Några "teknink snacks frågor".

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Jag skulle vilja få några svar på frågor som jag har, väldigt grön på det här med skotrar, men nog står det en i garaget för det! :laugh:
Nu när lönen har kommit och sommaren är som varmast så sneglar jag lite mot skotern och tänkte "piffa" upp den lite.

Vad jag har kommit fram till hittills är att en styrhöjare skulle nog behövas.
Jag hittade detta kit --> http://www.skoterdelen.se/ShowProduct.aspx?prodid=22035&cat=1201
(om länken inte funkar så är det, "Styre Renthal Fatbar + Styrhöjare, valfri höjd, Pris: 1.995,00 kr)

Så..det jag undrar över är om detta kit passar på min skoter, yamaha v-max xtc -97.

Och om det nu passar, som det säkert gör, men är ändå tvungen fråga er som kan lite mer än mig, vad gör jag av dom andra knapparna på styret?
Jag har sett att en del som äger skidoo's rev modell sätter fast "hel/halv lyse, och alla dom andra reglagen under styrhöjaren.

Och om man kan sätta dit gamla gasreglaget och parkeringsbromsen osv, om det får plats på styret eller om det är för smalt.

Många frågor jag vet, men vi har ju ett forum med massa aktiva användare så, varför inte? :beer:

När jag ändå är igång och skriver så kan ni ju om ni kommer på nånting, vad jag kan göra utöver styrhöjare för att förbättra skotern utseendemässigt, eller prestandan.

Mvh.

edit: Jag lyckades såklart sabba rubriken med stavningsfel. :stupid:
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jodå, nog passar kitet. Beror på hur mycket du ska höja men du kan få dra om bromsslangen, kablar och wier. Om du nu inte köper gaswier förlängare och förlängre till bromsslangen.

Men det bör gå bra med att dra om allt.
Ett variator kit skulle inte heller sitta fel.
 

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Jodå, nog passar kitet. Beror på hur mycket du ska höja men du kan få dra om bromsslangen, kablar och wier. Om du nu inte köper gaswier förlängare och förlängre till bromsslangen.

Men det bör gå bra med att dra om allt.
Ett variator kit skulle inte heller sitta fel.
Gas wier förlängare var ju inte alltför dyrt, vet du hur mycket det kan kosta om man måste förlänga bromsen?
Ska prova ta lös styret imorgon och kolla hur högt man kan få upp det utan att förlänga nånting.
Variator kit verkar ju intressant, men vad jag har kunnat se så är det rätt dyrt? och kanske inte det lättaste för en amatör att fixa?

Nåntingt som jag dock har tittat lite på är att eventuellt dreva ner. Men ett v-kitt kanske skulle göra den piggare på ett annat sätt?
 

Kornijenko

Medlem
8 mar 2008
6
0
1
Kramfors
Tänk på att du ska kunna styra också, när du prövar att skruva lös och kolla hur långt upp du klarar dig.

bromsförlängarna kostar mellan 500kr och uppåt vad jag vet.

Det är väldigt lätt att byta fjädrar och vikter i variatorn, skulle satsa på ett V-kitt istället för att dreva ner.


/ Kornijenko
 

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Okej, kanske värt att se över vad det finns för några variator kitt istället. Ingen som råkar veta av ett variator kitt till en sxr 600 motor, -00a?

Och vad är det iså fall lite mer exakt man byter/ändrar i variatorn?
Just nu känns det som att det är lite.. ketchup effekt, från botten är den inte så stark/pigg. Skulle vilja ha det där riktiga klippet när man trycker in gasen. Jag vill hellre att den är pigg och stark från botten än hög toppfart, det är jag inte ute efter. Visst är det kul att kunna blåsa på riktigt snabbt efter älven nån gång, men helt klart roligare köra runt i pudret.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Min kompis har en sxr 700.
Kmr inte ihåg vart han köpte v-kitet ifrån. Han köpte reedspacers och det blev ganska mkt bättre gassvar, de finns att beställa både v-kit och reedspacers på knracing.

När du sätter på reedspacers får du bättre gassvar.
 

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Min kompis har en sxr 700.
Kmr inte ihåg vart han köpte v-kitet ifrån. Han köpte reedspacers och det blev ganska mkt bättre gassvar, de finns att beställa både v-kit och reedspacers på knracing.

När du sätter på reedspacers får du bättre gassvar.
Reedspacers sitter redan monterat, men känner ändå att jag skulle vilja ha det där vridet från botten. Då krävs det nog kanske ett v-kitt. Får se hur jag gör, länge kvar till snön kommer ännu. :laugh:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag körde en 20cm höjare (8") på min sxr 600 dock var jag tvungen att byta bromslang till en längre men körde med org. gaswire samt oljewire.
Dock hade jag inte det extremt höga orginal styrt utan ett "vanligt" crosstyre.

Men det är ju bara skruva loss och lyfta upp o se hur långt de går. Tippar runt 5-6" kan du ha med lägre styre!
 

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Dum som jag är så tog jag bort styret och upptäckte ju till min förvåning att man kan ju bara vrida styret så blir det ju genast stor skillnad. (Gubbkörd innan?)

Vred iaf till styret och nu är det perfekt för min längd (175cm). Någon styrhöjare behövs inte längre, men skulle ändå vara kul att "fixa upp den" på något sätt.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
finns ju massor som du KAN göra med den.

finns mycket att läsa här på forumet om din modell..

v-max sx samt sxr osv som ser "likadana" är i princip samma skotrar.(söktips)
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag har en 5" höjare och ett styre som är 97mm högt och 82cm brett och jag har inte förlängt något bara dragit om bromsslangen. Jag köpte v-kitt och reedspacers från knracing. V-kittet jag köpte kostade ca 2500kr och det var med nytar, fjäder, helix och main jets. Har även köpt skidor från en apex mountain för att orginal är bara skit.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Jag lovar dej att V-kit gör enormt stor skillnad. Tycker det är bland det mest prisvärda. Sedan kanske du kan köpa quickrods. Kan ingenting om dom själv, bara var dom sitter:eek:,har hört att det går att ställa in dom så att Boggien presterar bättre i lössnö(som du ville)eller på led. Men om du frågar Yamaha_Nisse så får du nog ett riktigt bra svar.:beer: