Konvertera Yamaha ET 250 Del 2
Receptet vi följer lyder så här:
• UNI Luftfilter diameter 57mm, längd 100mm
Nu när vi har allt som ska på så river vi ur den gamla förgasaren och även luftburken. Vidare avlägsnar vi även gasvajern samt choken, då vi ska byta till primer. När detta var borta lokaliserade vi ett bra ställe att placera pumpen, det enkla blev att nita fast den direkt i bulken under förgasaren, något slags fäste att skruva fast den i hade varit mer korrekt gjort. Nya slangar drogs för bensinen och vi bytte även vakuumslangen från motorn. När detta var gjort fick primern ta plats där choken tidigare satt i panelen.
Mycket riktigt så kan inte gasreglaget ge full gas. Vi har sett att vissa slipar upp fästet till gasreglaget så att den får längre slaglängd. Det kan bli lösningen men vi lämnar det så länge då barnen kan behöva strypningen ;). Det handlar om ungefär 2mm från fullgas. Men den vill inte heller släppa ner trotteln riktigt i botten. Vi får se om tomgången är för hög helt enkelt!
Efter att vi primat två gånger försöker vi starta monstret. Den hostar till och med någon primer till så gå den igång! Tomgången låter något hög men går sedan ner till acceptabel nivå. Det gå ju att trycka tillbaka blecken som håller vajern i gasreglaget, men då hamnar man ännu längre från fullgas. Vi lämnar den som det är just nu.