lite funderingar, srx 700

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
har en srx 700 -01 som snart gått 1100 mil och går som en klocka. men eftersom den har gått ganska långt med orörd motor så kanske det är dags att byta kolvar och ringar, eller kanske bara ringarna ? eller ska man bara fortsätta köra.. den går ju hur fint som helst och har prick 8 kg i komp på alla cyl..

vad hade ni gjort ?
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
om det är 8 i komp på alla cylindrar så verkar ju inte kolvringarna va dåliga iaf, men kanske bra att byta för säkerhetsskull innan det händer nått, men så är det ju Yamaha vi snackar om, det bara går och går och går ^^
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
8kg lät lite lite men de viktigaste är att de är ganska lika. jag har 9.5kg i min sxr 700. Byt ringar och horna cyllindrarna är mitt råd.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Kall eller varm motor?
Med alla stift ur eller bara stiftet på cyllen som just testas?
Öppna trottlar eller stängda?

Allt detta påverkar. Samt vilka muskler man har bakom snöret...

Men som sagt, jämnt komp på alla viktigast
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag hört mig för hos Yamaha handlaren. 1100 mil är en del men bara milen är oftast inget skäl för renovering. Rengör avgasportarna bara. Men som sagt luska lite på Yamma verkstan...
 

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
min har gått 900 ca och jag har 8,5+ på 2st och 9 på 1

detta med kall motor&alla stift ur... kort rycksnöre+klen kropp hähä
 

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
jag gjorde komptest med kall motor, stängda trottlar och alla stift urskruvade.. kanske ska skaffa nya kolvar iallafall, i förebyggande syfte :D

men som sagt, det är ju yamaha.. kvalitet som bara går och går:beer:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har du kollat vad Yamaha tar för en kolv ? :) Kolla med dom vad dom säger. Är ju trots allt inte så mkt effekt per CC i en yamaha..
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Vet inte vad kolvar kostar till en srx, men orginal kolvar till min xtc 700 i kalix på skoter & mc i kalix kostade 2k styck bara kolv jäveln! Men dom rekommenderade mig att inte köpa orginal kolvar pga att dom var inte så bra, dom sa att jag skulle köpa snopro kolvar ist för var bättre kvalité, men man skulle köpa yamahas orginal nållager istället för dom var inge bra som var "snopro".
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Bra resonomang där. Antar att det sitter Yamma kolvar i den org och den har rullat 1100mil.
Men sedan ska dessa kolvar inte vara något att ha? Lät som en J**la inteligent ÅF. Jag beställer nya kolvar ringar o knaster från Rich nu om någon vecka ~$340. Till skillnad från 2200kr per kolv inkl kolv o knaster som man betalar här i sverige.

Jag skulle ALDRIG köpa sno-pro/duells kolvar till en sådan högprestanda maskin. Funkar bra åt gamel skotern.