PRO & ST
Under provkörningen hade vi båda dessa modeller att hoppa mellan och naturligtvis är de bra på lite olika saker. Vi började direkt med att uppsöka lite branter som bjöd på teknisk åkning. Ingen av dessa skotrar är nog tänkta som en ren nöjesmaskin men det skadar väl inte om det går att ha roligt med dem! 900:an blir ju lite sävligare i beteendet just på grund av dess lugnare motorkaraktär men har trots det en imponerande framkomlighet. Men den blir ju lite jobbigare att köra tekniskt med om man är van de högpresterande 2-taktarna som börjar mata på redan från det att man klämmer in gasen medan 900:an behöver en liten stund på sig. Med 600:an kan man ju bara dutta till på gasen samtidigt som man bryter ikull skotern för att få mattan att snurra lite för att på så sätt underlätta ett nedlägg, det är inte lika lätt att tajma med 900:an, i alla fall inte om man är van vid moderna tvåtaktare med bra gassvar. Tänker man till lite och gasar strax före man bryter lite i styret så funkar det bättre men samma fenomen upprepar sig ju om man behöver släppa gasen och ta om, den svarar helt enkelt inte lika snabbt som 600:an. Att den dessutom har en något bredare spårvidd än 600:an gör ju även det att den blir en aning svårare att bryta runt än 600:an. Vid mindre teknisk åkning där man kryssar mellan träden i planare terräng och liknande situationer är däremot 900:an helt suverän, den är ju så mjuk i tillslaget och hela motorkaraktären att den aldrig kommer att hejvilt börja spinna mattan och gräva ner sig, vilket är lättare hänt med 600:an. Motorn passar sig även suveränt för att skjutsa vid ledåkning, det går mjukt och ryckfritt. Den stora nackdelen att åka två på den är däremot spårvidden, den är lite i det smalaste laget för att fungera lika bra som en touringmaskin, samtidigt så skulle nog ingen drömma om att ta en touringmaskin dit 49:an kan ta sig ute i snön heller. För även om det sitter en relativt lugn 4-taktare i den så har den mycket imponerande lössnöegenskaper, både i form av framkomlighet men även när det kommer till smidighet. En mycket allsidig maskin helt enkelt vilket även gäller 600:an, men framförallt 900:an.
Ute på leden är istället 900:an riktigt fin att köra och dess styrkor kommer verkligen till nytta. Motorn gör även att den är det bästa valet om man tänkt arbeta mycket med sin 49:e PRO. 600:an känns däremot som en tämjd lössnömaskin, släng bort lastracken, högrutan och de andra extratillbehören så är det ju snudd på en renodlad lössnömaskin – något spårvidden, motorn, mattan, de öppna fotstegen och mycket mer skvallrar om. Den får ett lite snävare användningsområde än 900:an p.g.a. sin smalare spårvidd och vassare motor men är trots det även den mycket mångsidig. Trots att motorn är betydligt vassare i både karaktär och effekt än 900:an så har Lynx fått till variatorkalibreringen bra för att även 600:an ska kunna smyga fram mjukt i snön. Det här är nog den smidigaste och roligaste “arbetsmaskinen” på marknaden just nu! Arctics X-plorer är ju visserligen en stark konkurrent till den titeln men vi skulle nog vilja ranka Lynxen som den ännu bättre maskinen av de två.
Day after day, the new 49 Ranger will keep its PROmise! #ItsInYourDna
Publicerat av Lynx Snowmobiles Söndag 24 juni 2018
Summering
Att välja mellan dessa två borde inte vara en ekonomisk fråga då det bara skiljer en tusenlapp till 2-taktarens fördel. Allt borde handla om vad du ska använda skotern till. Ska detta vara din enda skoter som du även har tänkt att nöjesköra med förespråkar vi helt klart 600R om du däremot ska ha den mer som familjeskoter där du ibland ska skjutsa och framförallt arbeta med faller lotten på den starka och tysta 900:an. Men då ska man veta att båda två klarar av det den andra kan göra så man gör aldrig helt bort sig i det här valet.
Motor: 2 / 3-cyl, vätskekyld, 599,4 / 899cc, 2/4-takt, c:a 125 / 95 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning / EFI.
Chassi: Radien X
Broms: Stålomspunnen hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: LFS, HPG 36. Fjädringsväg – mm.
Skidor: Blade DS
Spårvidd: 92,1 / 99,6 +/- 2,1 cm.
Boggi: PPS2-4100-A, HPG 36. Fjädringsväg – mm.
Matta (BxL): Powder Max FlexEdge, 406×4141 mm.
Kamhöjd: 59 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 37 liter.
Oljetank: 3,4 / 3,3
Dyna: 1,5 up, 2-sits light
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 134 900 / 135 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.brplynx.com/se