktigt stämmer med verkligheten. Detta projekt är genomförbart men det behövs råd från folk som har kännedom om områdena. Abisko keb tex genomförs endast i mycket bra väder.