Rikta, laga & lacka

MX Pro Stock

För fem år sedan var vi ute på en långtur med vår Ski-Doo MX ProStock. Turen tog så lång tid och innehöll så många oplanerade stopp för att skruva att det han bli mörkt och i en skarp vänstersväng var så olyckan framme! Med fullt styrutslag och alldeles för hög fart tog ytterskidan i en stubbe och det tog stopp. Otroligt nog lyckades jag sitta kvar på skotern efter att ha fått styret i låren. Vi hade inte tid att stanna utan fortsatte våran tur, det var först när vi tagit oss fram som det var ljust nog för att se hur mycket skada den där närkontakten med stubben faktiskt gjort på skotern…


 

Den kraftiga stålskidan såg ut som en banan i ytterkant, sedan hade kraften gått vidare till trailingarmen så att den knäckts. Det hade varit helt okej om skadorna stannat där, men inte då… Trailingarmen hade sedan tryck tillbaka infästningen i chassit och även böjt fotbrädan!

Ganska snabbt kunde vi laga både skidan och trailingarmen med hjälp av lite värme och hamrande samt svetsning. Den nu mer tillbakaflyttade infästningen i chassit kunde tillsvidare kompenseras vid kullederna så att inte skidan satt för långt bak jämfört med den andra sidan. Så här körde vi sedan skotern fram till i sommars. Nu var det nämligen dags att lackera hela skotern röd. Tidigare var bara huven röd men nu var det även chassits tur att få Plus-kulören då vi ändå skulle lackera den andra ProStocken som vi byggt från grunden.

 

Reversera olyckan
Det är inte bara att lacka ett chassi om det ska bli grundligt gjort, allt måste nämligen skruvas isär! Som tur är så är det enklare att riva än att bygga ihop… Mycket på grund av smällen var det ganska så bökigt att få loss baljan, men det gick tillslut, bara man använde tillräckligt med våld.

Med chassit rent var det dags att ge sig på skadorna. Vi införskaffade ett specialverktyg för chassiriktning som fungerar som en bakvänd Port a power, som en domkraft fast med drag istället för tryck. Vi försökte återskapa det som orsakade skadan fast tvärtom, alltså dra tillbaks fästet tills det hade samma mått som på andra sidan. Det svåra i denna operation var att hitta ett ställa att dra ifrån, gärna ett ställa som är starkare än det man försöker rikta annars får man bara större problem. Vi gissade på att den främre delen av ramen skulle vara starkare än fästet för trailingarmen. Nästa problem var att lyckas fästa verktyget där, men efter lite laborerande med kedjor och öglor från spännband lyckades vi iallafall. När vi började dra såg vi som tur var att rätt del rörde på sig, sedan var det bara att dra och mäta tills fästet satt på rätt plats.

 

Fotsteget

Tyvärr hängde inte fotsteget med tillbaka fullt ut då nitarna inte höll för behandlingen. Jaha hur riktar man det här då utan att det blir värre? Tar det till en plåtslagare hade nog varit det klokaste, men så det gjorde vi inte. När det gäller plåt är det väldigt lätt att ett lite för hårt slag med hammaren är omöjligt att få bort i slutändan. Vi tänkte att man kanske bara kan klämma ihop plåten så blir den rak! Vi testade först utan värme men det hemmagjorda kläm-verktyget var helt enkelt för svagt. På med lite värme och testa igen med samma resultat. Då fick någon den briljanta idéen att sätta hela skiten i skruvstädet! Med en planka på vardera sida om fotsteget skruva de vi ihop allt tills det var platt och det fungerade! Nu återstod bar några små bucklor som vi försiktigt försökte masera ut efter bästa förmåga med hammaren och mothåll. Det hemmagjorda verktyget fungerade fint för att rikta den runda kanten. Det kanske inte blev 100% men väl 99%.

 

Speed Holes

Då denna tunnel med fotsteg har bytts ut en gång i tiden så saknades det hål i fotstegen för fäste. Nu var ett bra tillfälle att göra dessa hål. Vi kopierade mönstret från originalfotstegen och började borra hålen. Det fina med hålen är att det som är kvar av skadan döljs ännu mer. För att få den där snygga upphöjningen på hålens kant ”Speed holes” använde vi dimple dies av rätt storlek. Efter att hålet borrats sätter man dit dimple dies-verktygets hane och hona med passande bult igenom. Vi sprayade på WD40 på delarna av metal som kommer i kontakt med varandra och gängorna på bulten för att minska påfrestningen på metallen. Nu var det bara att skruva med spärrskaftet tills man har tryckt ihop delarna, sedan är det klart! Ett set Dimple dies kostar över 500 dollar innehållande mellan 5-8 dimple dies eller mellan 60-400 dollar styck beroende på storlek, så dom är inte direkt billiga!

 

Nu var det bara att göra rent chassit och baljan för lackering samt skruva ihop skotern igen. Med några lager röd färg är skadan som bortblåst! 😉

Nu väntar maskinen på nya framvagnsdelar sedan är den klar!

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer