Då var årets långtestare införskaffad och det på goda grunder.
Under provkörningarna som i år skedde på svensk mark var det urusla förhållanden, så vi kände att denna nyhet från Polaris förtjänade en andra chans, att få bevisa sig själv under en hel säsong.
Vi hade gärna skräddarsytt vår alseles egna modell som man hade kunnat gjort om man var ute i god tid, men det var vi inte. Förutom att vi hade fått maskinen precis som vi ville hade den dessutom ett bättre pris då. Men Polaris har ändå gjort ett bra jobb med att välja ut vilka modeller som ska vara standardmodeller. Den vi valde är utrustad med Quick-drive med de lägre 2,6″ kammarna på mattan. Dessutom innebar det att färgen blev svart, precis som vi ville ha det. Om vi skräddarsytt skotern på försäsongen hade endast två ändringar gjort från det vi fick. Vi hade valt lite mer rött på saker som boggiskenor och framvagn, dessutom hade vi valt det låga styret. Vi tror (då det var svårt att mäta) att vi fick det mellanhöga styret på vår Khaos.
Om man hellre vill ha de höga 3″-kammarna på mattan får man också kedjehus samt en vit och röd skoter, inte illa det heller.
Skotern hämtas upp hos närmaste handlare, i vårt fall Abris i Mora. De luftade oljepumpen på elektronisk väg och sedan var den våran. När man får skotern i kartong är det nu för tiden inte alls mycket som måste göras, lite beroende på märke. I Polaris fall räcker det med att vrida upp styret och sätta dit skidorna. Sedan får man ställa om den grymma mätaren PIDD till rätt enheter samt rätt bränsle. För säkerhetsskull kollade vi även saker som mattspänning och att skidorna stod lite toe out.
Det var nu vi märkte att styrt nog kändes lite högt ändå… Ett lågt RSI-styre införskaffades med handtag och värmare. Tyvärr var det fel kontakt på värmarna så vi beslöt oss för att försöka återanvända original. Det är minst sagt extremt mycket som måste bort för att byta styre. Som tur är så var Polarisen extremt lättskruvad, det är inte många skruvar för än skotern står där helt naken. Vi passade även på att flytta bort saker som back-knapp och dödaren till lite mer undanskymda ställen på styret. Här borde vi även ha passat på att koppla in ett dödmansgrepp som tyvärr inte sitter standard på Khaos.
Handtagen fick vi av med hjälp av lite tryckluft men värmeelementen var svårare att få av med klistret kvar. Vi fick istället lov att limma fast dem på RSI-styret samt tejpa. Återigen med hjälp av tryckluften gick det att stoppa tillbaks original-handtagen. Nu återstår att se om de även sitter fast när man kör, annars för vi byta värmarna ändå.
I skrivande stund har skotern gått når mil lite lugnt för att köras in. Under inkörningen har den först både mer olja och soppa för att sedan gå över och bara få lite mer bränsle innan det är klart.