Förra säsongen hade vi en grymt underhållande skoter som långtestare vilken vi la många roliga mil på. Nu har Lynx tagit fram en ”storebror” till BoonDocker RE 3700, nämligen RE 3900!
Text & Foto Stefan Sund
Uppdateringar för remmen
Det man gör till 2019 är att se till att kylningen av remmen förbättras avsevärt genom att ha ett större luftintag i variatorskyddet och att sekundärvariatorn är försedd med fenor för att på så sätt suga in kall luft som kyler remmen och variatorerna. Dessutom har man bytt motorfästen och använder sig av en bricka från RS-maskinerna på PTO-sidan och så har man även gjort om främre infästningen för variatorskyddet där remmen annars kan ta i.
De guldiga KYB Kashima coated-dämparna sitter nu standard på alla Lynx utrustade med RE-paket. RE 3900 har bestyckats med KYB 36 CR i framvagnen med justering av kompression och retur, bak i boggin sitter det två fullt justerbara KYB 46 HLCR PB. Kashima coateing är en anodisering av metallen som minskar friktion och är hållbarare, vilket bland annat ger längre hållbarhet på oljan i dämparna. Om vi jämför med fjolårets RE 3700 har man även skruvat dit ordentliga stöd för foten. I alla fall på den tidigare boggin hade man också stoppat dit små hjul längs fram på boggiskenorna för att få mindre vibrationer och ge ett längre liv åt mattan. Återstår att se om de sitter kvar nu när man bytt boggi. Man har också följt grupptrycket och satt dit en lägre styrhöjare på 14cm för att gynna teknisk åkning. Lynx har även stoppat ditt ett praktiskt 12V-uttag på RE 3900.
BoonDocker RE. Den har istället blivit ett bra komplementet till en renodlad lössnömaskin, precis som Freeride var när den kom, perfekt för hopp och hårdare lek samtidigt som den är lite stabilare i övrigt tack vare en bredare framvagn. Då ska ju visserligen nämnas att vi inte alltid förstår den här hetsen med att ALLA lössnömaskiner måste ha 36″ framvagnar, framförallt inte denna typ av maskin. Ta tillexempel Polaris som länge körde med 39″ på sina renodlade lössnömaskiner (och ännu bredare på Assault) och de ansågs ju vara hur bra som helst! Om vi fortsätter att jämföra med Freeride tycker vi nog att 3900 RE är snäppet vassare fjädringsmässigt. Att Lynx anpassar sina skotrar efter våra förhållanden är verkligen något som fortfarande märks tydligt. Nya BoonDocker RE 3900 är vad Freeriden en gång var, en stabilare lössnömaskin för hårdare tag som samtidigt, tack vare sin bredare framvagn och kraftiga fjädring, får ett bredare användningsområde och därmed också blir helt ok på led, tillskillnad mot DS:en. Om den bara i och med ändringarna av boggin får lite kraftigare viktförskjutning/skidlyft så fyller den sin roll i Lynx modellprogram helt perfekt!
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 849cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning + insugsspridare.
Chassi: RADIEN
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: LFS, KYB 36 CR Kashima.
Skidor: Blade DS
Spårvidd: 996 +/- 21 mm
Boggi: PPS2-3900, KYB 46 HLCR Kashima.
Matta (BxL): PowderMax FlexEdge, 400×3912 mm.
Kamhöjd: 64 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 37 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, BD
Elstart: Tillval.
Backvxl: Ja.
Pris: 162 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.brplynx.com