Termostat till 1000sdi?

skalmansbror

Medlem
21 feb 2012
16
0
1
Karlskoga
Har fått för mig att det vore vettigt att montera en termostat, då 1000sdi saknar det? Någon som har något passande som ligger på hyllan, och kan tänka sig att vara behjälplig i utbyte mot några pengar. Har även beställt twinrör från crankshop själva, med deras boondockerbox. Finns det någon som har några negativa erfarenheter av detta? om det finns några särskilda risker att ta i beaktning med dessa prylar. Eller håller det utan vidare åtgärder...?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vet att många monterar tryckmätare på bränslepumpen då minskat tryck = totalras!

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Skit i termostaten, inget att bry sig i. Varm kör! Crank dubbel rör med Boondocker fungerar bara. Lite tryckande bara på boxen innan du hittar rätt. Tips: Ge den bränsle i hela reg och börja och stega ner eftersom. LÄS TÄNDSTIFTEN! Tvekar den eller slår av vid full trottell efter ett par sek ge den mer på topp. Kör på fräsch 98!

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
jag skulle absolut montera termostat, särskilt viktigt på summit 162" som har så gigantisk kylare, på mach z som bara körs led behövs den troligtvis inte.

absolut viktigast är att montera prefilter i luftburken för remdamm som sugs in i motorn försämrar oljans smörjegenskaper.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
jag skulle absolut montera termostat, särskilt viktigt på summit 162" som har så gigantisk kylare, på mach z som bara körs led behövs den troligtvis inte.
tror att XPns termostathus ska fungera.

absolut viktigast är att montera prefilter i luftburken för remdamm som sugs in i motorn försämrar oljans smörjegenskaper.

skalmansbror

Medlem
21 feb 2012
16
0
1
Karlskoga
Har både tryckmätare och extra luftfilter monterade, har även ett eget patent på tätning i skarven till sidokåpan. Återkommer med mer info om det, men det bör bli 100% tätt där alla fall. Oavsett om det behövs eller inte, bör det väl ändå inte va nån nackdel med termostat och jämnare motor temp? Ingen som har en xp termostat liggandes?

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Termostat är en mycket bra ide på RT1000.
Mycket kortare tid på kallstarten, håller tempen då man viker ut i lössnön.
Har man vattentemp på digatronen så ser man att tempen tvärsjunker, stor risk för nypning.
SDI 600 har ett fungerande termostathus som passar med lite pill.
Då får man mycket jämn vattentemp.

Macke3

Aktiv medlem
10 feb 2008
52
0
1
Luleå
Är det någon som har en bild eller så att visa hur ni monterade era termostater?! Är också inne på att sätta dit en, men vet inte riktigt hur man går till väga.

skalmansbror

Medlem
21 feb 2012
16
0
1
Karlskoga
Bra tillägg! är också osäker på själva montaget för att få rätt funktion/plats med prylarna. Finns det fler alternativ än xp:s termostathus?, då detta verkar orimligt dyrt jämfört med ett till exvis en enduro. Nån som har några bra ideer och erfarenhet av detta?

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Kolla med en skoterskrot, jag gav 200kr för min.
Kolla på Dootalk, där finns bilder på montage.
Det är ju ganska självklart hur den ska sitta då du har termostathuset löst, går att montera på två olika sätt.
Man kan välja vilken utgång man använder, sen pluggar man den andra.
Om min inte stått lite tokigt så skulle jag fotat mitt montage.