Förra veckan har vi äntligen kunnat hämta årets långtestare och det gjorde vi hos Mats skog och fritid i Torsby. Överraskande nog såg det ut att finnas gott om snö längs vägen som ju faktiskt gick söder ut, speciellt uppe på höjderna. Där stod den så, den AIK-färgade SKS 146:an med nya 850-motorn under huven. Vi valde alltså att betala extra för att få den gula och svarta färgen! Snacka om fåfängt…
Nu ska vi använda denna skoter i olika tester under vintern samt använda den som vilken vanlig brukare som helst. Vi avvaktar med eventuella uppdateringar och ”förättringar” ett tag för att hinna utvärdera hur den fungerar helt original. Vi gillade denna modell skarpt redan förra säsongen då den fanns med 800-motorn. Det är en lekfull maskin som är bra på det mesta och då det så här långt inte har kommit allt för mycket snö känns valet av maskin ännu mer rätt.
Själva inkörningstiden i programvaran är:
Bränsle: 2 h över 5500 rpm
Olja: 10 h över 5500 rpm
Då den bara räknar med tiden över 5500 rpm som inkörning kan man alltså inte stå på tomgång för att köra in maskinen.
Den snömängd vi har just nu lämpar sig ypperligt för att ta tillfället i akt att köra in skotern. Lederna är nämligen helt okej även medan man måste vara lite av en självmordspilot för att ge sig ut på friåkning. Även om motorn är riktigt pigg från start märks det att motorn går lite fett och vi förväntar oss att den blir ännu piggare vad det lider.
Även fjädringen var grymt bra redan från fabrik så ännu så länge har vi inte rört någonting. Detta kan ju komma att ändra sig så fort det blir lite mer lössnöåkning, men på leden är den helt grym, både komfortabel och kapabel! Detta gäller fjädringen både bak och fram, boggin som då den är okopplad bjuder på lek och bara man önskar skickar den gärna upp skidorna.
Man sitter även väldigt bra på den här ”sport”-dynan och ergonomin är utmärkt på maskinen, vilket även gäller när man står upp. Vissa längre personer kanske kan önska sig ett något högre styre. Styret stod dock en aning för långt fram och uppvinklat för oss men det var naturligtvis enkelt att åtgärda så att det passar önskemålen. Skidorna stod i sitt smalaste läge från start och efter att ha ägnat x-antal timmar av inkörning på leden utan bekymmer får de stå kvar där. Att vi skulle justera dem bredare när det blir dags för lössnö låter inte heller särskilt troligt.
Det som är lite tråkigt med Axys-platformen är att det där lilla uppvärmda facket framför styret inte rymmer ett par googels, inte de vi använder i alla fall. Däremot var förvaringsväskan bakom dynan välkommen och där rymdes det mesta vi brukar ha med oss ut, speciellt då remmen har ett eget utrymme under huven. Ännu så länge utan att ha varit ute i någon djupare snö har vi inga problem med reglagen uppe vid styret, även om plasten den är tillverkad av ser ut att komma från något förorenat hav, vilket i och för sig är bra om så skulle vara fallet…
Läs provkörningen av SKS 146 HÄR
FAKTA POLARIS SKS 146 850 ES -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 840cc, 2-takt, c:a 170 hk.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: AXYS
Broms: AXYS Radial, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AXYS Front Suspension, Walker Evans PB adj. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: GRIPPER
Spårvidd: 99.1–101.6–104.1 cm.
Boggi: IGX 146, Walker Evans Piggyback adj. Fjädringsväg 406 mm.
Matta (BxL): Series 5.2, 381×3708 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: 220 kg.
Bränsletank: 45,4 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, AXYS Perfomance.
Elstart: Ja.
Pris: Från 149 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *