Variatorlock

wiktorin

Medlem
4 nov 2007
43
0
1
hemma
Har någon provat eftermarknads locken till polaris och Articcat variatorerna
Som rymmer Skidoos TRA fjäder?
Antar att den ger mer remtryck från början eller?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Man får ju större utbud utav fjädrar om man byter till ett lock gjort för TRA-fjädrar.
Högre tryck från början o slut tryck oxå. beror ju på vad man kör med för vikter-cam o vad man är ute efter.
Men som sagt.utbudet av fjädrar är större
 

wiktorin

Medlem
4 nov 2007
43
0
1
hemma
Kan det vara så att man måste vikta på för att kompensera det höga sluttrycket.
Ser generellt att Tra fjädrarna är hårdare än Polaris och Artic fjädrarna.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
?? . vad är du ute efter ? . Byta till en hårdare fjäder för att vikta på ??.
Det är väll ändå onödigt. du måsre väll ha en anledning till att byta. inte bara för bytandets skull o kunna köra med TRA fjädrar.
Man byter ju till det alternativet då arctic.comet.polaris o eftermarknads fjädrar till AC/POL/COMET variatorer inte räcker till.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Du skriver lite klurigt så man inte förstår riktigt.
Fjädern ökar ju inte remtrycket . det gör ju vikterna .
Men hårdare slutryck gentimot vad du kör med idaxläget ? Kräver ju tyngre vikter om du vill bibehålla samma rpm.

Som svar på din fråga så funkar det utmärkt med ett eftermarknads lock gjort för TRA fjädrar .
Ingen skillnad mer än att utbudet av fjädrar blir lite annorlunda , framför allt fins det mer fjädrar med högt slut tryck att välja på .
 
Last edited:

wiktorin

Medlem
4 nov 2007
43
0
1
hemma
Ja du får ursäkta att jag inte skrev mer tydligt.
Åker i dag med 66g vikter, så jag mistänker att jag måste upp ett par gram om jag skall
Åka med dessa tryck.Vet att dom som åker Tra variatorn har obefintligt med remslir.
Har du provat något lock själv?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja inte direkt eftermarknads lock .

Kör med en Micro Belmont 4 armad 8,5" med lock för båda typer av fjädrar men använder mig utav TRA .
Då tyngre vikter liksom för dig kräver lite hårdare fjäder tryck i slutet , men även i början för att få ett bra tillslag .

Nu håller jag mig på race banor , inte trail , men har till räkligt med erfarenhet och kunskap för att tycka till lite :blink1:
 

wiktorin

Medlem
4 nov 2007
43
0
1
hemma
Får du lägga emellan nån distans när du kör med polaris fjädern?
Eftersom man är helt novis ang dessa eftermarknads lock och det inte verkar vara så vanligt att svenne
Kör om kring med dessa är jag tacksam för all info jag fått/ Roger
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Med min variator använder jag locket för TRA , har testat med locket för AC/Pol fjädrar oxå , denna variator är ju rätt speciell och avancerad mot för en standard , kan ju justera den hur jag vill utan problem , , och behöver inget shims inunder fjädern för det .

Shims skall man vara försiktig med så man inte lägger för tjockt , då kan fjädern bottna ! , alltså fjädern blir helt hoptryckt fastän skivorna inte är helt hoptrykt = INTE BRA .
Shims är en nödlösning för tillfället , eller för ytterst små justerning .

Är du intreserad så tag kontakt med STM i USA .
http://supremetoolinc.com/cart/

Mark där är bra att ha att göra med och skall ha lock .
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Fjädern ökar ju inte remtrycket . det gör ju vikterna .
Men hårdare slutryck gentimot vad du kör med idaxläget ? Kräver ju tyngre vikter om du vill bibehålla samma rpm.
visst påverkar fjädervalet remtrycket... ex en 140-330 fjäder ger mindre remtryck jämnfört mot en tex 120-310 genom hela registret...
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
visst påverkar fjädervalet remtrycket... ex en 140-330 fjäder ger mindre remtryck jämnfört mot en tex 120-310 genom hela registret...
Vet jag oxå ! . Men om du läser tråden ordentligt från början kanske du förstår varfär jag svarade som ja gjorde !.
För att förtydliga det bättre så är det ju kombinationen fjäder/vikt som avgör det.
Eller skall vi fördjupa oss änmer i denna fråga som var ang ett lock