LYNX XTERRAIN RE 850 3700/3900

Robust 50/50-skoter

Nya Xterrain baseras på vanliga Radien-platformen som BoonDocker och inte på Radien-X som nya Ranger och Xtrim. Idéen till denna maskin kom när man byggde en specialare av BoonDocker RE 3700 till långloppet Cain’s Quest Race. Modifieringarna bestod då av RAVE RE-fjädringsset-up, förstärkta boggiskenor, extra skydd i form av förstärkta lyftbågar fram och bak samt ett bukskydd. Sedan hade man också en massa extralysen och självklart navigationsutrustning. Själva racet gick lysande utan några tekniska missöden och förarna var nöjda med bygget! Skotern var den enda som kom i mål med samma boggi som den startade på!

Text Magnus & Stefan I Foto Stefan

“THIS CONCEPT JUST FELT TOO GOOD TO BE FORGOTTEN!”

Lynx har även saknat skotrar som kan fylla gapet mellan sina grymma sportskotrar och lössnömaskiner, en renodlad 50/50-maskine helt enkelt. Nya Xterrain var född! 
Jämför vi den färdiga produkten med Boondocker RE har Xterrain fått värre dämpare fram, 40:or i stället för 36:or med samma shimsning som en RAVE 600 -12, Blade XC-skidor, crossover-dyna, el-start och en starkare lyftbåge bak. Något som Lynx “back in the days” alltid varit bra på så är det att utrusta crossovermaskinerna med drag, det har man dock inte gjort på X-terrain av någon anledning. Däremot är den kraftiga lyftbågen redo för ett drag och bestyckad med fästöglor att säkra last i. Man har också behållit förstärkningen av boggiskenorna från tävlingsmaskinen och man får handtagsskydd samt en lite högre ruta. Dessutom finns luftkylaren med fläkt som tillval på BYR.

3700 eller 3900 i längd och 51 mm kammar. Kraftig lyftbåge!
Bra snögenomsläpp och en trevlig crossoverdyna.
Något lägre 120mm styrhöjare jämfört med BD och handtagsskydd.

 

Våra intryck
Då vi hade en BoonDocker RE som långtestare förra säsongen är av förklarliga skäl Xterrain en skoter vi gillar då den delar en hel del med 3700 RE. Fjädringen är riktigt bra, sväljer det allra mesta i originalutförande och det finns god marginal att styva upp den om man känner att det skulle behövas, men fabriksinställningen var riktigt bra!
Öppna fotholkar.

 

I snön fungerade den helt OK, det är inga problem att hantera den, vare sig att bryta omkull den eller att få den dit man vill och framkomligheten är även den helt OK. Det märktes dock stor skillnad gentemot BoonDockern som har 64 mm kammar istället för de 51 mm som X-terrain har begåvats med. Man kan däremot välja 64 mm i BYR! Den får inte samma lyft som de “vanliga” RE-modellerna med samma mattlängd. Vi fick helt enkelt planera körningen och gasa mycket mer än vad vi är van vid med BoonDocker 3700 RE. Däremot var det betydligt bättre flyt i lössnön när vi körde den längre 3900:an. Man väljer helt enkelt längd på X-terrain efter sin körstil och de egenskaper man är ute efter, åter igen kan man inte få allt.

Ledkörning
Den stora skillnaden mot BoonDocker blir ju vid ledkörning då man sitter betydligt mer skyddad på X-terrain än de vanliga RE-modellerna eftersom man bland annat har en stor vindruta och handtagsskydd. Mattan med lite lägre kammar passar såklart bättre här kontra den vi har på BoonDockern men vi upplever nog att den tappar betydligt mer i framkomlighet i snön med mattan med 51 mm höga kammar än vad den vinner på led. Dock så ska det tilläggas att vi inte hade möjlighet att köra X-terrainen i högre farter, det är endast då vi upplevt att mattan på BoonDockern kan ha skapat en del vibrationer och liknande störmoment, något mattan med lägre kammar kanske inte gör. Sedan misstänker vi att hållbarheten är märkbart bättre hos X-terrainens matta, men det är bara ett antagande.
”Jag känner igen mycket i min egen maskin (BD 37 RE) men de är kort och gott lite sämre i snön och något trevligare på led. Jag kan tycka att X-terrainen var lite väl dyr men samtidigt så är den prisvärd i förhållande till vad alla de extra tillbehören kostar” – Testförare Magnus.

Summering
Vi upplever att Lynx “helt enkelt” tagit en BoonDocker 3700/3900 RE och gjort dem lite ledvänligare med en snällare matta och massor av tillbehör, och det är även summa summarum av vår upplevelse av att köra X-terrain. Lynx har helt klart lyckats med det uppställda uppdraget att fylla luckan mellan Rave och BoonDocker och skapa en 50/50-skoter som fungerar bra både på led och i lössnö, utrustad för långa äventyr.

 

FAKTA LYNX XTERRAIN RE 3700/3900 -2019

Motor: 2-cyl, vätskekyld, 849cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning + insugsspridare.
Chassi: RADIEN
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: LFS, KYB 40 HLCR Kashima.
Skidor: Blade XC
Spårvidd: 996 +/- 21 mm
Boggi: PPS2-3700/3900, KYB 46 HLCR Kashima.
Matta (BxL): PowderMax FlexEdge, 400×3705/3923 mm.
Kamhöjd: 51 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 37 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, Crossover
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 167 900 / 170 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.brplynx.com

Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer