Projekt: Från Husvagn till Skotersläp.

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Inspirerad av ett tidigare projekt som Engström byggde tidigare och intresset för tråden som tänkte jag att jag kanske skulle göra något liknande.

Bakgrunden till bygget är egentligen att jag förra året köpte mig en Lynx 600 SDi -08 för att senare köpa en släpvagn av svärföräldrarna, modell precis till Lynxen, kanske någon mm för liten. Efter att ha åkt ett år med ryggsäck modell flickvän så tog jag beslutet att byta skoter, sagt och gjort så bar det iväg till Närmsta polaris handlare och bytte in den korta mot en Assault 800 -10, samt att vi genast börjat planera på en mindre maskin till tjejen.

Velade länge mellan att bygga på ett lastflak på den lilla släpvagnen eller köpa en ny 180's +/- vagn eller som någon radiopratare myntade "parasitera" på släkt och vänner då de har större vagnar. Råkade av en händelse hitta Engströms gamla tråd och projektet var igång då den gamla vagnen har för liten axel(750kg) för 2 skotrar.

Hittade ett billigt underrede(1700:- Peppar peppar) Brukar vara så att man får vad man betalar för!

Mycket riktigt det som från första början såg ut att vara ett perfekt objekt att starta på blev helt plötsligt sämre när jag väl skulle dra hem det. Det som verkade vara 5 st längsgående balkar visade sig vara 2, då 3 st var av trä. Mera jobb men vafan, skam den som ger sig.

Tyvärr så är det lite jobbiga omständigheter då jag inte har någonstans att hålla till under veckorna så frågan är om vagnen hinner bli klar innan snön kommer på allvar.

Så här ser mitt ungångsobjekt ut och pga. lite förhinder från olika håll så räknas Ritningen bli klar någongång under veckan. Kommer försöka hålla er uppdaterade om intresset för bygget finns.

Utgångsobj.JPG
Målet är att den totala lastytan kommer bli någonstans i närheten av 3300-4000x2000

Total Byggkostnad hitintills:
Underrede: 1700:-

Därtill vet jag redan nu att det kommer behövas några saker:

2st Däck + 1st fälg 14" då det sitter 1st 13" och 1st 14" just nu(varför man nu gör så) Så om ni tror att ni har något användbart liggande i Östersund-Åre området så tveka inte att komma med förslag och pris i PM.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Trevligt att man inspirerat fler :)
det är bara att pm:a om jag kan hjälpa till med något.

är det 4 eller 5 bultade fälgar?

vad är det för viktklass på axeln?
 

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Vad räknar du med för vikter på släpet?
Lastvikt
Maxvikt
osv
Missminner jag mig inte helt så skall det vara 4x100.

Eftersom Husvagnen är registrerad med en totalvikt på 1050kg och min berlingo får dra 1100kg så kommer jag nog rikta in mig på att registrera in den på 1050kg eftersom jag inte måste skaffa nya intyg på vad handske/axel klarar av. Förhoppningsvis ska jag väl då färdig landa någonstans runt 750-800 kg i maxlast på släpvagnen. Sen om jag underskattar vikten så får man gråta senare.

Planen är att man ska kunna lasta 2 skotrar utan att egentligen behöva trängas, eventuellt att jag bygger på en låda där fästerna för boxen till gasoltuben sitter. För att rymma eventuella kapell/bränsledunkar osv.om det klämtar så ska man kunna köra på 3 maskiner för kortare turer, läs till närmsta led.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
jag farsan och brorsan köpte en husvagn och slängde ut inredningen och kapa sönder väggen längst bak och gjorde det till en stor dörr/lucka, husvagen hade vi gokarter i då vi åkte på tävlingar! funkade fint! stoppade durk plåt som golv om jag minns rätt
 

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Tyvärr så har jobb i överflöd hållt bygget alldeles på is och jag har inte så mycket att updatera.

Det som har hänt den senaste veckan egentligen är med logistiska saker men iallafall.

*Mängat upp och mer eller mindre beställt järn för att stabilisera upp last däcket, ny U-profil som skall svetsas på befintlig bakbalt så att jag kan ha skyddade ljus och reg.plåt.

*Kopplingsdosa samt rör som skall dras på insidan för att skydda elektronik, ligger i garaget.

*Förberett beställning av färdiga hjulhus bockade i ett stycke. Ritningen mailas iväg under början av nästa vecka.


Sitter fortfarande och funderar på om man ska köra en backa in i snökant lösning eller med ramper.

Sen måste jag försöka hitta 1st Plåtfälg 14" 4x100 samt 2st vinterdäck 14".


Förhoppningen är att jag ska hinna riva av lite av det befintliga och börja slipa där det ska svetsas på nytt under morgondagen. Ska bli intressant och se om stödbenen går att få lös mer eller mindre hela.