Ganska snabbt kunde vi laga både skidan och trailingarmen med hjälp av lite värme och hamrande samt svetsning. Den nu mer tillbakaflyttade infästningen i chassit kunde tillsvidare kompenseras vid kullederna så att inte skidan satt för långt bak jämfört med den andra sidan. Så här körde vi sedan skotern fram till i sommars. Nu var det nämligen dags att lackera hela skotern röd. Tidigare var bara huven röd men nu var det även chassits tur att få Plus-kulören då vi ändå skulle lackera den andra ProStocken som vi byggt från grunden.
Med chassit rent var det dags att ge sig på skadorna. Vi införskaffade ett specialverktyg för chassiriktning som fungerar som en bakvänd Port a power, som en domkraft fast med drag istället för tryck. Vi försökte återskapa det som orsakade skadan fast tvärtom, alltså dra tillbaks fästet tills det hade samma mått som på andra sidan. Det svåra i denna operation var att hitta ett ställa att dra ifrån, gärna ett ställa som är starkare än det man försöker rikta annars får man bara större problem. Vi gissade på att den främre delen av ramen skulle vara starkare än fästet för trailingarmen. Nästa problem var att lyckas fästa verktyget där, men efter lite laborerande med kedjor och öglor från spännband lyckades vi iallafall. När vi började dra såg vi som tur var att rätt del rörde på sig, sedan var det bara att dra och mäta tills fästet satt på rätt plats.
Tyvärr hängde inte fotsteget med tillbaka fullt ut då nitarna inte höll för behandlingen. Jaha hur riktar man det här då utan att det blir värre? Tar det till en plåtslagare hade nog varit det klokaste, men så det gjorde vi inte. När det gäller plåt är det väldigt lätt att ett lite för hårt slag med hammaren är omöjligt att få bort i slutändan. Vi tänkte att man kanske bara kan klämma ihop plåten så blir den rak! Vi testade först utan värme men det hemmagjorda kläm-verktyget var helt enkelt för svagt. På med lite värme och testa igen med samma resultat. Då fick någon den briljanta idéen att sätta hela skiten i skruvstädet! Med en planka på vardera sida om fotsteget skruva de vi ihop allt tills det var platt och det fungerade! Nu återstod bar några små bucklor som vi försiktigt försökte masera ut efter bästa förmåga med hammaren och mothåll. Det hemmagjorda verktyget fungerade fint för att rikta den runda kanten. Det kanske inte blev 100% men väl 99%.
Då denna tunnel med fotsteg har bytts ut en gång i tiden så saknades det hål i fotstegen för fäste. Nu var ett bra tillfälle att göra dessa hål. Vi kopierade mönstret från originalfotstegen och började borra hålen. Det fina med hålen är att det som är kvar av skadan döljs ännu mer. För att få den där snygga upphöjningen på hålens kant ”Speed holes” använde vi dimple dies av rätt storlek. Efter att hålet borrats sätter man dit dimple dies-verktygets hane och hona med passande bult igenom. Vi sprayade på WD40 på delarna av metal som kommer i kontakt med varandra och gängorna på bulten för att minska påfrestningen på metallen. Nu var det bara att skruva med spärrskaftet tills man har tryckt ihop delarna, sedan är det klart! Ett set Dimple dies kostar över 500 dollar innehållande mellan 5-8 dimple dies eller mellan 60-400 dollar styck beroende på storlek, så dom är inte direkt billiga!