Yamaha Sidewinder M-TX LE

153” & 162"

Grymt fin motor, i mitt tycke den överlägset bästa 4-taktaren i en skoter någonsin, med möjligtvis ett undantag för rad 4:an Yamahan hade i Apexen, då med huvudsaklig hänvisning till motorljudet. Det är visserligen inte stenhård konkurrens på 4-taktsidan men det finns och har funnits ett gäng, inte minst 900 ACE turbo som kom i år. En mycket fin motor även det men Yamahas motor är ändå så mycket trevligare. En hög och rejält fin toppeffekt som lekande lätt kan skicka upp skidorna i vädret på denna maskin kompat med ett bra gassvar och lugn karaktär på lägre varv gör att den blir lite av en ulv i fårakläder. Den gör inte alltför mycket väsen av sig på lägre varv men låter riktigt skönt och skjuter på rejält på höga varv.

Text Magnus & Stefan I Foto Stefan Sund

Den här maskinen kom med spännande uppdateringar i fjol i form av lågt placerad drivaxel och 8 kuggars drivhjul som ger bra med fart åt den 153” respektive 162″ långa PowerClaw-mattan med hela 76 mm i kamhöjd. Tittar man på dämparna så är den bestyckad med de mycket fina FOX-dämparna och här behövs verkligen Lock out-funktionen i boggin när de c:a 180 hästarna löper fritt. Den 9,7º lägre attackvinkeln på mattan som den sänkta drivaxel för med sig hjälper tillsammans med effekten till att få upp skotern på snön.

Betydligt smidigare reglage än föregångaren.
Dödaren är nu separerad från övriga reglage.
Nyheterna för i år går många hand i hand med de hos Arctic Cat med nya mindre och snyggare reglage, separerad dödare som man kan flytta dit man önskar. Det sitter också en ny Hayes-broms med kort komposithandtag. Både den långa och korta modellen av M-TX har fått en ny tunnelväska och ny design på boggihjulen. Den längre 162-tummaren kommer i helblått och den kortare 153:an lyser upp snön med sina blåa och gula sverigefärger.

 

FOX Float QS3 & QSL
FOX Float QS3

En FOX Float-dämpare fungerar så att det är luft som agerar som själva fjäder, man pumpar helt enkelt upp det lufttryck man önskar för att få en hårdare eller mjukare ”fjäder”, anpassad efter vikt och körstil. Detta ger en enorm spännvidd när det gäller justeringen av ”fjädern”, men naturligtvis finns det ett max och i viss mån ett min. Dämparna är fullt ombyggnadsbara, lätta och utrustade med piggyback.

Fördelarna med QS3-stötdämparna är att det är enkla att justera även med handskarna på och då det endast finns tre lägen (mjukt, medium och hårt samt låst på QSL) att välja mellan blir man aldrig vilse bland klicken. Skillnaderna mellan de tre olika lägena är också väldigt tydliga och märks när man kör, vilket inte alltid en ändring på traditionella dämpare med kanske 22 klick gör. Möjligheten att låsa den bakre dämparen i boggin ökar även klätteregenskaperna betydligt! Om man skulle få en riktig smäll på boggin så är det ju inte så bra med en låst och stum dämpare, därför har den en “Blow off” punkt i ventilerna för att förhindra att den går sönder.

 

Körintryck

Detta turbomonster upplevs inte fullt lika explosiv som de toppresterande 2-taktarna utan det känns som om den behöver någon extra tiondel för att få ut full effekt till mattan. Med det menat så är inte gassvaret dåligt, motorn svarar direkt när gasen trycks och skjuter på bra redan från start men det tar en kort kort stund extra jämfört med 2-taktarna att få full snurr på grejerna. Vilket jag misstänker är medvetet för att inte få skotern att spinna iväg sina c:a 180 hästar hejvilt. Jag pratade med en mycket välinformerad kille på Yamaha Center om detta och han sa att det är något som är mappat och att det går att få ännu kvickare gassvar från tomgång/låga varv upp till full effekt, men att Yamaha valt att göra den lite “tamare” för att göra den mer användarvänlig. De hade själva tagit bort denna “spärr” så att den kliver upp i full effekt fortare, något som kanske inte är positivt för den gemene föraren då det krävs en hel del körvana för att mäkta med att tygla all denna kraft om den skulle komma som en blixt från klar himmel när man tryckte in gasen stumt mot styret!

En liten egenskap som MTX:en har för att tygla denna kraft är lock-funktionen i den bakre stötdämparen. I detta låsta läge så blir viktförskjutningen och skidlyften kraftigt avtonade. Här hemma i Sverige är det nog ytterst få som kommer att behöva den men i Klippiga bergen där vi provade den i år där det förutom rejäla branter även var c:a tre meter snö så behövdes den definitivt om man skulle kunna ge sig på de större branterna utan att stegra över. Under de här förutsättningarna så var det dessutom bara Sidewindern som hade en chans att bygga upp någon hastighet att tala om och faktiskt kunna klättra.

 

Imponerande
Det märks att Sidewindern har lite svårare att komma igång från stillastående än 2-taktarna vi har med oss ut vid provkörningen. Sidewindern har helt enkelt en större tendens att vilja gräva ner sig från stillastående i de här förhållandena än vad 2-taktarna har. Får den dock minsta fart framåt så finns det inte mycket som stoppar den! Den matar på som tusan och accelererar genom det tjocka pudertäcket vi leker av oss i medan 2-taktarna ligger på maxvarv och ändå får kämpa för att ta sig fram i gångfart. I de här förhållandena så är MTX:en helt enkelt sjukt imponerande, det känns som att inget kan stoppa den!

När det kommer till smidighet så märks det att MTX:en inte riktigt är på samma nivå som 2-taktarna. Den klarar lekande lätt minst lika tekniska manövrar men den kräver lite mer tillvänjning och ett något fastare handlag. Vi vill däremot INTE kalla den klumpig, för det vore rejält orättvist. Jag har själv kört över 1000 mil på Nytro och hyffsat mycket mil med både Vector och Apex, där pratar vi om klumpiga skotrar som inte trivs alltför bra när man ska bryta runt dem i djup och lös snö! Sidewindern är i en helt egen liga, Nytron kan inte mäta sig med den någonstans. (X-riden 153″ jag hade fastnade för tusan på plan mark om man ramlat av och skotern stod med lite slagsida. För att inte nämna hur ovig den var i jämförelse!) Sidewindern har en imponerande framkomlighet, vilket visserligen de turbomatade Nytrona också hade, men den stora skillnaden är att med Sidewindern har man mycket bättre kontroll. Med de äldre Yamaha-skotrarna ville man helst planera ett nedlägg i förväg medan Sidewindern kan hanteras som vilken annan modern lössnömaskin. Sidewindern skapar ett ha-begär som faktiskt gör det mycket lockande att återvända till 4-taktare. Det är nog bara en tidsfråga innan jag sitter på en Yamaha igen! 😉

Ett till minus, som vi nämt så många gånger nu – fotstegen. Det är hög tid att byta ut dem.

Ett stort plus till de nya reglagen, mycket bättre än de gamla även om vi helst sett att de flyttat ner dem från styret.

FAKTA YAMAHA SIDEWINDER M-TX LE 153 / 162 -2019
Motor: 3-cyl, Turbo, vätskekyld, 998cc, 4-takt, c:a 180 hk.
Bränslesystem: EFI, 3×41 mm.
Chassi: SRV-M
Broms: Stealth, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: SRV-M, FOX Float QS3. Fjädringsväg 177 mm.
Skidor: 6” Mountain ski.
Spårvidd: 87,6-97,8 cm.
Boggi: Dual Shock SR 153 / 162, FOX Float QS3 / QSL. Fjädringsväg 394 / 419 mm.
Matta (BxL):  PowerClaw, 381×3886 / 4115 mm.
Kamhöjd: 76 mm.
Torrvikt: –
Bränsletank: 33,6 liter.
Oljevolym: 3,08 liter.
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 165 900 / 166 900 kronor.
Generalagent: Yamaha Motor Scandinavia, www.yamaha-motor.eu

Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer