Skotern startar inte!

Vad ska jag kolla?

Vi har nog alla råkat ut för att snöskotern inte startar när vi behöver den som mest. För mig är detta mer en regel än ett undantag då jag har många veteranskotrar som står väldigt långa perioder mellan de gånger jag kör. Men både nya och gamla skotrar behöver samma förutsättningar för att kunna starta. De måste ha bränsle, luft, kompression och gnista. Det är även bra om dessa saker är väl avstämda mot varandra för att skotern ska gå bra!

Av: Stefan Sund

Då jag skruvar mest på gamla skotrar som har förgasare ska vi demonstrera lite vad jag gör för att få igång en död skoter igen. Principen är ändå ungefär den samma på en ny skoter med 2-taktare och insprutning, sedan är det självklart fler saker som kan jävlas på en ny skoter. Kollar man alla dessa grejor finns det ändå en stor chans att man får igång skotern igen, vilket ibland kan vara väldigt kritiskt om man står illa till mitt i skogen! Nu ska vi inte göra det svårt för oss utan hålla oss i värmen hemma i garaget. Du hittar en checklista längst ner i artikeln.

Bensin & tändstift
Vi börjar med att kolla om det finns bensin i tanken och den ska gärna vara fräsch, i mitt fall med gamla skotrar som stått länge kan det faktiskt hjälpa med att byta bensinen i tanken. Efter en snabb koll på om det är soppa i tanken kollar vi gnistan på tändstiften. Skruva ur ett stift i taget och sätt på tändhatten, jorda stiftet mot toppen samtidigt som någon drar i startsnöret. Kolla att du får en tydligt gnista på alla stiften. Se upp för eventuellt bränsle som spottas ur tändstiftshålet i toppen så att det inte säger pang. För att du ska få en gnista måste saker som nyckel, dödmansgrepp och nödstopp vara redo för start.
Har du en tydlig gnista på alla stift kan du med ganska stor säkerhet gå vidare med att felsöka bränslesystemet, för trots att du har soppa i tanken kanske de inte tar sig ända fram till motorn, eller kommer det för mycket?

Ingen gnista
Om du inte skulle ha någon gnista börjar du med att byta tändstift och kontralera att det är rätt elektrodavstånd. Om du fortfarande inte har någon gnista ökar antalet felkällor dramatiskt och nästan allt som är elektriskt på skotern kan faktiskt vara orsaken. Utan möjlighet att mäta upp om allt fungerar får man nöja sig med att okulärbesiktiga allt elektriskt som har med tändningen att göra. Men låt oss säga att det bara är ett stift som är dött då ligger troligen orsaken till felet hos stiftet, tändhatten, tändkabeln eller tändspolen. Om alla stift är döda får man leta längre bort från själva stiften. Även CDI-boxen kan vara orsaken, finns det möjlighet att låna en kompis CDI-box av samma modell så är det ett bra sätt ett utesluta eller hitta felet. Att köpa en ny box för att bara testa är inte ekonomiskt försvarbart då de brukar kosta en slant…

Här har det gått fett på olja och kanske soppa.
Ok stift om än lite blött.

Bra gnista
Om du har en fin gnista men fortfarande inte hör något brummande måste man kolla noggrannare på bränslesystemet. Var stiften blöta när du skruvade ur dem kanske motorn får för mycket av den goda varan, blandningen mellan bränsle och luft måste vara korrekt. Det kallas att motorn surar ner sig då den får så mycket bränsle att den inte kan antända bränsle-/luftblandningen. Men det brukar gå att få liv i motorn ändå utan att man åtgärdar själva felet, det kan ju bero på att man chokat eller primat för mycket! Ur med stiften, av med tändningen och soppakranen om det finns en sådan och dra tills cylindrarna spottat ur sig all överflödig bensin. I med nya stift och påt igen! Ett ännu enklare sätt är att hålla full gas med tändning på och stiften i samtidigt som man drar tills den förhoppningsvis startar, men släpp gasen innan skotern far iväg utan dig bakom styret…

Töm förgasarna på soppa. Är det ingen bensin där kan du leta vidare.
Är det mycket avlagringar i koppen rengör du förgasarna.

Går skotern igång nu och man känner på sig att det inte berodde på för mycket choke eller primer bör man ändå leta vidare för att hitta felet. Om skotern har förgasare, detta är ett vanligt fel på dessa skotrar, kan orsaken vara för fet bestyckning men inte så troligt då den kanske nyligen gick bra!? Antagligen beror det istället på nålventilen, antingen är den sliten och kan inte hålla tätt eller så ligger det helt enkelt skräp där så att det läcker.

När nålventilen trycks ner ska den stoppa flödet av bensin till förgasaren.
Är nålventilen sliten byts den ut.

Skruva av förgasarna och börja med att kolla vilka munstycken de har, både lågfarts- och huvudmunstycke, jämför med vad som ska sitta original. En bra utgångspunkt är att stoppa dit det som ska sitta där från fabrik, men skiljer det bara något steg kan de nog sitta kvar då någon säkerligen bytt av en anledning. Ta även en titt på i vilket läge nålen sitter. Kolla även att munstycken är rena och inte har satt igen sig. När gasarna ändå är isärskruvade är det lika bra att göra rent dem, använd då tryckluft för att komma åt i alla kanaler med mera. Eller om du har tillgång till en ultraljudstvätt kan du köra i den. Du ser lätt i koppen som sitter i botten om det är mycket avlagringar, en grön sörja, då vet du att de måste rengöras. Ta även en titt på nålventilen som kan läcka, den har nämligen i uppgift att stänga tillförseln av bensin till gasaren när koppen är full. Den sitter lite otillgängligt till men går faktiskt att få ur. Byt ut nålventilen om den är det minsta sliten i toppen. Skulle skotern ändå fortsätta att sura ner sig skulle iallafall jag montera dit en soppakran om det inte redan sitter en sådan och vara noga med att stänga av den varje gång skotern stängs av.

Följ bensinens väg till förgasarna.
Renovera pumpen!

Snustorrt
Om stiften var torra när man skruvade ur dem för att kolla gnistan får man leta sig bakåt i bränslesystemet och kolla filtren som både kan sitta i och utanför bansintanken. Är det soppa i förgasarna? Skruva av pluggen under och kolla! Är det soppa där behövs det garanterat en rengöring även här. Men det kan även bero på att pumpen börjar bli trött och inte hinner med att fylla förgasarna. Byt pumpen alternativt renovera den om du hittar en renoveringssats. Även med detta problem kan det finnas en tillfällig lösning där man genom en sup bensin direkt i tändstiftshålen kan få liv i maskinen eller om man har tillgång till startgas.

Dör när den är varm
Ibland kan det vara så att skotern går fint till en början för att sedan dö när den blivit varm. På en gamal skoter med förgasare kan det bero på att man fått ett så kallat ånglås som beror på att bensinen förångas redan i de varma förgasarna och det låser sig. Ett troligare fel är dock att det beror på statorn eller om det sitter kondingar på motorn att det är orsaken. Även här krävs det att man har möjlighet att mäta upp sakerna med en mulitmeter. För att ta reda på vilka Ohm-värdena ska vara varm som kall kan man hitta hjälp här www.rmstator.com.

Två ställen där motorn kan dra tjuvluft.

Kolla stiften igen
Var stiftet vitt!? Det innebär att man har kört för snålt om man nu har rätt värmetal på stiften, alltså med för lite bensin i bränsle/luftblandningen. Antingen har man fel bestyckning eller skit i förgasarna, men det kan också bero på att motorn drar tjuvluft! Nu är det inte läge att försöka lura igång motorn igen med en en sup eller dylikt utan felet måste åtgärdas innan det blir alldeles för dyrt att laga, om den nu inte redan skurit eller värmenypit. Tjuvluft brukar antingen komma från insugningsgummit eller packboxarna. Den ena enklare än den andra att kolla. Insugningsgummit är bara att böja och bända på för att se sprickor. Om motorn gått ska man även kunna spraya startgas på de nämnda ställena för att då märka en skillnad i varvtal. Detta har jag dock aldrig personligen lyckats med…

Nu är det även läge att kolla om det är något komp i motorn. En kompressionstestare hittar du på alla ställen som säljer bil- eller skoterdelar. Det viktigaste här är att du har ett jämnt komp mellan cylindrarna och inte själva värdet. Men ta gärna reda på vad din skoter ska ha för komp så att du vet om det är dags att byta kolvar.
Om  du ändå inte har fått igång din skoter vid det här laget så är det bara att kolla i telefonkatalogen efter numret till närmast skoterhandlare 😉

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer