Problem med tändningen på Yamaha ET 340 -80

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Skotern (et340) startar inte, när man drar i snöret långsamt så har man gnista (fast båda tändstiften gnistar samtidigt, ska de va så?) men om man drar fort så gnistar den inte alls.

Innan jag hade vevaxelhaveri så gick den ju igång fast när man gasade på mer än typ 20kmh så böööhh-ade den bara och gick ner på tomgång igen... känns inte dom här felen lite lika varran?

Det som är bytt i tändningen efter vevaxelhaveriet är bara tändplattan.
Jag har testat att koppla ur lyse å sånt för att se om det blir nåt överslag, men det blev ingen skillnad.
Nån som vet vad som kan va fel?
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Sv: Problem med tändningen på Yamahan

kolla handtagsvärnarna/handtagsvärmarspolen
om det är fel på det funkar inte tändningen
Handtagsvärmare på et340? :laugh:
Jo att det är tändningen som spökar har jag nog konstaterat... men vad i tändningen? Ingen som haft ett liknande problem?
 

Daytripper

Medlem
26 nov 2007
22
0
1
Telemark
Jeg har selv en ET 340 83 mod. Den er det håndtagsvarmere på. Disse har jeg kobla vekk da det kan være en kilde til problemer. Ellers bør du påse at kill-switchen og nødstoppen ikke har overslag. Spray med 5-56/WD40. Eventuelt koble vekk disse for å se om det hjelper.

Ellers er det vel riktig at begge sylinderne har gnist samtidig da mange Yamaha totaktere operer med "wasted spark" som betyr at begge sylinderne får gnist samtidig for å lage systemet så enkelt som mulig. Den ene sylinderen er jo i innsugningsfasen da det andre stempelet nærmer seg TDC. Den kan derfor ikke tenne på den gnisten som kommer.

Hvis du ikke finner ut av feilen kan jeg anbefale å bruke et ohm-meter for å måle tenningsspolen, giveren og coilen tilhørende tenningsanlegget. Specs for ohm finnes i Service data i Yamaha sin elektroniske manual på nettet;
http://parts.yamaha-motor.com/?ls=sport
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
sitter det nån liten "cdi" box på den? På min EX 440 hände en märklig grej... var ute och körde, skotern lägger av ute på en myr. Tok drar i snöret, vägrar starta. Plockar loss tändstiften och det är gnista, skruvar tillbaka, drar och skotern startar... kör hem, parkerar i garaget.
Efter nån dag skulle jag ta en tur igen men den vägrar starta... gnista på stiften och gör avgassmällar och bakslag.

Tillslut provar jag en annan "cdi" box och den startar direkt!!
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Tack för hjälpen, men jag tror de värsta är över nu...
Tändplattan som satt på var från en nyare ET, och gick inte att passade inte med CDI-boxen...
Så jag har bytt till mig en tändplatta från samma årsmodell och då funkade den :)








... Iallafall en stund ;) Först gick den bara lite löst och var nåt sjukt trögstartad, men efter ett tag stannade den... jag är inte säker men vi tror att det de ena tändstiftet som inte funkar som de ska, vilket har resulterat i att den inte gick optimalt på ena cylindern och därför maxade den bara runt 50 kmh...

Kan de stämma? För de ena tändstiftet hade mycket svagare gnista än de andra...
Jag gissar att jag måste byta båda stiften ändå?

Juste ja, jag kan nämna att det var bara de ena stiftet som blev blött när man chokade???








Lite lustigt är de också att den pajjade just när jag skulle filma en "riders-view" xD
 
Last edited: