Lynx 49 Ranger PRO

Arbete och lek

Ranger 49 var ett tag den längsta skotern som Lynx erbjöd, den är fortfarande längst även om den inte längre är ensam om att ha en 4141mm lång matta!

 

TEXT Stefan Sund & Magnus Wedin I FOTO Stefan Sund

Nu har även arbetsmaskinerna hittat ner i den nya plattformen Radien med tillägget X. Lynx Radien-X-plattformen är alltså en anpassning av Radien för att den ska fungera som utilityskoter. Radien X ska bidra till en ökad komfort men också en bättre balanserad skoter som kräver mindre input från föraren. Utformningen av sidokåporna ska hålla snön borta från föraren. Även vindskyddet är bra på 49 Ranger PRO tack vare en stor ruta och även sidopanelerna styr effektivt bort vinden. När det gäller viktfördelningen mellan skidorna så ligger man nära 50/50 vilket underlättar enormt i lössnön. Nya 49 Ranger med tilläggsnamnet PRO har dels en helt ny 600:a med fem nyfunna hästar och den beprövade 900 ACE, även den med fem nya hästkrafter! Alltså ingen 600 ACE-motorn som endast återfinns i standardmodellen av Ranger 49 som fortfarande byggs på det äldre REX2-chassit. För att hitta denna kraft i 4-taktaren så har man konstruerat ett nytt luftintag och avgassystem samt gett den en omarbetad mappning. Alla 900 ACE-motorer har inte denna nya konfiguration. När det gäller utility kör man ofta när det är lite snålt med snö och ibland väldigt sakta och därför har båda motorerna försetts med en praktisk luftkylare som håller tempen nere i alla lägen.

 

1,5 sits dyna där man kan skjutsa kortare sträckor och ordentligt med lastutrymme bak.
Ledad boggi och fina fotbrädor som enkelt hålls rena från snö.

 

 

 

 

 

 

 

PRO & ST

Böjda nedre A-armar. Modellerna skiljer sig åt när det gäller spårvidden.
Man har delat upp 49 Ranger i två mer specialiserade grupper där den ena är just PRO och den andra heter ST, vilken är lite mer “touring”. Den extra utrustning som ST har finns även som tillbehör till PRO-modellen. På Build Your Ride kan man välja Touring package som innehåller den bredare 996 mm framvagn med böjda A-armar (sitter std på 900 ACE), 2-up dyna, ryggstöd, backspeglar och lägre 39 mm kammar på mattan. Som standard ståtar PRO:n med en Powder Max FlexEdge-matta med bra avvägda 59 mm i kamhöjd.
Ranger PRO har fått LFS-framvagnen och behåller de böjda nedre A-armar som gör att en högre markfrigången fås på ett större område under maskinen och dessutom minskar motståndet mot snön. Den nya pDrive-variatorn sitter monterad på båda dessa motorer. På 2-taktaren har man tillgång till både el-start och startsnöre medan 4-taktaren enbart får el-start. Både i framvagnen och bak i PPS2-4100-A-boggin sitter det HPG 36-dämpare. A:et i bogginamnet står för att den har en ledad bakre del till skillnad från en Boondocker av samma längd. Annars är det här en ”sleeper” Boondocker ut i fingerspetsarna där den höga rutan, dyna och lastrack gör ett bra jobba att dölja skoterns sanna natur. Detta gäller speciellt om man väljer den 2-taktande motorn som har gott om kraft för att driva den långa mattan.

 

Att få ner 600:an och ligga på skrå är enkelt.
Som BoonDocker?
49 Ranger PRO har en 14cm hög styrhöjare precis som BoonDocker DS försedd med burkrem, perfekt för stående körning i tight terräng. Man får även ett strömuttag till visiret och dynan kallas för 2up light vilket kan betraktas som en ensittsdyna där man i undantagsfall även kan sitta två. Den är konstruerad smal framtill för att bli bredare bak och avslutas med en liten upphöjning. Jämför man Ranger PRO med 600R-motorn med BoonDocker DS så får man även samma bredd mellan skidorna på 921 +/- 21 mm, alltså väldigt smalt! Mycket tack vare sin viktfördelning lider man inte speciellt mycket av detta på leden där maskinen ändå känns ganska trygg. Även Blade DS-skidorna delas med BoonDockern och hjälper till att bita i i kurvorna samt ge god flytkraft i djupsnön.

 

Med en 4100 lång matta får man även tillgång till en stor lastyta bak på tunneln försedd med ett lastrack utrustat med två LinQ-fästen. Det stora bakre förvaringsutrymmet och förstärkta bakbågen ger 15 kg lastkapacitet. Tunneln är fasad i överkant och i kombination med en smal dyna samt tank så står man väldigt bra på skotern och det är lätt att flytta runt kroppen i rätt position. Längst fram hittar vi en Heavy-duty-stötfångare som både är snygg och ger extra skydd.

 

Körintryck

Under provkörningen hade vi båda dessa modeller att hoppa mellan och naturligtvis är de bra på lite olika saker. Vi började direkt med att uppsöka lite branter som bjöd på teknisk åkning. Ingen av dessa skotrar är nog tänkta som en ren nöjesmaskin men det skadar väl inte om det går att ha roligt med dem! 900:an blir ju lite sävligare i beteendet just på grund av dess lugnare motorkaraktär men har trots det en imponerande framkomlighet. Men den blir ju lite jobbigare att köra tekniskt med om man är van de högpresterande 2-taktarna som börjar mata på redan från det att man klämmer in gasen medan 900:an behöver en liten stund på sig. Med 600:an kan man ju bara dutta till på gasen samtidigt som man bryter ikull skotern för att få mattan att snurra lite för att på så sätt underlätta ett nedlägg, det är inte lika lätt att tajma med 900:an, i alla fall inte om man är van vid moderna tvåtaktare med bra gassvar. Tänker man till lite och gasar strax före man bryter lite i styret så funkar det bättre men samma fenomen upprepar sig ju om man behöver släppa gasen och ta om, den svarar helt enkelt inte lika snabbt som 600:an. Att den dessutom har en något bredare spårvidd än 600:an gör ju även det att den blir en aning svårare att bryta runt än 600:an. Vid mindre teknisk åkning där man kryssar mellan träden i planare terräng och liknande situationer är däremot 900:an helt suverän, den är ju så mjuk i tillslaget och hela motorkaraktären att den aldrig kommer att hejvilt börja spinna mattan och gräva ner sig, vilket är lättare hänt med 600:an. Motorn passar sig även suveränt för att skjutsa vid ledåkning, det går mjukt och ryckfritt. Den stora nackdelen att åka två på den är däremot spårvidden, den är lite i det smalaste laget för att fungera lika bra som en touringmaskin, samtidigt så skulle nog ingen drömma om att ta en touringmaskin dit 49:an kan ta sig ute i snön heller. För även om det sitter en relativt lugn 4-taktare i den så har den mycket imponerande lössnöegenskaper, både i form av framkomlighet men även när det kommer till smidighet. En mycket allsidig maskin helt enkelt vilket även gäller 600:an, men framförallt 900:an.

900:an går lite djupare i snön men tar sig alltid framåt!

 

Ute på leden är istället 900:an riktigt fin att köra och dess styrkor kommer verkligen till nytta. Motorn gör även att den är det bästa valet om man tänkt arbeta mycket med sin 49:e PRO. 600:an känns däremot som en tämjd lössnömaskin, släng bort lastracken, högrutan och de andra extratillbehören så är det ju snudd på en renodlad lössnömaskin – något spårvidden, motorn, mattan, de öppna fotstegen och mycket mer skvallrar om. Den får ett lite snävare användningsområde än 900:an p.g.a. sin smalare spårvidd och vassare motor men är trots det även den mycket mångsidig. Trots att motorn är betydligt vassare i både karaktär och effekt än 900:an så har Lynx fått till variatorkalibreringen bra för att även 600:an ska kunna smyga fram mjukt i snön. Det här är nog den smidigaste och roligaste “arbetsmaskinen” på marknaden just nu! Arctics X-plorer är ju visserligen en stark konkurrent till den titeln men vi skulle nog vilja ranka Lynxen som den ännu bättre maskinen av de två.

900:an är vår favorit om din vardag ser ut så här!

The 49 Ranger PRO

Day after day, the new 49 Ranger will keep its PROmise! #ItsInYourDna

Publicerat av Lynx Snowmobiles Söndag 24 juni 2018

Summering
Att välja mellan dessa två borde inte vara en ekonomisk fråga då det bara skiljer en tusenlapp till 2-taktarens fördel. Allt borde handla om vad du ska använda skotern till. Ska detta vara din enda skoter som du även har tänkt att nöjesköra med förespråkar vi helt klart 600R om du däremot ska ha den mer som familjeskoter där du ibland ska skjutsa och framförallt arbeta med faller lotten på den starka och tysta 900:an. Men då ska man veta att båda två klarar av det den andra kan göra så man gör aldrig helt bort sig i det här valet. 

 

FAKTA Lynx 49 Ranger PRO 600R / 900 ACE -2019
Motor: 2 / 3-cyl, vätskekyld, 599,4 / 899cc, 2/4-takt, c:a 125 / 95 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning / EFI.
Chassi: Radien X
Broms: Stålomspunnen hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: LFS, HPG 36. Fjädringsväg – mm.
Skidor: Blade DS
Spårvidd: 92,1 / 99,6 +/- 2,1 cm.
Boggi: PPS2-4100-A, HPG 36. Fjädringsväg – mm.
Matta (BxL): Powder Max FlexEdge, 406×4141 mm.
Kamhöjd: 59 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 37 liter.
Oljetank: 3,4 / 3,3
Dyna: 1,5 up, 2-sits light
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 134 900 / 135 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.brplynx.com/se
Helförsäkring: 600R 2.765:- / 2.183:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *
                  900ACE 1.923:- / 1.519:-
Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer