Variator problem

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
I slutet på vintern köpte jag en Mach1a -91, så efter nån vecka tog ja in den för "service" och såg att premiär variatorn betede sig lite konstigt de rörde sig inte först vid 5500-6000rpm sen flög den in, så ja smörjde glidklackarna och så men plockade inte upp variatorn, men då vart den helt konstig efter leden varvar hur mkt som helst utan att öka hastighet något mkt vad är det som är fel?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Utan att ha nån vidare koll på vad som sitter i din maskin...

För det första brukar variatorerna vara smörjningsfria dvs man ska inte kleta i något. I övrigt...gå igenom variatorerna och kolla att alla delar ser ok ut. Här är några saker att kolla:

-Remmen är rätt sort
-Remmen är nog bred
-Rullar
-Rätt ramper/vikter?
-Fjädrarnas kondition (både primär och sekundär)
-Glidklackar

Åsså rengör, med bromsrengöring, ej avfettning. Sedan om det t ex är en formula-sekundär så har jag för mig man ska "förspänna" fjädern när man sätter tillbaka den, det kanske du har missat?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ne alltså ja plockade inte upp variatorn utan tog bara wd40 o sprayade på glidklackarna...När ja kollade de hade jag ju remmen av och varvade bara upp den och såg att variator inte rörde sig först vid 5500-6000rpm och sedan flög in, Vad är felet???
rydde skrev:
Utan att ha nån vidare koll på vad som sitter i din maskin...

För det första brukar variatorerna vara smörjningsfria dvs man ska inte kleta i något. I övrigt...gå igenom variatorerna och kolla att alla delar ser ok ut. Här är några saker att kolla:

-Remmen är rätt sort
-Remmen är nog bred
-Rullar
-Rätt ramper/vikter?
-Fjädrarnas kondition (både primär och sekundär)
-Glidklackar

Åsså rengör, med bromsrengöring, ej avfettning. Sedan om det t ex är en formula-sekundär så har jag för mig man ska "förspänna" fjädern när man sätter tillbaka den, det kanske du har missat?