Variatorkit Polaris Khaos 850

BilletX

Vi har hållit på en hel del med variatorn på vår Polaris 850 Khaos. Både med att få till önskat tillslagsvarv samt en snabb backshift, alltså att skotern ska vara med på noterna vid omtag på gasen. Dessutom vill vi naturligtvis att den alltid ska ligga rätt i varv för maximal effekt, helst oavsett snöförhållande. Det sista är förstås så gott som omöjligt om det inte finns någon slags justeringsmöjlighet i variatorn.

Vi landade tillslut i att montera ett v-kit från svenska BilletX, tillverkat och testat här i Sverige under våra förhållanden. Dessutom kan man med rätt verktyg faktiskt justera vikterna förhållandevis enkelt, tror faktiskt jag hade lyckats med det ute i fält utan större problem, förutom frusna fingrar då möjligtvis.

BilletX v-kit består av justerbara tre vikter,  Polaris “PATRIOT”, magneter ( 36st ) som väger 1,5g styck. En sekundärfjäder 160-260 Svat/vit och en primärfjäder 140-330 Grön från Venom. Du får en Dual Stage Helix TSS-04 med två olika ramper att justera mellan, vi har kört på den snällare av de två vinklarna Steg 1 = 60-42 .36 Progressiv och  Steg 2 = 65-42 .60 Progressiv. För att helixen ska passa årsmodell 2021 får man lov att byta till de mindre sekundärrullarna i HiTech material PEEK. Dessutom får man med delrinbrickor för primär och sekundärfjäder, de ser till att fjädrarna inte ska fastna utan istället fungera som det är tänkt.

Vikterna justeras i tre hål med magneter så att vikten kan väga mellan 64g och 82g. Efter att vi kört med BilletX bas-setup (Hål 1 = Närmast viktpinnen) hål ett 3 st magneter, hål två 3 st magneter och hål tre 1 st magneter. Har vi sedan ändrat lite både hit och dit för att slutligen återigen hamna på denna första setup… Däremot ville vi ha upp tillslaget något och det löste vi med en hårdare blå primärfjäder 150-310 än den 140-330 som kommer med kittet. Därmed inte sagt att vår setup passar alla då det som följer med kittet fungerar väldigt bra.

Tänkte att vi skulle gå igenom monteringen av variatorkittet från BilletX så att alla ska våga sig på att göra detta. Visst underlättar det med lite specialverktyg som vi använder men med lite finurlighet ska det faktiskt gå ändå. Ett variatorkit kan vara den klart bästa och mest effektiva uppgraderingen du kan göra på en skoter. Ska du göra endast en sak med skotern för att få den att gå bättre är det v-kit som gäller.

PRIMÄR


Både vikter och fjäder går att byta med primären kvar på skotern.  Bryt ihop skivorna och säkramed variatorverktyg. (kan använda spännband)

Säkra vikten med en magnet så den inte trillar ner, och skruva loss dem. Ta ur vikten och montera tillbaks de ny som preppats med magneter. Primärfjädern byts genom att skruva loss locket på primären, sitter under tryck från fjädern, säkra med spännband eller variator v-tyg. Skruva loss bultarna till locket lite åt gången tills alla är lösa. Byt fjäder och montera tillbaks.

SEKUNDÄR

Ta av remmen och skruva loss bulten till sekundären.

Ta loss Helixen, sitter ej under press från fjädern på 850 säkrast att ha variatorverktyg (det röda v-tyget, alt. använd en bult i mitten hålet med stora brickor som håller emot.

Håll emot korset med rullarna när du tar bort låsringen, här underlättar det med ett variatorverktyg då det är skapligt tryck i fjädern.

Montera nya fjädern och sätt tillbaks korset med rullarna märkt X mot X på Variatorskivan, ska även passa i ett spåri splinsen. Tryck ner korset och säkra med låsringen.Stoppa dit nya helixen på önskat läge, vinkeln är den där texten med graderna står närmast.

Tryck dit helixen och knack den i läge och skruva fast helixen, använd Blå gänglåsning.
Sedan är man klar med monteringen bara man skruvat tillbaks allt på skotern igen 🙂

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer