Lynx Shredder 3700 RE

Ersätter Boondocker med lätthet

Nu har alltså namnet Boondocker gått i graven och ersatts av Shredder. Nya Shredder finns precis som Boondocker gjorde i två plattformar, den tuffare RE och den lössnöorienterade DS.

Man har tre olika motorer att välja på i Shredder, 850 E-TEC Turbo R, 850 E-TEC och 600R E-TEC. Rotax 850 E-TEC Turbo R är just nu branschens mest kraftfulla tvåtaktsmotor enligt BRP, 180 hk upp till 2 500 m och med upp till 40 hk övertag jämfört med en 850-motor utan överladdning på ännu högre höjder. Rotax 850 E-TEC och 600R E-TEC tillhör även de båda toppen av sina klasser när det gäller effekt.

Shredder med 600-motorn stannar däremot i den äldre Radien-plattformen medan de andra två tar steget till nya Radien²-plattformen. En plattform som är lättare och har lägre luftmotstånd, vilket gör den mindre krävande för föraren att hantera. Nya Radien²-plattformen har en smalare design, kort tunnel och stänklapp samt smala stabila fotsteg med större hål än tidigare, vilket innebär en mer effektiv design för att få bort snön. Sidokåpan på variatorsidan är hela 50mm smalare än tidigare och den andra sidan är 19mm smalare. Detta hjälper så klart till att man kan lägga ner skotern längre utan att det tar i och man tappar greppet i snön. Även fotstegen hjälper till med detta då de är hela 45% mer öppna än tidigare och även dem är smalare, 16mm på bredaste stället. När det gäller vikten har man totalt sparat in 9 kg, där 6 kilo kommer från den lättare plattformen och 3 kilo från PPS2 DS+ boggin.

Var man tidigt ute med sin beställning kunde man få en 10,25 tum bred pekskärm som man kan ansluta till sin mobil med BRP GO!-appen. En grym instrumentering, men sitter den inte lite väl utsatt där platt framför styret? Som tur är ska det finnas skydd att köpa till för den som rullar mycket. Lynxen känner man lätt igen på de tre LED-strålkastarna fram, jämfört med Ski-Doo som har två. Två lampor lyser på halvljus och tre på helljus, ljusstyrkan är då 3440 lumen, dvs dubbla ljusstyrkan mot tidigare.

Även RE-modellen har utrustats med PPS² DS+-boggifjädringen som är utformad för djupsnö. Dess verkligen enkla konstruktion ger alltså en viktbesparing på 3 kg jämfört med föregångaren, kombinerat med en låg attackvinkel fungerar den mycket bra i den snö vi kört skotern i. Detta är något nytt att stoppa dit DS-boggin även i RE-modellen. Förhoppningsvis ska den även klara av det RE-åkarna kan tänkas utsätta den för. Dämparna i boggin består av  KYB 46 & 46 HLCR Kashima för att ge bra förutsättning för att klara ett lite tuffare liv. Både motorn och denna boggi är bidragande orsaker till att skotern är det lekfullaste vi kört på länge! Kanske även den korta tunneln hjälper till att få skidorna att stå mer rätt upp mot himlen än i färdriktningen.

På 3700:an får man en PowderMax-matta med 64mm höga kammar. Mattan är nu 381 mm bred på både Shredder RE och DS till skillnad mot den bredare mattan som satt där tidigare, vilket borde göra den lite smidigare och dessutom lättare. Däremot har man samtidigt kompositstavar med full bredd vilket ger mer stabilitet, det positiva med detta är att det förhindrar glidning vid skråkörning på grund av den mindre böjningen av drivbandets kant. Man har alltså gått samma väg som övriga tillverkare alltid gjort.

Fram hittar vi LFS framfjädringen med 921 mm spårvidd, KYB 36 CR Kashima-stötdämpare. Istället för ett oändligt antal klick har man gjort det lite enklare för användaren att hitta rätt i framvagnen då det endast finns tre lägen! Däremot har dem samma bredd mellan lägena som tidigare. En till nyhet är det justerbara bromshandtaget som gör att föraren kan ställa in reglaget exakt efter sina egna behov, kort som långa fingrar. Bromsvätskebehållaren är väl skyddad och ser till att bromsarna förblir funktionsdugliga även om man rullar runt eller slår emot grenar.

Med alla dessa nyheter kanske ni förstår att ny Shredder inte är någon billig skoter och mycket riktigt startar priserna på över 200-tusen med 850-motorn! För detta pris ingår även fantastiska starten SHOT, kompakt DS-dyna med mera. Man kan i alla fall trösta sig med att skotern är fullutrustad och när man kört in motorn och kan ge fullt kommer glädjen troligtvis vara total med detta busfrö till skoter!

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer