Köpråd skoter efter 20 år

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
6
1
3
35
Boden
Tjena forumet!

Ny här men tänkte vilket ställe skulle vara bättre på att leta tips på än ett skoterforum

Det är så här att jag hade i min ungdom som grabb en MXZ 700 -00as modell som gick hur fint som helst och jag hade så sjukt kul med den skotern som gick över 1000 mil helt problemfritt

Sen jag gjorde mig av med den när jag flyttade hemifrån och sedan dess har jag längtat efter att kunna ha skoter igen, nu har vi köpt vårat första hus och jag har således möjlighet och plats att ha en skoter igen, skoterleden går dessutom 200 meter från hustomten!

Jag förstår att det har hänt en hel del på 20 år så jag har ingen aning vad jag ska köpa för skoter, den körning som jag kommer bedriva är mycket ledkörning blandat med skog och lössnö när tillfälle ges att kliva av från leden och ha lite roligt. Jag själv tyckte att den korta MXZan jag hade klarade detta med bravur men det är säkerligen en helt annan sak idag.

Körningen görs vid Norrbottens kust i Piteå kommun, jag kommer alltså inte ta skotern på släp och dra upp till fjälls för att bestiga de högsta bergen var och varannan helg, utan nästan enbart körning här hemma där jag kan utgå ifrån tomten. Det kan mycket väl hända att det blir någon fjäll sväng med kollegor någon gång men inte huvudsakligen.

Den stora frågan då vilken skoter bör jag köpa? motorstorlek? miltal? osv osv

jag tänker mig runt 100 000 och har fastnat lite för Lynx modeller tycker dom ser fräcka ut!
gärna något som är så problemfritt som möjligt sen ju billigare ägande desto bättre såklart.

det jag tittar mest på är någon Lynx med 600r motorn men jag kanske är ute och cyklar helt

uppskattar all hjälp jag kan få! :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
600R är ett klokt val. Driftsäker, billig att både äga och köra. Går väldigt bra också.

Ski-doo eller Lynx är nog hugget som stucket, båda är jätte fina ledmaskiner. Kanske lite fördel Lynx på en extremt dålig led men lite fördel Ski-doo utanför leden. Kolla istället efter en fin och välhållen maskin. Kanske Renegade eller xtrim (xterrain kanske dom heter nu för tiden) lite längre matta utan att kompromissa för för mycket med komforten på led. En skoter som gått 700mil kan vara bättre än en som gått 200mil beroende på vem som suttit bakom styret eller körts med urkopplad hastighetsmätare så att stirra sig blind på mil kan vara dumt. 600an kör man i normala fall över 1000mil innan man behöver fundera på att öppna den.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
6
1
3
35
Boden
600R är ett klokt val. Driftsäker, billig att både äga och köra. Går väldigt bra också.

Ski-doo eller Lynx är nog hugget som stucket, båda är jätte fina ledmaskiner. Kanske lite fördel Lynx på en extremt dålig led men lite fördel Ski-doo utanför leden. Kolla istället efter en fin och välhållen maskin. Kanske Renegade eller xtrim (xterrain kanske dom heter nu för tiden) lite längre matta utan att kompromissa för för mycket med komforten på led. En skoter som gått 700mil kan vara bättre än en som gått 200mil beroende på vem som suttit bakom styret eller körts med urkopplad hastighetsmätare så att stirra sig blind på mil kan vara dumt. 600an kör man i normala fall över 1000mil innan man behöver fundera på att öppna den.
Tusen tack för återkoppling!

Ja Lynx xterrain har jag tittat en del på gärna den pro modellen då som verkar ha någon extra sorts kylning, det kanske är bra om man kör efter leden?

Ska man titta på en som är 3900 eller 3700 lång? Det är iofs bara 20 cm kan väll knappast göra någon större skillnad.

Hur är dessa maskiner bredvid ledsen i lössnö blir som tråkiga och besvärliga eller tar dom sig ändå hyfsat bra?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Kör du mest led så gå absolut på en 3700 annars kommer du nog ångra dig.

Kan inte uttala mig om Polaris 650 då jag inte provat någon. Men kör själv en 146” Khaos 9R. Fin skoter att köra i lössnö och går riktigt bra men kvalitetsmässigt ligger Polaris tyvärr långt efter BRP och det är en mycket sämre ledskoter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Sexhundrorna har ju, om man tittar på de lite längre, i regel lite tråkigare dämperi. Finns ju exempelvis inte Boondocker/Xterrain RE med 600R-motorn, (i alla fall inte av den åldern att dom kostar 100k).
Hoppar du ner ett klick till i längd och kikar på en Rave RE 3500 så har du full pott på dämparsidan och får dessutom en matta som är anpassad för led.

För kör du mest led så kommer en 50+mm matta helt klart vara ett minus. "lössnömattor" har inte på led att göra, det bara är så. Visst dom tar sig fram där men dom kommer vara en begränsning. Liten vits ha en snabb maskin som inte klara mer än 90 knyck på hårdspåret för att inte mattan ska delaminera.

Har haft uteslutande lössnömaskiner sen 2008, och många olika Freeride och Boondocker m.fl med superdämperi och det är definitivt trist att känna att maskinen klarar köra fortare men man tvingas pysåka för att inte mattan klarar mer. Gjorde verklighet av en fantasi nu i vår och utökade skoterstallet med en kort ledmaskin, en Rave Enduro 600R, och vilken fröjd det är att köra led med den jämfört med min helt Öhliniserade Freeride. Bara en sån sak som att man kan köra med lite sladd i krokarna är ju hur kul som helst!!!
Så tänker du köra mest led så håll kamhöjden på max 44mm, 36-38 är ännu bättre!! (skulle inte tveka en sekund att montera en Cobra 36a istället för 44an på Enduron om jag kom över en billigt!!)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
912
113
Stora Blåsjön
Håller med JAAG fullständigt, tror många köper för långa maskiner.
Skaffade själv också en kort maskin (307cm) och den har faktisk blivit körd mer än lössnömaskinen, inte för att jag kört mer led, utan den är så jäkla rolig att köra även i lössnö. En kort modern fullbred maskin är helt klart underskattad utanför lederna. Nu har min kortmaskin även "shorty" chassie så den går att snurra runt utan att bara gräva ner sig.

Sen vad som är bättre kvalité mellan polaris eller brp är nog mer smaksak. Har nu kört lynx shredder i 2 säsonger och upptäck både för och nackdelar med brp. Men nästa lössnömaskin blir en polaris :)
 

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
6
1
3
35
Boden
Sexhundrorna har ju, om man tittar på de lite längre, i regel lite tråkigare dämperi. Finns ju exempelvis inte Boondocker/Xterrain RE med 600R-motorn, (i alla fall inte av den åldern att dom kostar 100k).
Hoppar du ner ett klick till i längd och kikar på en Rave RE 3500 så har du full pott på dämparsidan och får dessutom en matta som är anpassad för led.

För kör du mest led så kommer en 50+mm matta helt klart vara ett minus. "lössnömattor" har inte på led att göra, det bara är så. Visst dom tar sig fram där men dom kommer vara en begränsning. Liten vits ha en snabb maskin som inte klara mer än 90 knyck på hårdspåret för att inte mattan ska delaminera.

Har haft uteslutande lössnömaskiner sen 2008, och många olika Freeride och Boondocker m.fl med superdämperi och det är definitivt trist att känna att maskinen klarar köra fortare men man tvingas pysåka för att inte mattan klarar mer. Gjorde verklighet av en fantasi nu i vår och utökade skoterstallet med en kort ledmaskin, en Rave Enduro 600R, och vilken fröjd det är att köra led med den jämfört med min helt Öhliniserade Freeride. Bara en sån sak som att man kan köra med lite sladd i krokarna är ju hur kul som helst!!!
Så tänker du köra mest led så håll kamhöjden på max 44mm, 36-38 är ännu bättre!! (skulle inte tveka en sekund att montera en Cobra 36a istället för 44an på Enduron om jag kom över en billigt!!)
Grymt tack så mycket för att ni tar er tiden att svara :)

Det Polaris tilltalar med är deras stora display och inbyggd gps det gillar jag skarpt, men det verkar vara svårt att få dybbeldyna till dom i alla fall inte lika enkelt som på en brp? Kommer ta med Sambon bakom på utflykter och sånt är då tanken i alla fall, kanske få henne att vilja ta skoterkort och köpa en skoter också så därför vill jag kunna sätta dit en dubbeldyna.

Jag vill nog gärna ha en maskin som inbjuder till lite mer lössnö körning då det ändå var det jag tyckte var roligast förut, men det blir ju ledkörning när man förflyttar sig mellan olika ställen och utflykter med sambon utöver det så vill inte att den ska vara helt värdelös när jag ligger efter en sladdad led heller, framförallt inte överhetta.

Tittar på modeller som har 60-64 kammar på mattan just för att inte vara en begränsning när jag vill busa, då är det nog viktigare för mig att skotern inte tippar och är mega vinglig och ostabil på en led. Att jag inte kan hålla full gas och ta skarpa kurvor gör mig inte så mycket om det innebär att jag får lite bättre lössnö egenskaper.

Har tittat mycket på Xterrain pro som verkar ha en extra kylare och en matta som inbjuder lite mer lössnö körning och man kan utmana sig själv och växa i tills man blivit bättre och kanske vågar mer i lössnön, utan att för den delen vara helt värdelös på leden?

Synd bara att Xterrainarna ser så tråkiga ut jämfört med Boondocker, utseendet på en Boondocker tilltalar ofantligt mycket mer.

På Polaris har jag tittat på den maskin som heter RMK 650 146" matryx slash som jag tycker till utseendet ser riktigt bra ut, men om motorn är sämre och håller sämre än en brp så skulle den gå fet bort.

Man verkar kunna ställa skidorna till 96.5 cm vilket kanske gör den mer stabil på led?

Vanliga Xterrain eller en Polaris Switchback assault verkar ha ännu mer spårvidd på skidorna och 50s kammar istället jag vet inte hur mycket sämre dessa skulle vara i lössnön med det, också saknas den extra kylaren som Xterrain pro har om jag har förstått det rätt?
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
På en ledmaskin eller crossover är jag nog av aningens annorlunda inställning än Asker, jag tycker nog kamhöjden saboterar mer än längden, även om jag hellre har en kort-kort ledmaskin än en 146" alla dagar i veckan.

En 146" maskin kan funka skapligt på led bara den har rätt matta och skapligt dämperi. Den kommer inte svänga som en kortare maskin men den är uthärdlig. Och ska du köra lössnö "på platten", alltså inte klättra så mycket, så klarar man sig med 44as kammar om bärytan är tillräcklig. Det är ju trots allt inte så värst länge sen en "Mountainmaskin" hade 51mm kammar, nu är det en "Crossovermatta" påstås det...

Polaris har ju flertalet intressanta alternativ i Crossoversegmentet, och 650n går fint! Men som sagt var, håll ner kamhöjden om du tänkt köra led! Däremot har jag dålig koll på hur Polarisutbudet ser ut i det tänkta prisområdet. När det gäller Lynxarna vet jag bättre för Enduron jag köpte gick då in i det området, det är en -20.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
6
1
3
35
Boden
På en ledmaskin eller crossover är jag nog av aningens annorlunda inställning än Asker, jag tycker nog kamhöjden saboterar mer än längden, även om jag hellre har en kort-kort ledmaskin än en 146" alla dagar i veckan.

En 146" maskin kan funka skapligt på led bara den har rätt matta och skapligt dämperi. Den kommer inte svänga som en kortare maskin men den är uthärdlig. Och ska du köra lössnö "på platten", alltså inte klättra så mycket, så klarar man sig med 44as kammar om bärytan är tillräcklig. Det är ju trots allt inte så värst länge sen en "Mountainmaskin" hade 51mm kammar, nu är det en "Crossovermatta" påstås det...

Polaris har ju flertalet intressanta alternativ i Crossoversegmentet, och 650n går fint! Men som sagt var, håll ner kamhöjden om du tänkt köra led! Däremot har jag dålig koll på hur Polarisutbudet ser ut i det tänkta prisområdet. När det gäller Lynxarna vet jag bättre för Enduron jag köpte gick då in i det området, det är en -20.
Här har du en vettig modell till det du beskriver. Kanske aningen höga kammar för mestadels ledkörning. Den går att utrusta med kylfläkt. Både VMC och MCXpress har. Dessutom så ryms man förvånansvärt bra 2 st på originaldynan om man är av normallängd.
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/polaris_650_matryx_switchback_assault_146/107981396
Tack!

Behöver man ta hänsyn till spårvidden på skidorna eller är det bara mattan man ska fundera över?

Blir det stor skillnad mellan en 146" och en 155" matta? Det handlar ju om 20 cm på hela längden vilket direkt ur huvudet känns försvinnande lite

Ja just den där maskinen är en av dom jag tittat lite på, ekonomin tillåter inte köp precis nu men till hösten/vintern ser det bättre ut.

Hur skulle den där maskinen ta sig fram i lössnö?

Kan man utmana sig själv i lite djupare snö och kuperad terräng och ta sig fram mellan träden utan att köra fast på en gång med den där typen av maskin?

Hur vet man om den har den inbyggda gpsen som jag är intresserad av som Polaris erbjuder på vissa modeller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
912
113
Stora Blåsjön
Ska du ha en maskin för lössnö så är polaris det bästa, speciellt om du är en "rostig" chaufför.
Låt mig förklara varför.
En Brp maskin vill gärna gräva ner sig när man ska starta i lössnö, speciellt i blötare snö. Ibland kan det nästan inte spela någon roll hur mycket draghjälp man får i skidorna den vill inte kliva upp på snön. Och jag har kommit på varför. Det har med utkastvinkeln fram i tunneln att göra, där drivhjulen sitter. Det är 2st fel på BRP maskinerna dels är vinkeln för mycket framåt, på en polaris är snösprutvinkeln 90grader mot buken. På en BRP ca 70grader.
Sen nästa fel är att drivaxeln sitter för långt ner, detta sabbar också snösprutsvinkeln.
Jag provade på shreddern att sätta en "snowdeflektorplåt" i tunneln så snön kan spruta mer neråt, det blev ca 30% bättre. Men det går inte riktigt få det perfekt för då kommer man för nära mattan. Sen är somsagt problemet att drivaxeln sitter för lågt så snön hinner inte riktig vända även om man fått till en 90 graders vinkel.

Varför är då snösprutsvinkeln så viktig? Jo för när man ska iväg så gör den snö som åker tillbaka i bandtunneln nytta igen och får fart på mattan igen och kan spruta rakt bakåt, och inte bara skapar en hög under buken.

Detta problemet har alla brp maskiner långa som korta, och tvärt om på polaris, för även en kort indy med 32mm kammar kliver upp på snön bättre än en brp 146" med 51-64mm.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
912
113
Stora Blåsjön
På en ledmaskin eller crossover är jag nog av aningens annorlunda inställning än Asker, jag tycker nog kamhöjden saboterar mer än längden, även om jag hellre har en kort-kort ledmaskin än en 146" alla dagar i veckan.

En 146" maskin kan funka skapligt på led bara den har rätt matta och skapligt dämperi. Den kommer inte svänga som en kortare maskin men den är uthärdlig. Och ska du köra lössnö "på platten", alltså inte klättra så mycket, så klarar man sig med 44as kammar om bärytan är tillräcklig. Det är ju trots allt inte så värst länge sen en "Mountainmaskin" hade 51mm kammar, nu är det en "Crossovermatta" påstås det...
Det är helt sant ang kamhöjden och längd. Men jag har slutat att kompromissa på skotrar, jag ska ha en till varje tillfälle :)
Så:
Led = 121"
Trippel = 121"
Touring = 136"
Bus turbomaskin = 146"
Skogsglidare = 154"
Seriös brantskogskramare = 155"
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Köper man en 600-650cc så kommer man senare byta till en 800 -900cc så de är lika bra köpa en så på en gång.
Enda fördel jag ser med 600/650 är att man kan köpa vilket märke och årsmodell man vill utan att oroa sig för motorns hållbarhet och man gör färre mistag i svår terräng annars är kulighetsfaktorn högre med mer effekt. Hög effekt är bet roligare vid hårt ledkörning för där kan man inte ha för hög effekt.
För under 100k skulle jag köpt en Polaris 850 146" årsmodell 20+ eller en 19 med utbytt motor. Där har man bra kylning och bra lössnömaskin samt rel bred framvagn som passar led bra och man kan hitta dem med elstart dessutom. Jag gillar inte brp 850 för de är så hispiga vid krypkörning under 20kmt , gasen är som en påavknapp full effekt eller inget och motorbromsen är på tok för våldsam. Arctic cat och Polaris 800+ har inga sånna dumheter för sig de är nästan helt linjär i effekten vid lågfarts teknisk körnig.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Jag håller inte riktigt med!
Jag har enkomt köpt en 600a ledaskin för att den är mjukare att köra. 15-20 mil på en 600a kommer slita betydligt mindre på kroppen än samma sträcka på en "storkubikare", och om det är det minsta krokigt och knöligt kommer det gå precis lika fort....eller fortare. (sen att jag ville ha en BRP med bra bromsar gjorde ju att utbudet begränsades till en enda maskin, dvs rave Enduro)

Storkubikarna tenderar man köra mer med tekniken "nita-sikta-skjut" medans de mindre är mer analoga och man kör med gas genom kurvorna på ett helt annat sätt.
Särskilt om det är aningens knöligt i krokarna så går det knappt hålla gas med en 850 genom svängarna för minsta lilla slag i styret ger skidlyft och förlorad styrning.

Men det är klart ska man tankpressa Hornavan fram och tillbaks eller på pilrätta breda pistade leder så.... men då köpte jag en Apex!
 
Reactions: mas

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
912
113
Stora Blåsjön
Håller och med JAAG här, en 600cc klass maskin är en bättre ledmaskin. För lössnökörning finns ingen övre gräns på effekt :) bara responsen är bra.
Sen kan en 800-900 maskin absolut vara roligare, på leden också, lite beroende på vad man är ute efter. Men ska man köra fort och länge så är en 600 att föredra.
Sen är 650 polarisen nästan som gamla 2011 800an i effekt så den går betydligt bättre än brp:s 600.
 
Reactions: JAAG