koppla xenon?!

hesper0s

Medlem
9 nov 2009
25
0
1
Gällivare
beställde en bi-xenon sats till skotern, undrar nu hur det ska kopplas på smidigaste sätt för att kunna växla mellan hel/halv ljus. om någon kunde förklara från början hur man ska gå till väga hade det varit jättebra :)
räcker ju inte med att koppla från batteri>relä>ballast>lampa.

skotern är ju då en summit 800xrs -07 om det kan vara till hjälp.

tack på förhand
 

hesper0s

Medlem
9 nov 2009
25
0
1
Gällivare
problemet är följande: kabeln från ballasten som ska till original lampkontakt innehåller bara två trådar (en vit och en blå) utan någon h4 kontakt, utan bara två trådar med någon form av stiftskor i ändorna, och lampkontakten har ju tre stift, hur går det ihop?
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Är du säker på att du fått en BI-XENON sats å inte en singel xenonsats? Har du två ballaster, 2 lampor med en Stor svart klump bak på lampan med 2 tunnakablar ifrån och ett relä på kabelsatsen?
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Svart, Gul och Vit ska kopplas till H4 kontakten. Svart och Röd går till batteriet.

Vet att det finns andra sorter. Fota om din inte ser likadan ut så kan jag beskriva hur det ska kopplas in.

EDIT: Gick ned till garaget och fotade.
 

Attachments

Last edited:

hesper0s

Medlem
9 nov 2009
25
0
1
Gällivare
har fotat hela xenon-satsen, kanske blir lite mer begripligt på det viset, men hur infogar jag en bild? står ju bara att jag ska ange URL när jag trycker på "infoga bild" ikonen :S
 

hesper0s

Medlem
9 nov 2009
25
0
1
Gällivare
tack för det celer0n :)

här har ni då en bild på reläkabelsatsen, en på ballasten och en på själva xenonlampan.

och vad gäller dom två trådarna som kommer från reläet (en vit och en svart) så hade dom tidigare varsin stiftsko, om det då fanns någon tanke bakom det vet jag inte, men jag klippte bort dom för att dom inte passade nånstans.
 

Attachments

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Som jag ser det så saknar du själva Bi-Xenon kontrollern. Reläsatsen du har är en strömmatningssats. Säker på att du fått med alla saker? Ser ut som en vanlig sats med en Bi-Xenon lampa bara.

http://www.hdkits.com/images/wiring.jpg < så ser en reläsats ut. Precis som din.

Men det kan vara så att du ska ta svarta lilla kabeln på lampan och jorda den och den vita ska in i High-beam kontakten. Men du saknar dioder som sitter i kontrollern. Problemet du kan få är att lampan slocknar när du kopplar över till helljus. Det du kan göra är att koppla in signalen som ska tända lampan på en kabel som ger signal när skotern startar och aldrig kan slås av när skotern är igång.

Kopplingsschema: http://www.hdkits.com/images/h133.jpg

Annat kopplingsschema: http://www.hdkits.com/images/bixenonSetup.jpg
 

hesper0s

Medlem
9 nov 2009
25
0
1
Gällivare
hehe, mailade bilderna på min xenon-sats samt förklarade mitt dilemma till stället jag beställde ifrån igår.
Svar: Hej,
H4 bi-xenon ska monteras med reläkabelsats med H4 hane, finns inget annat alternativ.
Kabel du fått måste vara defekt, så ska den inte se ut!
Ange namn och adress så åtgärdar vi!

så nu ska det nog förhoppningsvis lösa sig :)
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
hehe, mailade bilderna på min xenon-sats samt förklarade mitt dilemma till stället jag beställde ifrån igår.
Svar: Hej,
H4 bi-xenon ska monteras med reläkabelsats med H4 hane, finns inget annat alternativ.
Kabel du fått måste vara defekt, så ska den inte se ut!
Ange namn och adress så åtgärdar vi!

så nu ska det nog förhoppningsvis lösa sig :)
Va bra. :biggrin1: