Startproblem Nytro

robban68

Ny medlem
7 dec 2016
4
0
1
Piteå
Jag har en 09 nytro rtx se
mitt problem är att den bara går ca 2 sec sen slår den av
den låter som den ska (har byt till det röda bränsle reläet för ca 2år sen )
men jag hör ej om bränslepumpen startar
men kan skotern starta även i fall bränslepumpen ej går igång ?
får tyvärr ej upp nå felkoder

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang om den kan starta utan att bränslepumpen startar så kan den det om trycket ligger kvar sedan tidigare start men då måste pumpen såklart ha gått innan. Om du vill testa pumpen så koppla lös kabeln till den och lägg på 12v från batteri och funkar den så är nästa steg mäta bränsletrycket. Byt även bränslefilter om de inte är gjort de senaste 2 åren.

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Hinner oljelampan släckas innan den stannar? Om inte så kan motorn skydda sig genon att slå av om den inte ser rätt oljetryck inom någon sekund. De är ett problem som kan hända efter man vält omkull maskinen så oljan runnit ut i luftburk och upp i motor vebntilkåpa, de kan även inträffa om man har för låg oljenivå. Om den nu har ok oljenivå men oljelampan inte släcks så skuklle jag kolla kablage till oljetrycksensor och ev byte den sensorn om kablar är ok. Kolla även kabalge kontakter till bränslepump under tank för de kan bli kortis i dem så stift brinner lös i kontakter. Om man nu vält och oljelampan vägrar släckas så kan man få starta om maskinen många ggr för kompisaren som välte sin warrior fick vi bogsera hem och den gick inte normalt förrens dagen efter pga olja som farit lite överallt i motorn. Underligt nog så va oljenivån ok när vi kollade men den startade bara i 2 sek åt gången. Men som sagt en eller två dagar senare funkade den.

robban68

Ny medlem
7 dec 2016
4
0
1
Piteå
Hinner oljelampan släckas innan den stannar? Om inte så kan motorn skydda sig genon att slå av om den inte ser rätt oljetryck inom någon sekund. De är ett problem som kan hända efter man vält omkull maskinen så oljan runnit ut i luftburk och upp i motor vebntilkåpa, de kan även inträffa om man har för låg oljenivå. Om den nu har ok oljenivå men oljelampan inte släcks så skuklle jag kolla kablage till oljetrycksensor och ev byte den sensorn om kablar är ok. Kolla även kabalge kontakter till bränslepump under tank för de kan bli kortis i dem så stift brinner lös i kontakter. Om man nu vält och oljelampan vägrar släckas så kan man få starta om maskinen många ggr för kompisaren som välte sin warrior fick vi bogsera hem och den gick inte normalt förrens dagen efter pga olja som farit lite överallt i motorn. Underligt nog så va oljenivån ok när vi kollade men den startade bara i 2 sek åt gången. Men som sagt en eller två dagar senare funkade den.
Vars sitter tippskydet
Har bytt startmotor på den samt startrelä
Magneterna i startmotorn hade släppt
Ha bara kört den upp och ne från släppet
Efter det ...

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Den har inte tippskydd som motorcyklar har men om den tappar oljetryck så stängs den av. Kolla oljenivån till att börja med och om oljelampan släcks innan den stannar. Funkade den bra innan du fixade startmotorn?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Den borde släcka lampan runt 2-3 sek men de kan som sagt hända den stannar av annan anl när de är såpass på gränsen att lampan ska va släkt eller tänd.
Koppla loss bränslepumpens kablar ut från tank och provkör den med batteri. Om den går då så försök starta maskinen samtidigt som pumpen går. De kan blivit fel på pumpreläet igen eller annat elfel till pump.Om den inte går då kan de va fel på bränslepumpsregulatorn. Man mäter bränsletrycket för att hitta fel på bränsletryclsregulator eller om pumpen ger för lite tryck alt igensatt bränslefilter.