Konvertera Yamaha ET 250 Del 2

Då har delarna kommit och det är dags att sätta tänderna i ET:n och konvertera till Mikuni.

 

Då vi verkar ha en riktigt gamla modell av Mikuni har insugssidan ett väldigt litet yttermått, detta märkte vi när vi provmonterade luftfiltret. Skulle ha mätt innan jag beställde… Jaja, bara att beställa ett nytt med rätt mått. På andra sidan av förgasaren passade däremot Insugsflänsen till en Elan perfekt, så även mot insuget i cylindern! Ett litet problem som flera verkar ha stött på är att gasreglaget inte räcker till för att gasa fult med Mikunin. Det krävs en längre slaglängd för att dra upp trotteln i Mikuni än att öppna spjället i en Keihin-förgasare. Vi får se om även vi stöter på detta problem.

 

Receptet vi följer lyder så här:

• Mikuni VM 32
• 220 högfart
• 35 lågfart
• luftskruv 1 3/4 varv ut
• Mikuni bränslepump singel
• Bränsleslang
• Primer-kit
• Insugsfläns (Ski-Doo Elan 250)
• Gasvajer (Universal singel)

• UNI Luftfilter diameter 57mm, längd 100mm

Allt utom luftfiltret lirade med vår ET 250.

 

Nu när vi har allt som ska på så river vi ur den gamla förgasaren och även luftburken. Vidare avlägsnar vi även gasvajern samt choken, då vi ska byta till primer. När detta var borta lokaliserade vi ett bra ställe att placera pumpen, det enkla blev att nita fast den direkt i bulken under förgasaren, något slags fäste att skruva fast den i hade varit mer korrekt gjort. Nya slangar drogs för bensinen och vi bytte även vakuumslangen från motorn. När detta var gjort fick primern ta plats där choken tidigare satt i panelen.

Ur med det gamla och i med “nytt”.

 

Hela skapelsen med luftfilter blir ganska så långt så det kan tänkas behövas ett stöd till förgasaren så att det inte bryter för mycket i insugsgummit. Det löser vi senare, nu vill vi bara ha igång skotern! Men det hade även behövts ett vinklat filter för att det inte ska ta i bränsletanken. Eftersom vi ska beställa ett nytt kanske vi hittar ett sådant eller ett koniskt som är lite kortare.
Ett något vinklat eller ett mindre koniskt filter hade varit bra.

 

Mycket riktigt så kan inte gasreglaget ge full gas. Vi har sett att vissa slipar upp fästet till gasreglaget så att den får längre slaglängd. Det kan bli lösningen men vi lämnar det så länge då barnen kan behöva strypningen ;). Det handlar om ungefär 2mm från fullgas. Men den vill inte heller släppa ner trotteln riktigt i botten. Vi får se om tomgången är för hög helt enkelt!

För att kunna gasa fullt kan man slipa ur lite så att gashandtaget kan gå längre tillbaka.

 

Efter att vi primat två gånger försöker vi starta monstret. Den hostar till och med någon primer till så gå den igång! Tomgången låter något hög men går sedan ner till acceptabel nivå. Det gå ju att trycka tillbaka blecken som håller vajern i gasreglaget, men då hamnar man ännu längre från fullgas. Vi lämnar den som det är just nu.

Kablar och vajrar på plats och så även pumpen under förgasaren på variatorsidan, förhoppningsvis slår inte remmen av slangarna om den smäller…

 

När den blivit lite varm lyfter vi upp mattan och gasar lite, den bööööar lite så kanske måste vi bestycka om lite, troligtvis gå upp på högfarten. Men samtidigt kör vi utan filter så det kanske löser sig med ett filter som ju även stryper luften något.
Det här var en ganska enkle operation bara man har rätt delar, det kanske tog 30-45min att utföra konverteringen allt som allt. Lite småfix återstår men det är även väldigt lång tid kvar till vintern 😉

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer