Lynx 670 royal grand touring 98

Eddie_65

Medlem
30 aug 2010
32
0
1
Vallentuna
Hej

jag är ny både på forumet och som skoterägare har just köpt en lynx 670 royal grand touring 1998 och har absolut ingen som helst koll på den är det nån som har lite åsikter eller har kanske rent av ägt en sån all info är av värde
är den bra?
hur många hästar har den ?
svaga sidor?
väldigt tung och jobbig?
dricker den mycket?

som sagt all info är av värde och uppskattas enormt

MVH
Eddie
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Grattis till nyköpet och välkommen till forumet!

Du har köpt en bra maskin!

Mycket stabilt byggd i chassie och fjädring, och har en av skotervärldens bästa och absolut potentaste motorer!
Lynx angav aldrig hästkrafter det året, men runt 120-125 hk skulle jag tro.

Förhållandevis törstig som alla gamla skotrar, men inte extremt på något sätt vid normal körning. Men om du ställer av tanten hemma och bränner ut i ospårad pudersnö med full mutter ett par timmar så ska du få se på bränsleförbrukning... Men så är det ju med alla skotrar å andra sidan.

Jag har både sprängskisser och instruktionsbok på pdf om du är intresserad.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tyvärr är dom för stora, går inte maila.


*edit:*

Varsågod:

Sprängskisser här

Instruktionsbok här
 
Last edited:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vad jag vet så är väl inte 670 speciellt känd för att nöta kolvar, skulle bytt vid 8-900 mil.
gör ett komptest så får du resultatet, en polare har en big pipe 670 den har gått runt 700mil kompressionen låg på 9,5-10kg så de tyder på att kolvarna fortfarande är fräsch
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Viktigast är dock att det är jämn kompression över alla cylindrar. Man brukar ha 6% differans som gräns.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Har inte ägt nån 670, men en grand touring 500 av samma årsmodell...
Underbar skoter efter led, bekväm dyna å bra dämpare/fjädring... Drog även en del ledsladd med min, å 500an var verkligen urstark med den snälla variatorkalibreringen som var orginal. Perfekt å dra pulka med, så hela famlijen kan åka med.
Tyvärr är den lite låg under fotstegen, upplevde att min hade lätt för att hänga sej på dom när man körde ospårat. Sen är ju inte 25mm kamhöjd nåt vidare heller då man kör i lössnö, men de kanske sitter en bättre matta på 670in, då den har lite mer motor...