RX1 Warrior från 2006

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Jag har planer på att köpa en begagnad RX1 Warrior från 2006 eller 2007. Det som förvånar mig är prisraset på de tidigare RX1, tror ni det blir lika på dessa nyare modeller också? Säljarna vill ju gärna påstå att från 2006 är det nästan "en helt ny skoter". Kan det vara idé att vänta något år och priset sjunker 30% till?

Kanske också beror på hur nya "Nytron" slår, men det är väl inte riktigt samma kundgrupp?

Från 2007 finns också en GT-modell, är det stor skillnad på fjädringen då?

Många skriver också att drivningen inte är riktigt bra på RX1, men en Warrior med originalmattan borde väl duga? Eller måste ett mattbyte och nya drivhjul till innan man blir nöjd?

Är det några andra kända fel från 2006 och frammåt? De skotrar jag sett på annonser ser oftast mycket välskötta ut, antar att det mest är lite äldre förare som har råd med dessa. Men varför byta efter en säsång, är det så viktigt att ha senaste modellen eller är man inte nöjd?

Är det förresten några nyheter på RX1 2008?
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Om det är någon tröst så köpte jag en 07- för några veckor sedan!:)
Bryr mig inte speciellt mycket vad andra säger om vikt mm. Har aldrig kört en RX1, men 06-07 erna är tydligen riktigt bra maskiner och in för 2008 så är det inga större skillnader!

Jag bestämde mig i våras när jag körde med min två taktare...(Bredbandare) ut till en holme och den fan började bluddra! Aldrig mer en 2-taktare tänkte jag.....Sedan satt jag en kväll vid en stuga när 2 st RX1 dundrade förbi.....Ojojoj..ljudet, farten....En sådan ska jag ha!;)

Har aldrig hört något om att Warriorn ska rackla...Bara man smörjer boggin mm, men det ska man ju göra med andra maskiner också!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
"Drivningen" som du hört om är troligen det faktum att drivhjulet på den gamla ProAction-boggin gärna ville rappa över ibland vid hård belastning även om mattan var hårt spänd. ProAction-boggin försvann dock 2005. Från 2006 har du monoshock-boggin som inte har samma problem:)

mvh / Matti
 

Winterfell

Medlem
22 nov 2007
16
0
1
Kalix
Det enda direkta felen jag känner till på 06orna var att boogiehjulen hade felaktig gummiblandning och trasades sönder på nolltid - jag bytte 4 hjul på mindre än 100 mil (på garantin givetvis) och att handtagsvärmarna inte blev nog varma. Kolla gärna att förra ägaren har fått dom nya hjulen och uppdateringen för handtagsvärmarna.

Annars inga som helst problem på 300 mil, bara vrida om nyckeln och njuta :)

"GT" fjädringen har en fjärrstyrd Öhlinare i boogien, tror även dom hade Öhlin fram men det vågar jag inte svära på. På en "vanlig" Warrior så får man bekväma sig med att vrida på ratten i tunneln för att justera dämparen.

Prisras är ju svårt att sia om, men jag tror inte det blir i närheten av lika markant som för dom första Warrior årsmodellerna - det var väldigt stor skillnad mellan 05 och 06 (nya motorn, nya chassit, sittställningen etc) som gjorde dom äldre "omoderna" på en gång. Inför 2008 är det ytterst marginella skillnader och Nytron är precis som du säger inte riktigt samma målgrupp.


Lycka till med din Warrior, du blir säkert nöjd!