Lynx Rave RS 600
5 november 2014, Rovaniemi, Finland – Bättre hantering och mer kraft under huven – två saker att lägga på minnet om nya racingmodellen Lynx Rave RS 600 som presenterades på skotermässan Kelekkamessut i Rovaniemi, Finland den 1 november.
En helt ny Lynx Rave RS 600 introducerades förra säsongen. Debutåret blev en succé:
Rave RS 600 nådde fram i både europeiska och finska mästerskap och tog pallplatser i svenska Pro Stock-mästerskapen. Lynx vann även SM i Stadioncross.
Rave RS 600 2015 har finjusterats för ännu bättre prestanda. Den viktigaste förändringen är den förnyade Rotax 593 RS-motorn som har en ny, 500 g lättare vevaxel. Tack vare mindre roterande motormassa har effekten iökat i mellanlregistret och gaspresponsen lyfts till en ny nivå.
Den nya PPS²-boggin ger både viktminskning och en starkare struktur. Den främre och bakre armen är tillverkad av chromolybden vilket förklarar viktminskningen. Det som också är nytt är omflyttningen av de övre, bakre hjulen som nu sitter närmare mattans kant.
Rave RS får en ny matta för 2015. Mattans profil på 44 mm förblir densamma, men mönstret är nytt för bättre acceleration på mjuka racingbanor.
Alla dessa större förändringar, tillsammans med ett dussintal mindre, gör Rave RS 600 till den perfekta racingskotern för skandinaviska racingbanor.
Lynx Racing Teams förare för säsongen 2014-2015 är Elias Ishoel (Norge), Emil Öhman (Sverige) och Aki Pihlaja (Finland).
RAVE RS – KEY FEATURES
NEW:
Rotax 593 RS engine: 456 g lighter crankshaft means more mid-range power and better throttle response. Engine calibration refined for more consistent performance in different temperatures and humidity.
PPS² rear suspension: Lighter and stronger structure with less rolling resistance.
NEW track: 3251 track redesigned for better holeshots, lighter, optimized pitch for less rolling resistance.
Slip gear: Tolerances tightened.
Chassis reinforcement: Front suspension module reinforced to eliminate cracks and reduce flex.
KEY FEATURES
Design
REX² desing: Spacious cockpit gives rider top notch handling.
Asymmetric side panels: Asymmetrical side panels are compact in size and make cornering easier.
New seat foam: Lighter foam with better moisture resistance.
Handling
RSS : Rack Steering System means lighter steering and less rider fatigue during the race.
Performance
New clutch calibration: Better holeshots.