SKS 146
Förra årets kanske roligaste skoter har fått nytt hjärta som ger extra krydda!
TEXT & FOTO STEFAN SUND
En klockren konkurrent till denna maskin hade varit Ski-Doo Backcountry X-RS, vilket var en maskin vi gillade skarpt under provkörningarna, men av någon outgrundlig anledning tar BRP inte in denna maskin till oss i Sverige!? Andra intressanta kombatanter är istället Arctics High Country och Polaris egna Switchback Assault, men även Lynx Boondocker 3700 RE som kan bjuda på mycket bus. Om man jämför med Polaris egna Switchback Assault som SKS:en delar chassi och tunnel med så hör denna maskin hemma i segmentet för kortare lössnömaskiner. För många är 155 tum, som tidigare var det kortaste som Polaris hade att erbjuda i lössnösegmentet, kanske lite väl långt. En 146-tummare blir betydligt mer mångsidig då den inte är helt bortkommen vart du än kör. SKS 146 är lite av en blandning mellan den nyss nämnda Switchback Assault och SKS 155, som baseras på RMK.
Förra året provkörde vi med en PEAK-matta på SKS:en, men denna bytte man ut innan produktion mot en Series 5.2, i grova drag så kan man säga att det är en Serie 6-matta med lägre kamhöjd. Den har samma typ av mönster som Serie 6, men den något lägre kamhöjden gör att kammarna blir något styvare vilket gör den lite bättre lämpad även för hårdare underlag och inte lika ”puderbetonad”. Mattan är också liknande den som Polaris fabriksförare använder i hillclimb-tävlingar. Helt naturligt blir alltså kammarna lite hårdare när de är lägre men det handlar ändå om en lössnömatta med 57 mm i kamhöjd. Denna matta fungerad bra under provkörningarna både genom att ge grepp på leden och hålla oss flytande ovanpå den djupa lössnön utan att gräva allt för djupa diken, något som en PEAK-mattan kanske hade gjort i större utsträckning. Den har även en något kortare fjädringsväg i framvagnen jämfört med fjolårets SKS 146 om vi tittar i specifikationen, och har nu istället samma fjädringsväg som SKS 155. Boggin hänger med från Assaulten och är en hybridboggi vid namn IGX 146 på grund av sin ökade längd med två tum, men trots namnet är den likadan som IGX 144. Dessutom kan man justera spårvidden på SKS 146 i tre lägen mellan 99 och 104 centimeter, man har alltså samma bredd som RMK-modellerna hade tidigare innan den nya smalare framvagnen kom och samma som de längre SKS-modellerna. Detta innebär alltså att den är smalare än Assault 144. Annars är den väldigt lik Assaulten när man sitter bakom det raka styret med rumpan placerad på den längre och bekväma Perfomance-dynan, detta med två skillnader då den begåvats med en burkrem och handtagsskydden har avlägsnats. Men allt detta är små nyheter jämfört med vad vi hittar under huven! Ja förutsatt att du väljer en 850 och inte den 800:a som även finns kvar i sortimentet.
Rent ergonomiskt hade vi nog önskat en mer avskalad förarmiljö mer likt den hos lössnömaskinerna. Här blir det lite touringkänsla med den breda dynan och alla reglage och knappar placerade på styret. Den har alltså inte reglagen från en RMK utan från de mer ledbetonade skotrarna från Polaris. Även om vi föredrar ett rensat styre när vi kör lössnö så förstår vi varför man valde denna layout på reglagen då SKS:en ska fungera till så mycket mer än bara lössnö och då måste man kompromissa. Naturligtvis har denna mångsidiga skoter både elektronisk back samt el-start som standard. Dämperiet på SKS 146 är mycket bra och består av Walker Evans PB-dämpare med lättåtkomlig justering av kompressionen runt om. Detta gör att skotern utan problem klarar av både tuff ledåkning som att ta lägre hopp ute i lössnön. Man använder sig också av den smidda äldre versionen av RMK-framvagnen i aluminium på SKS 146. Fotbrädorna som heter Powdertrac hybrid och delas med Switchback Assaulten är riktigt stabila och rensar snön på ett bra sätt. Instrumentet är den enklare varianten vid namn Polaris Message Center med en 4.3” stor LCD-skärm. Det finns ju två versioner av SKS 146 och trots att det skiljer några tusen i pris har den dyrare varianten inte PIDD-instrumenteringen som man kanske tror, det är alltså bara färgen som skiljer dem åt! Det finns även plats för lite förvaring på SKS 146, dels har man det lilla facket framför styret och sedan en större väska i halvhårt material under dynan.
Intryck
FAKTA POLARIS SKS 146 850 ES -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 840cc, 2-takt, c:a 170 hk.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: AXYS
Broms: AXYS Radial, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AXYS Front Suspension, Walker Evans PB adj. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: GRIPPER
Spårvidd: 99.1–101.6–104.1 cm.
Boggi: IGX 146, Walker Evans Piggyback adj. Fjädringsväg 406 mm.
Matta (BxL): Series 5.2, 381×3708 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: 220 kg.
Bränsletank: 45,4 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, AXYS Perfomance.
Elstart: Ja.
Pris: Från 149 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *