Förra säsongen var denna Viper en LE-modell vilket normalt är snäppet värre än SE. Men på just den här modellen verkar inte detta stämma. Den heter SE men är lika bra bestyckad som LE-modellen av X-TX, så i det här fallet är Special Edition samma sak som Limited Edition då det sitter QS3 runt om även här.
Text & Foto Stefan Sund
Om vi jämför maskinen med förra året så har man uppdaterat den något. Förra modellen hade nämligen den vertikala styrstången från lössnömaskinerna vilken man i år har bytt ut mot den som sitter på de mer ledanpassade skotrarna. Det innebär en normal styrhöjare som möjligen är något lägre än tidigare och körställningen blir även något tillbakaflyttad. Själva styret är dock av mountain-modell med sitt stabila burkhandtag. Summan blir faktiskt en väldigt skön körställning som passar maskinens mångsidiga användningsområde perfekt.
Viper som vi faktiskt inte kört på länge kan räknas som motsvarigheten till de andra märkenas 600-kubikare fast med ett stort plus. Motorn som är större än den hos turbomatade Sidewinder och mäter 1049cc ger nämligen ifrån sig betydligt mer effekt än de 600cc stora 2-taktare som konkurrenterna har att tillgå. Motorn har naturligtvis insprutning och mängder av system som övervakar den för att ge ett problemfritt ägande under många många år.
Det är ett smart drag att ge B-TX versionen av Viper en 153 tum lång matta, vilket normalt hör renodlade lössnömasklinerna till, då den extra bärigheten detta innebär kommer väl till pass när man ska ut på äventyr i det lösa. Men det ska ju även fungera på leden då denna maskin är tänkt att klara av det mesta. Detta har man löst med att stoppa dit en BackCountry-matta med beskedliga 44 mm kammar. En mycket bra avvägning i vårt tycke då den får bärigheten från mattans längd men ändå har ledvänligheten genom 44-kammarna. Visst kan man hamna i situationer då man saknar ännu högre kammar för att få grepp i lössnön men det hade förstört lite av tanken med maskinen. Nu fungerar den istället bra på både leden och i lössnön. Vid stora utmaningar och klättringar gäller det dock att planera sin körning då det inte alltid går att gasa sig ur alla problem. Det är faktiskt en fröjd att åter igen få köra denna fina trippel utan överladdning! Variatorerna är fint kalibrerade och gassvaret är direkt, dessutom är ljudet mycket trevligare än hos Sidewindern där turbon slår sönder ljudet och ger en helt annan ljudupplevelse. Vi gillar även designen på Vipern snäppet mer än Sidewindern då det är lite vassare och ser aggressivare ut! På den här höga höjden hade dock både denna och 600:orna lite problem att prestera på topp, speciellt om man jämför med Sidewindern som inte tappar någon effekt alls! Hemma i vårt låga land är dock inte detta ett problem.
Det här var som sagt ett roligt återseende och vi blev positivt överraskade av motorns karraktär utan överladdning. Det är mycket möjligt att detta är den bästa SRVipern som någonsin funnits! Det brukar nämligen kunna vara så när en modell förfinats till perfektion efter många år av förbättringar. Den är tryggheten själv på leden och fort går det när man vill, detta samtidigt som man inte behöver vara rädd för att lämna leden och ge sig ut i det fria. Med sin bredare framvagn som gör den stabil i kurvorna så får man ta i lite mer vid nedläggen ute i lössnön, detsamma gäller naturligtvis även vid skråkörning. Om man är ute efter en Crossover- eller Backcountry-skoter, som Yamaha valt att kalla denna kategori av skotrar för, som B-TX räknas till så ligger B-TX:en betydligt bättre till än X-TX då den har så många fler stränga på sin lyra.
Bränslesystem: EFI.
Chassi: SRV-M
Broms: Stealth, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: SRV-M, FOX QS3. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: 6” Mountain ski.
Spårvidd: 101,6-104,1 cm.
Boggi: Dual Shock SR 153, FOX QS3. Fjädringsväg 394 mm.
Matta (BxL): BackCountry, 381×3886 mm.
Kamhöjd: 44 mm.
Torrvikt: –
Bränsletank: 33,6 liter.
Oljevolym: 3,08 liter.
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 142 900 kronor.
Helförsäkring: 4.185:- / 3.315:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *
* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på