Tjo Nybörjar hjälp

Crow

Ny medlem
5 jan 2007
4
0
1
Småland :P
Hej, Ny här och är totalt nybörjare =)
Jag och frugan ska köpa oss en skoter vi är ett ugn par runt 25 och vill ha en pigg och stabil skoter.

Valet står mellan Yamaha Venture 700 eller en Ski-doo grand touring 800.
För och Nackdelar ?
Kända fel?
Går det trimma om man skulle vilja?

Tack för svar Daniel
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ingen av maskinerna är lätta, men Grand Touringen är minst lätt. Sedan så är Grand Touringen ganska törstig jämfört med Venture. Om det spelar någon roll för dig vet jag inte.

Trimma dessa maskiner? Vill man verkligen det? Isf så passar pipor till Venture från ex. SXR (ger lika mycket effekt också), dock måste man kolla att slutburken får plats pga batteriet/bakväxeln. Hur det är med GT har jag inte en susning.
 

SummitSteven

Välkänd medlem
23 okt 2006
260
0
16
Jokkmokk
www.MotorFist.se
Att trimma en familje skoter är nog ingen höjdare tror jag. Men på första frågan vet jag inte riktigt, har aldrig provat en Grand Touring 800 men därimot har vi haft en venture 600-99 och den tyckte inte jag att det var några som helst problem med förutom att den inte var allt för pigg.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Min morbror har en Grand Touring 700 och den har aldrig krånglat. tror det är en -00. Han kör ved med den och på leden. Rekommenderar inte att trimma. Hans 700 har han kört 150 km/h med ändå så tror 800:an går ännu bättre och det skulle iaf jag nöja mig med.
 
Last edited:

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Bra skotrar båda två, vad jag hört. Piggast är gt800 (ca 30hk mer) men den är också törstigare. Gt800 är onödig att trimma då det finns pulver i överflöd, venturen går det möjligen att montera trippelrör på vilket ger ca 20hk extra. Om ni bara tänkt kryssa led är det bra val, övrig körning är dom lite väl tunga och klumpiga för.