Polaris 850 SKS 146 ES

Långtest

Förra veckan har vi äntligen kunnat hämta årets långtestare och det gjorde vi hos Mats skog och fritid i Torsby. Överraskande nog såg det ut att finnas gott om snö längs vägen som ju faktiskt gick söder ut, speciellt uppe på höjderna. Där stod den så, den AIK-färgade SKS 146:an med nya 850-motorn under huven. Vi valde alltså att betala extra för att få den gula och svarta färgen! Snacka om fåfängt…

 

Nu ska vi använda denna skoter i olika tester under vintern samt använda den som vilken vanlig brukare som helst. Vi avvaktar med eventuella uppdateringar och ”förättringar” ett tag för att hinna utvärdera hur den fungerar helt original. Vi gillade denna modell skarpt redan förra säsongen då den fanns med 800-motorn. Det är en lekfull maskin som är bra på det mesta och då det så här långt inte har kommit allt för mycket snö känns valet av maskin ännu mer rätt.

En långtets går i mångt och mycket ut på att vi ska leva med skotern under en längre tid för att även vi ska råka ut för de eventuella problem som kan drabba en användare och sedan försöka hitta en lösning på dessa. Finns det saker att förbättra eller fungerar allt som det är tänk och som man själv vill att det ska vara?

 

Det första lilla problemet hittade vi direkt skotern skulle lastas. Det är sedan gammalt att en skoter står bergsäkert bara släpet är täckt. Men vi ville ändå lägga i P-bromsen… Polaris använder ju samma märke på broms som både Yamaha och Arctic Cat gör, nämligen Hayes. Det visade sig att man fick lov att ta i för både kung och fosterland för att lyckas peta i P-bromsen, det samma gäller när man ska lägga ur den. Ingen stort problem men ändå, vi är dock ganska säkra på att detta kommer ge med sig ju mer vi sliter på bromsen.

 

Det kanske ryker lite extra under inkörningen.
Inkörning
Förra säsongen började många nya Polaris 800:or helt plötsligt att släcka stiften under inkörningsperioden då man antagligen ändrat något i programmeringen av inkörningen. Då vi vill försöka undvika detta på 850:in låter vi alltid motorn bli varm innan vi varvar eller kör iväg. Detta syns tydligt på displayen då både temperatur och Engine Cold står där tydligt att beskåda. Trots att denna display är den enklare varianten och inte den snygga i färg är den väldigt informativ och man ser tydligt allt man kan önska. Den visade dock både Mph och Fahrenheit till en början men den här instrumenteringen är så enkel att sköta att det åtgärdades utan att vi behövde öppna instruktionsboken. Inte för att vi hade tänkt öppna boken då vi är män, men ändå.
 
Inkörningsprogrammet i programvaran är uppdelad i två olika delar. Ena delen gäller bränslet och den andra gäller oljan. Vad det gäller bränslet så handlar det om att dels få en inkörning av bränslespridarna i sig då de kräver en viss tids användning innan de rent fysiskt flödar den mängd de ska enligt specifikationen, sedan vill man även säkerställa att främst kolvarna får tillräcklig kylning under de första timmarna när de råa ytorna på bl.a. cylinder och kolv skapar högre friktion och värmeutveckling.
Oljedelen i inkörningsprogrammet skall säkerställa tillräcklig smörjning av både kolv, cylinder och lager tills dess att motorns mekaniska delar har slitit in sig tillräckligt med varandra. Det skall även tilläggas att trots att programvarans inkörningsprogram är genomfört så innebär det inte att man kan säga att motorn är fullt inkörd ändå, utan det krävs ytterligare ett antal timmars användande innan motorn kan anses vara inkörd och leverera maximal effekt/prestanda.


Själva inkörningstiden i programvaran är:

Bränsle: 2 h över 5500 rpm
Olja: 10 h över 5500 rpm


Då den bara räknar med tiden över 5500 rpm som inkörning kan man alltså inte stå på tomgång för att köra in maskinen. 

Första turen

Den snömängd vi har just nu lämpar sig ypperligt för att ta tillfället i akt att köra in skotern. Lederna är nämligen helt okej även medan man måste vara lite av en självmordspilot för att ge sig ut på friåkning. Även om motorn är riktigt pigg från start märks det att motorn går lite fett och vi förväntar oss att den blir ännu piggare vad det lider.

Motorn verkar ha en grym kylning då det nästan är svårt att ge den feber. Bara någon enstaka gång såg vi temperaturen överstiga 40°C, vilket faktiskt känns tryggt då den inte har is-rivare original och inte heller verkar behöva några, inte i dessa förhållanden iallafall. Tillslaget i variatorerna ligger på run 3700 varv och från dessa varv verkar det finnas gott om kraft. Även backshiften är tillfredställande och motorn är alltid med på noterna. Även med temperaturer på -20 har el-starten inga som helst problem att få liv i motorn. Som backup finns det dock även ett startsnöre, det känns tryggt.


Även fjädringen var grymt bra redan från fabrik så ännu så länge har vi inte rört någonting. Detta kan ju komma att ändra sig så fort det blir lite mer lössnöåkning, men på leden är den helt grym, både komfortabel och kapabel! Detta gäller fjädringen både bak och fram, boggin som då den är okopplad bjuder på lek och bara man önskar skickar den gärna upp skidorna.

 

Ergonomi & utrustning

Man sitter även väldigt bra på den här ”sport”-dynan och ergonomin är utmärkt på maskinen, vilket även gäller när man står upp. Vissa längre personer kanske kan önska sig ett något högre styre. Styret stod dock en aning för långt fram och uppvinklat för oss men det var naturligtvis enkelt att åtgärda så att det passar önskemålen. Skidorna stod i sitt smalaste läge från start och efter att ha ägnat x-antal timmar av inkörning på leden utan bekymmer får de stå kvar där. Att vi skulle justera dem bredare när det blir dags för lössnö låter inte heller särskilt troligt.

Det som är lite tråkigt med Axys-platformen är att det där lilla uppvärmda facket framför styret inte rymmer ett par googels, inte de vi använder i alla fall. Däremot var förvaringsväskan bakom dynan välkommen och där rymdes det mesta vi brukar ha med oss ut, speciellt då remmen har ett eget utrymme under huven. Ännu så länge utan att ha varit ute i någon djupare snö har vi inga problem med reglagen uppe vid styret, även om plasten den är tillverkad av ser ut att komma från något förorenat hav, vilket i och för sig är bra om så skulle vara fallet…

Så här långt är vi riktigt nöjda med både val av modell och hur denna SKS presterar, nu behövs det bara lite mer snö för att det ska bli helt perfekt!


Läs provkörningen av SKS 146
HÄR

 

FAKTA POLARIS SKS 146 850 ES -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 840cc, 2-takt, c:a 170 hk.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: AXYS
Broms: AXYS Radial, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AXYS Front Suspension, Walker Evans PB adj. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: GRIPPER
Spårvidd: 99.1–101.6–104.1 cm.
Boggi: IGX 146, Walker Evans Piggyback adj. Fjädringsväg 406 mm.
Matta (BxL): Series 5.2, 381×3708 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: 220 kg.
Bränsletank: 45,4 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, AXYS Perfomance.
Elstart: Ja.

Backvxl: Ja.
Pris: Från 149 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *
* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer