SKS 146

Förra årets kanske roligaste skoter har fått nytt hjärta som ger extra krydda!

TEXT & FOTO STEFAN SUND

En klockren konkurrent till denna maskin hade varit Ski-Doo Backcountry X-RS, vilket var en maskin vi gillade skarpt under provkörningarna, men av någon outgrundlig anledning tar BRP inte in denna maskin till oss i Sverige!? Andra intressanta kombatanter är istället Arctics High Country och Polaris egna Switchback Assault, men även Lynx Boondocker 3700 RE som kan bjuda på mycket bus. Om man jämför med Polaris egna Switchback Assault som SKS:en delar chassi och tunnel med så hör denna maskin hemma i segmentet för kortare lössnömaskiner. För många är 155 tum, som tidigare var det kortaste som Polaris hade att erbjuda i lössnösegmentet, kanske lite väl långt. En 146-tummare blir betydligt mer mångsidig då den inte är helt bortkommen vart du än kör. SKS 146 är lite av en blandning mellan den nyss nämnda Switchback Assault och SKS 155, som baseras på RMK.

Powdertrac hybrid-fotbrädorna fungerar klockrent.
Series 5.2 med 57mm kammar.

 

Förra året provkörde vi med en PEAK-matta på SKS:en, men denna bytte man ut innan produktion mot en Series 5.2, i grova drag så kan man säga att det är en Serie 6-matta med lägre kamhöjd. Den har samma typ av mönster som Serie 6, men den något lägre kamhöjden gör att kammarna blir något styvare vilket gör den lite bättre lämpad även för hårdare underlag och inte lika ”puderbetonad”. Mattan är också liknande den som Polaris fabriksförare använder i hillclimb-tävlingar. Helt naturligt blir alltså kammarna lite hårdare när de är lägre men det handlar ändå om en lössnömatta med 57 mm i kamhöjd. Denna matta fungerad bra under provkörningarna både genom att ge grepp på leden och hålla oss flytande ovanpå den djupa lössnön utan att gräva allt för djupa diken, något som en PEAK-mattan kanske hade gjort i större utsträckning. Den har även en något kortare fjädringsväg i framvagnen jämfört med fjolårets SKS 146 om vi tittar i specifikationen, och har nu istället samma fjädringsväg som SKS 155. Boggin hänger med från Assaulten och är en hybridboggi vid namn IGX 146 på grund av sin ökade längd med två tum, men trots namnet är den likadan som IGX 144. Dessutom kan man justera spårvidden på SKS 146 i tre lägen mellan 99 och 104 centimeter, man har alltså samma bredd som RMK-modellerna hade tidigare innan den nya smalare framvagnen kom och samma som de längre SKS-modellerna. Detta innebär alltså att den är smalare än Assault 144. Annars är den väldigt lik Assaulten när man sitter bakom det raka styret med rumpan placerad på den längre och bekväma Perfomance-dynan, detta med två skillnader då den begåvats med en burkrem och handtagsskydden har avlägsnats. Men allt detta är små nyheter jämfört med vad vi hittar under huven! Ja förutsatt att du väljer en 850 och inte den 800:a som även finns kvar i sortimentet.

Den stora nyheten
Den nya 850-motorn är med rätt mappning en fröjd att köra, kraftfull på topp med ett grymt vrid. Polaris säger vidare att den ger 9% mer effekt än tidigare H.O-motorn och i pressmaterialet står även denna lite mer försiktiga kommentaren “Industry-leading power-to-weight ratio”. Runt 170 hästar är vad vi förväntar oss att få ur denna spis, men vi väntar fortfarande på en bromsning gjord här hemma på svensk mark.  Nya 850:in har konstruerats från ett blank papper och bara behållit några sensorer och tändstiften från 800:an. Man har gett den 4 mm mer i slag och nu mäter borr och slag alltså 85×74 mm, att jämföra med 800:ans 85×70 mm. Totalen blir då 40cc mer volym, alltså 840cc. Där vinner man en hel del effekt men för att klättra vidare har man även portat mer, vilket har gjorts möjligt av att man använder 6 topplocksbultar istället för 8, vilket tillsammans med att det är 5 mm längre mellan cylindrarna ger mer utrymme för att porta. Sedan har man naturligtvis optimerat både insug och avgassystem för att allt ska lira.
Hållbarheten har man tagit hand om genom att bland annat göra om kolven så att den har 3 mm tjockare ”dome” och en större kontaktyta med cylindern för att överföra värme effektivare samt en PVD-coated ensam kolvring i stål. Även kylningen är förbättrad genom att man har optimerat cylinderdesignen så att man får ett högt vattentryck i kanalerna. Motorn har också en integrerad by-pass för att motorn snabbt ska komma upp i arbetstemperatur. På nya 850:in har man även tagit Power-boosting regulatorn från Titan så att man har mer ström i grejorna redan vid låga varv. Själva hjärnan eller ECU:n är också snabbare än tidigare. Den rörliga avgasporten är ny med förenklad funktion och jobbar i tre lägen. Detta och mycket mer är alltså gjort på den här nya motorn, dock så har man behållit en Semi direkt insprutning, nu så förfinad att man både kan hålla ett lågt ljud, jämn motorgång och klara avgaskraven samtidigt som man har gott om effekt. Man har också gjort om motorfästena för att minska vibrationerna som förs över till chassit. Tack vare detta behöver man inte heller använda sig av något ”Tourqe stop” för att behålla ett konstant CC-mått mellan variatorerna vilket annars kan bidra till ännu mer vibrationer i chassit.

 

Touring
Rent ergonomiskt hade vi nog önskat en mer avskalad förarmiljö mer likt den hos lössnömaskinerna. Här blir det lite touringkänsla med den breda dynan och alla reglage och knappar placerade på styret. Den har alltså inte reglagen från en RMK utan från de mer ledbetonade skotrarna från Polaris. Även om vi föredrar ett rensat styre när vi kör lössnö så förstår vi varför man valde denna layout på reglagen då SKS:en ska fungera till så mycket mer än bara lössnö och då måste man kompromissa. Naturligtvis har denna mångsidiga skoter både elektronisk back samt el-start som standard. Dämperiet på SKS 146 är mycket bra och består av Walker Evans PB-dämpare med lättåtkomlig justering av kompressionen runt om. Detta gör att skotern utan problem klarar av både tuff ledåkning som att ta lägre hopp ute i lössnön. Man använder sig också av den smidda äldre versionen av RMK-framvagnen i aluminium på SKS 146. Fotbrädorna som heter Powdertrac hybrid och delas med Switchback Assaulten är riktigt stabila och rensar snön på ett bra sätt. Instrumentet är den enklare varianten vid namn Polaris Message Center med en 4.3” stor LCD-skärm. Det finns ju två versioner av SKS 146 och trots att det skiljer några tusen i pris har den dyrare varianten inte PIDD-instrumenteringen som man kanske tror, det är alltså bara färgen som skiljer dem åt! Det finns även plats för lite förvaring på SKS 146, dels har man det lilla facket framför styret och sedan en större väska i halvhårt material under dynan.

 

Intryck

Det var i just denna maskin som den nya motorn gick som bäst. Den här skotern var otroligt lekfull redan som 800:a och inte blev det sämre med ännu mer effekt inte! Precis som förra året är denna maskin riktigt rolig att köra oavsett underlag. Inte heller lider den av att vara betydligt tyngre än RMK-modellerna med sina 220 kilo, istället känns den lätt, busig och kvick i svängarna. Mycket tack vare ”RMK”-framvagnen blir den också ännu mer lössnö om vi jämför med Assault 144. Trots mattbytet är den lika villig att gå på rullen som tidigare. Håller man bara farten uppe och utnyttjar alla effekt är det inga större problem att hänga på de renodlade lössnömaskinerna heller. Den är också stabil på skrå och säker på linjen som Polaris alltid varit kända för. På leden är den fortfarande  lekfull även om det finns betydligt bättre maskiner när det kommer till att vara snabbast i kurbvorna, man får helt enkelt jobba lite med kroppen om det ska gå undan. Väldigt många RMK-köpare skulle nog få ut betydligt mer av sin skoteråkning om man svalde stoltheten och tittade närmare på den här maskinen istället!

 

FAKTA POLARIS SKS 146 850 ES -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 840cc, 2-takt, c:a 170 hk.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: AXYS
Broms: AXYS Radial, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AXYS Front Suspension, Walker Evans PB adj. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: GRIPPER
Spårvidd: 99.1–101.6–104.1 cm.
Boggi: IGX 146, Walker Evans Piggyback adj. Fjädringsväg 406 mm.
Matta (BxL): Series 5.2, 381×3708 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: 220 kg.
Bränsletank: 45,4 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, AXYS Perfomance.
Elstart: Ja.

Backvxl: Ja.
Pris: Från 149 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *
* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer