Boondocker by Chris goes Radien
Del 4
Denna vecka blev det en roadtrip för både skoterrelaterade möten och lite semester. Började i onsdagskväll med avfärd hemifrån, efter att jag hade lastat dom skoterdelar jag behövde ha med mig = fullt bagage med fällt baksäte. Efter att ha sovit några timmar i bilen i Mora på en parkering med sjöutsikt så blev första stoppet hos Andreas på Ljungbergsmotor i Sveg. Diverse disskusioner om delar och lite annat. Passade också på att ta med mig ett par “lappstål”, alltså styrstål utan koromant. Ska testa och se om dom funkar, så slipper jag att koromanten förstår släpet och minimerar risken att det hugger fast i stenar under snön.
Eftersom mitt nästa mål låg norrut så passade jag på att kombinera denna roadtrip med ett besök hos mina föräldrar i Finland. Så från Sveg styrde jag i riktning mot Holmsund utanför Umeå och färjan över till Vasa. Tillbringade sen torsdag och halva fredag hos dom i min födelsestad Nykarleby som ligger ca 8mil norr om Vasa.
På fredagkväll så åkte jag norrut och anlände till Haparanda på kvällen där Patrik bor och har sin firma. Redan på fredagkväll körde vi ut dom första bitarna i hans laserskärare. Sen var han hyglig och lånade ut en övernattningslägenhet till mig, precis granne med firman. Under fredagkvällen hade vi upptäckt ett litet problem med mina CAD ritningar som “förvrängdes” då Patrik tog in dom i sitt program för lasern. VI hittade en lösning så jag fixade ritningarna sent på fredagkväll så dom skulle vara uptodate och förhoppningsvis utan problem på lördagen då vi skulle använda dom.
På lördagmorgon så traskade jag dom 20m över till Patrik och till att börja med hade han “normalt” jobb som skulle skäras på lasern så jag hjälpte till med dom först. Sen kunde vi börja med delarn till mitt projekt. Eftersom flera delar skulle bockas så körde vi en hel del testbitar först för att hitta rätt bockningsvinklar och se vilka bockningar som skulle göras först på varje del. Efter en hel del testande och justering av CAD ritningar så fick vi till alla delar. Grymt smidigt att kunna samarbeta med Patrik som själv är skoterentusiast och därför också lättare förstår mina tankar bakom dom designer jag gör. Han kommer ju också förståss med bra input om vad som är möjligt och inte möjligt på hans maskiner. Han hjälper också till med rekomendationer på materialval och tjocklek. Han har ju betydligt mer erfarenhet av detta än mig 🙂
Dom mest avancerade delarna började vi med och det var sidostyckena till lyftbågen bak. Original lyftbågen har en förstärkning i nedre kant vilket vi också ville ha på mina delar. Dessa fick vi prova ut och dessa innebar 2st olika bockningar, sen skulle dom vinklas efter tunnelns övre kant som är invinklad, så där kom 2 olika bockningar till. Utöver dessa bockningar så blev det ytterligare 2st för förstärkning vid lyfthandtaget. Så dessa krävde en hel del testande innan vi fick till dom som vi ville.
Dom övriga delarna var inte lika invecklade och kunde hyfsat snabbt skäras till och bockas.
Det blev en nätt roadtrip som slutade på att jag har kört ca 300mil från onsdagkväll till söndagmorgon , vad gör man inte för sitt intresse 😀
Vill ni se mera bilder så kan ni följa mig på: