Ski-Doo Alpine

Är två mattor bättre än en? Den frågan ställde sig nog Joseph Armand Bombardier när han testade prototyperna till vad som skulle bli den första moderna snöskotern.

Text Robert Olsson I Foto Museum of ingenuity J. Armand Bombardier Archives

 

Foto: Museum of ingenuity J. Armand Bombardier Archives

Bland de allra tidigaste prototyperna var en dubbelbandare där föraren satt nedsänkt tillsammans med motorn i en badkarsliknande kaross som till stora delar var byggd i plywood. Maskinen som var utrustad med en skida fram och två drivmattor hade utmärkta lössnöegenskaper men var för svårmanövrerad för herr Bombardiers smak så sökandet efter en lämplig design fortsatte och snart konstruerades snöskotern som vi känner den idag.

  

De överlag goda erfarenheterna från de första staplande försöken var dock inte bortglömda utan låg till grund för Ski-doo:s första dubbelbandare 1963. Maskinen döptes till RD vilket stod för Rotax Dual. Den hade en encylindrig Rotax 250cc som gav 8hk vid 4000 varv, vilket enligt uppgift resulterade i en toppfart på runt 50 km/t. Naturligtvis användes Bombardiers patenterade gummimattor på 114 tum samt hjulboggi för att jämna ut eventuella ojämnheter i terrängen.

Foto: Museum of ingenuity J. Armand Bombardier Archives

 

Alpine föds
1964 döptes modellen till det nu legendariska namnet Alpine och resten är historia som det heter. De tidiga dubbelbandarna licenstillverkades av Lohnerwerke i Österrike och såldes både här i Sverige och i Norge. Under senare delen av 1960-talet experimenterade Ski-doo friskt med olika motoralternativ exempelvis en 18.5hk 370cc boxermotor till sportversionen – Super Alpine vilken senare kom att utvecklas till modellnamnet Valmont med en 24hk Rotax 399 eller 35hk 640.

Vid denna tid uppfattades dubbelbandare fortfarande mer som lyxiga allroundmaskiner än som arbetsredskap. Eftersom det fanns en stor marknad för en mer renodlad arbetsmaskin konstruerades en pick-up version med 139 tums mattor 1973. De långa mattorna gav en enorm bäryta och fördelade maskinens 280kg med lätthet samtidigt som man fick plats med all möjlig arbetsutrustning på flaket. Pick-up varianten är den Alpine som de flesta känner till och älskar än idag. Nåja, några av oss älskar den i alla fall… Hur som helst, det var en så lyckad design att många andra tillverkare valde att kopiera konstruktionen bland andra Ockelbo 8000 och Aktiv Grizzly.

De tidiga versionerna hade inte ens backväxel men allteftersom tekniken utvecklades erbjöds fler alternativ och från mitten av 1970-talet utrustades Alpine med två växlar framåt samt backväxel. Rotax 640-motorn byttes ut till en 30-hästars 503 Scandinavia 1983. Elstart var då standard. Chassiet var tillverkat helt i stål medan huven var gjord i glasfiber och fram till 1987 satt det hjulboggi på alla Alpine. Det såldes en rad intressanta tillbehör exempelvis ett hjul-kitt för körning på barmark.

Foto: Museum of ingenuity J. Armand Bombardier Archives

Ny modell
Till 1988 introducerades den helt nykonstruerade Alpine II. Skidans bladfjäder var utbytt mot teleskopfjädring och en glidboggi med ledad förlängning ersatte den gamla hjulboggin. Man fortsatte använda 503 Scendinavia men experimenterade även med fyrtaktsmotorer och det byggdes faktiskt några exemplar med Rotax fyrtaktare. Alpine II kom, förutom Elite, att bli Ski-doo:s sista dubbelbandare.

Hur är den då att köra?
Om du aldrig kört en dubbelbandare är det nog svårt att föreställa sig bandvagnskänslan som infinner sig. Man sitter majestätiskt placerad uppe på en plattform och styr ekipaget. Skulle du av någon anledning få för dig att burka märker du snart att det är tämligen lönlöst då maskinen inte kan vickas omkull som en vanlig skoter eftersom den är bredare baktill än framtill. Körglädje är väl inte det första man tänker på när toppfarten nås runt 60 km/t. Vid hårt före vill den dessutom gå rakt fram och det är inte mycket du som förare kan göra åt det förutom att stanna, lägga i backväxeln och backa dig i position för vidare färd. Av någon anledning styr den relativt bra när man backar. Växellådan är konstruerad så att fordonet måste stannas innan en högre växel kan läggas i och motorljudet är relativt högt eftersom motorn inte sitter isolerad under huven utan är monterad alldeles framför föraren.

Maskinens formidabla arbetskapacitet märks när en tung kälke kopplas på för då visar sig skoterns verkliga jag. Där en vanlig skoter börjar pusta och frusta drar Alpine tunga lass utan att klaga. Jag skulle inte ha något emot att äga en själv, gärna en från 1980-talet med den karaktäristiska ”cowboyloggan”. Denna arbetshäst är verkligen värd att hedras ett jubileumsår som detta när Ski-doo fyller 60. Grattis!

Den klassiska ”cowboyloggen” framme på huven.

Se när Joseph Armand Bombardier tar en tur i de första prototyperna till Ski-Doo Alpine!

Joseph-Armand et Germain Bombardier sur prototypes Ski-Doo

En ce 27 octobre, c’est la journée mondiale du patrimoine audiovisuel. L’occasion est belle pour vous présenter une courte vidéo montrant Joseph-Armand Bombardier et son fils aîné Germain aux commandes de deux prototypes de la première motoneige Ski-Doo®. Dans cette vidéo filmée à Valcourt, on peut également y voir l’arrière de la première usine de L’Auto-Neige Bombardier, construite en 1940. Ce bâtiment est aujourd’hui le siège social de la compagnie BRP. De plus, on y voit aussi deux autres véhicules rouges. Pouvez-vous les identifier?

Publicerat av Musée de l'ingéniosité J. Armand Bombardier Torsdag 27 oktober 2016

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer